eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiJak ugryzc pewna sprawe - VAT a zakup od osoby prywatnej › Re: Jak ugryzc pewna sprawe - VAT a zakup od osoby prywatnej
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak ugryzc pewna sprawe - VAT a zakup od osoby prywatnej
    Date: Tue, 17 Jul 2007 23:12:07 +0200

    On Tue, 17 Jul 2007, Kriss wrote:
    [...komuś...]
> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Poprawny wzór umowy kupna sprzedaży ruchomości
    > oparty na kodeksie cywilnym,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ...trzymam za słowo...

    > zawiera wszystkie w\w elementy

    ...sprzeciw...

    > i spełnia wymogi dowodu księgowego.

    ...sprzeciw!

    Przynajmniej jeśli chodzi o UMOWĘ - czyli "umowę w rozumieniu
    Kodeksu Cywilnego", czyli "wyrażenie zgodnego zamiaru stron"!
    To, że ktoś-tam wystawia na dokumencie zatytułowanym "faktura" dajmy
    na to gwarancję, a ktoś inny na dokumencie zatytułowanym "umowa"
    dopisuje protokół wydania tudzież dowód zapłaty, nie zmienia faktu
    że faktura (z założenia) gwarancją nie jest (lecz może byc nią
    dodatkowa treść na f-rze) zaś umowa *nie dokumentuje zajścia
    zdarzenia* (acz mogą na tym samym papierze być zawarte dodatkowe
    dokumenty umową nie będące)!

    Umowa dokumentuje *zamiar* - a zamiar to za mało, żeby można było
    uznać zamierzony wydatek za koszt!

    Doskonale rozumiem, że w potocznym rozumieniu wielu osób "umowa"
    to taki papier który potwierdza zajscie zdarzanie, a nie to
    czym umowa być powinna :)
    Ale przecież sam piszesz "wzór umowy ... oparty na KC..."
    No to ja poproszę art.65. oraz od art.66 dalej - cały dział II
    poświęcili "zawarciu umowy"!
    Papier zatytułowany "umowa sprzedaży" *może* zawierać (oprócz
    umowy) takie elementy, które nie są umową, które dokumentując fakt
    jej wykonania, stanowić będą dowód księdowy.
    Ale w drugą stronę to nie działa - ściśle rozumiana umowa "wg KC"
    nie zawiera podstawowego elementu, czyli "stwierdzenia dojścia
    do skutku".

    A co do reszty się zgadzam.
    Niemniej - co chciałem zaakcentować - konieczny jest dowód dojścia
    umowy do skutku - co najmniej dowód zapłaty (może być dopisek
    "zapłacono gotówką" pokwitowany przez płatnika) lub (lepiej
    "i") dowód przekazania rzeczy - "towar przyjąłem".

    pzdr, Gotfryd