    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kiedy jest sie podatnikiem VAT?
    Date: Sat, 26 Apr 2003 01:40:31 +0200

    On Sat, 26 Apr 2003, Piotr Liskiewicz wrote:

    >+ Yennifer wrote:
    >+ > Czy wpis do ewidencji dz. gosp. -dzialalnosci podlegajacej podatkowej czyni
    >+ > nas juz platnikow VAT (ze wzg. na przedmiot dzialalnosci)?
    >+ Wpis do ewidencji nie ma nic wspolnego z VATem.
    >+
    >+ > Czy wazna jest rzeczywiscie wykonywana dzialalnosc przynoszaca dochod?
    >+ Wazna jest wysokosc obrotow.

    Najwyraźniej odpowiadasz na inne pytanie :)
    To nie jest tak że do przekroczenia "kwoty magicznej" można
    być zwolnionym z VAT. Są rodzaje DG przy których nie można
    być zwolnionym i Yennifer najwyraźniej o to pyta.
    IMHO - liczy się działalność "faktycznie wykonywana".
    IMHO - tak samo jak przy problemie z ryczałtem.
    Z podstaw prawnym ja bym się powoływał na literalne brzmienie ustawy:
    nawet SN kiedyś to zrobił, choć z innego powodu :) (liczy się *fakt*
    sprzedaży, nie zamiar).

    [...]
    >+ > Zakladajac sytuacje, ze osoba fizyczna chcaca swiadczyc np uslugi
    >+ > podlegajace zwolnieniu z VAT, w pozniejszym czasie rozszeza dzialalnosc na
    >+ > uslugi objete VAT
    >+ Jesli nie zrezygnuje ze zwolnienia, do momentu nie przekroczenia
    >+ powyzszego limitu czesci sprzedazy oVATowanej nie jest VATowcem.

    To jest uproszczenie :)
    Dajmy na to:
    +++++
    4. W przypadku podatników, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 2, przez
    wartość sprzedaży towarów określoną w ust. 1 pkt 1 rozumie się:
    2) 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie
    usług - w pozostałych przypadkach.
    ----
    ...i limit kurczy się błyskawicznie. 40000/30 => 1333, tak ?

    >+ Staje sie nim automatycznie po przekroczeniu tego limitu.

    ...albo np. dokonania czynności która pod zwolnienie nie podlega.

    Dajmy na to:
    +++++
    10. Zwolnień, o których mowa w ust. 1, 5 i 6, nie stosuje się do
    podatników określonych w art. 5 ust. 2, do importu towarów i usług oraz
    podatników:

    1) sprzedających:

    a) wyroby z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

    b) wyroby akcyzowe, z wyjątkiem wyrobów wymienionych w {załączniku nr 6}
    poz. 2a, 8, 9, 11 i 17,

    2) świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa
    i rzeczoznawstwa, a także usługi jubilerskie.
    ----

    Takiemu - dajmy na to - informatykowi to bardzo łatwo podpaść
    pod "doradztwo".... Zresztą murarz czy ktokolwiek również
    może nieopatrznie przyjąć fakturę "za doradztwo" (i ma VAT
    w kieszeni :))

    pozdrowienia, Gotfryd