  • 1. Data: 2003-12-19 19:17:35
    Temat: Re: Jaka grzywna jest przewidziana za...
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    In article <brvf2b$po0$1@inews.gazeta.pl>, kam wrote:

    > 20-5000 zł

    Rozumiem, że w trybie wykroczenia, naliczana przez sąd grodzki? Czy ktoś
    wie, jaka jest praktyka w takich sprawach przy założeniach, że płatność
    poza rachunkiem była uwarunkowana obiektywnymi przyczynami (niemożność
    założenia rachunku przed otrzymaniem NIPu), a kwota była niewiele większa
    niż te 3k EUR?

    Pytam, bo kolega miał taką właśnie płatność i teraz zastanawia się kto i
    kiedy mu za to zrobi problemy. No właśnie, kto? Kontrola skarbowa? US?
    Prowadzi dg os. fiz.

    A mnie temat też interesuje, bo niby mam do zapłacenia fakturę
    przekraczającą tę kwotę, ale płacę w ratach. Też nie mam jeszcze rachunku
    bankowego, termin wpłaty pierwszej raty (b. rygorystycznie w tej firmie
    przestrzegany) upływa zanim będę mógł ten rachunek założyć (chyba, ze US
    się pospieszy, ale nie widzę tego). I zastanawiam się, co to jest 'płatność'?
    Cała należność za fakturę? Czy może rata (na fakturze są wypisane terminy i
    kwoty kolejnych rat)?
    --
    Samotnik

  • 2. Data: 2003-12-19 20:08:33
    Od: "-ZED-" <w...@p...wytnij.com>

    Hej!

    "Samotnik" <s...@s...eu.org> napisał w wiadomości
    .

    > założenia rachunku przed otrzymaniem NIPu), a kwota była niewiele większa
    > niż te 3k EUR?

    To ja tak jeszcze z ciekawości zapytam. Jeśli jest faktura na - przykładowo
    4000 Euro, ale zaliczkowana 2000E i pozostało do zapłaty 2000E, to również
    podpada pod rozliczenia przez rachunek?

    --
    Pozdrawiam, -ZED-. <GG# 10684 ICQ# 82731181>
    to idiotyczne tlumaczenie "za bardzo cie szanuje..."

  • 3. Data: 2003-12-19 20:33:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Samotnik" <s...@s...eu.org> napisał w wiadomości
    .

    W praktyce, to w opisanej sytuacji pewnie wystarczy pouczenie. Ale nie
    mamy pewności, czy to trafi do kogoś myślącego. W ostateczności dobrowolne
    poddanie się karze. W praktyce 100-200 zł powinno zadowolić wszystkich. No
    chyba, że sprawca upiera się, że kontrolujący nie mają racji. Wówczas
    ocenia sąd i nie mam pojęcia ile może dać. Ale nie spodziewam się by było
    to jakoś rażąco więcej od powyższej kwoty.

    "Czepia" się głównie Urząd Skarbowy podczas kontroli. Policja nie ma
    dostępu do faktur, więc bez jakiegoś donosu nie sprawdzą. UKS ma
    ważniejsze problemy, chyba że gość będzie leciał w kulki i będą to
    dziesiątki faktur. Nie słyszałem, by ktoś inny się tym zainteresował z
    organów ścigania.

  • 4. Data: 2003-12-19 21:57:52
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    In article <brvr8p$89j$1@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > ocenia sąd i nie mam pojęcia ile może dać. Ale nie spodziewam się by było
    > to jakoś rażąco więcej od powyższej kwoty.

    Dzięki za informacje.

    A tak w ogóle zaczynam dochodzić do wniosku, że to się nie trzyma kupy. Bo:
    1. można prowadzić działalność bez NIPu (do czasu jego nadania)
    2. nie można założyć rachunku bez NIPu (zastanawiam się, czy to wymysł
    banków, czy jest to prawny obowiązek - długo dzisiaj szukałem i takiego
    nie znalazłem, ale nie znalazłem też banku, który nie wymaga decyzji o
    nadaniu NIPu)
    3. pewnych płatności nie można dokonywać poza rachunkiem

    I qpa.

    BTW - kiedy US wymaga posiadania rachunku bankowego? Zgłosić trzeba
    niezwłocznie po założeniu, ale jakie przepisy warunkują termin jego
    założenia? Nie chcę tu dyskutować o absurdach, a jedynie o tym, czy
    dostanie mi się za prowadzenie działalności bez rachunku przez tydzień,
    dwa.

    ?
    --
    Samotnik

  • 5. Data: 2003-12-19 22:45:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Samotnik" <s...@W...samotnik.art.pl> napisał w
    wiadomości news:slrnbu6t4i.cmt.samotnik@samotnia.zagle.org.pl..
    .

    Faktycznie, zgodnie z prawem do czasu założenia konta nie możesz dokonywać
    transakcji powyżej 3.000 EURO. I nic na to nie poradzimy. pozostaje wiara
    w to, że w razie czego sąd uzna, że jest to luka w ustawie i że nie było
    innego wyjścia.

  • 6. Data: 2003-12-19 22:47:02
    Od: "Flashi" <flashi@_usun_to_pf.pl>

> [...]
    > nadaniu NIPu)
    > 3. pewnych płatności nie można dokonywać poza rachunkiem

    Punkt 3 jest banalny ...
    Banki to aktualnie jedna z wiekszych branz lobbujacych ... wiec wiele
    "usprawnien" jest wprowadzanych dla ich dobroci ...
    Jak mozna brac kase za WYPLATE lub WPLATE z/na wlasne konto ?
    Na co idzie oplata za prowadzenie rachunku kiedy w 99% bankow kazda
    dodatkowa akcja na koncie (przelew/zaswiadczenie czy inne) sa platne osobno
    w wygorowanych stawkach ...
    Jak to jest ze posel moze wziasc 1-2 mln zl kredytow ... a nastepne w drodze
    mimo nieplacenia wczesniejszych ?

    Ad 1 i 2 ... tez wlasciwie proste ... wszystkie urzedy wiedza jak to im
    trudno cos zalatwic zrobic wykonac wiec mruza oczy na uchybienia prawne :D

  • 7. Data: 2003-12-20 10:01:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Dec 2003, -ZED- wrote:
    [...]
    >+ To ja tak jeszcze z ciekawości zapytam. Jeśli jest faktura na - przykładowo
    >+ 4000 Euro, ale zaliczkowana 2000E i pozostało do zapłaty 2000E, to również
    >+ podpada pod rozliczenia przez rachunek?

    Jeśli chodzi o przepis z PDG, to AFAIR w nim jest limit "czasowy"
    na łączną kwotę wpłat. Czyli nie jest istotne że to jedna zapłata
    w postaci kilku wpłat, ale w jakim okresie powpłacono owe
    zaliczki i zaległości :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)