    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kiedy jest sie podatnikiem VAT?
    Date: Sat, 26 Apr 2003 18:10:52 +0200

    On Sat, 26 Apr 2003, Yennifer wrote:
    [...]
    >+ > IMHO - liczy się działalność "faktycznie wykonywana".
    >+ > IMHO - tak samo jak przy problemie z ryczałtem.
    >+
    >+ I tu pojawia sie pytanie w kwestii formalnej - czy zgloszenie VAT R -
    >+ rejestracji jako podatnika Vat powinno nastapic wlasnie przed wyykonaniem
    >+ uslugi obietej VAT? Moze w trakcie? Bo po wykonaniu - to chyba juz nie;-).

    A dlaczego ?
    Nie mam teraz czasu przekopywać się, ale chyba zgłoszenie można
    zrobić "po".

    >+ Przeciez zeby moc skorzystac ze zwolnienia ze wzg na obrot -trzeba juz byc
    >+ podatnikiem VAT i wybrac zwolnienie (VAT 6 bodajze?)

    Ponieważ teraz zwolnienie jest "domyślne" to może gorzej widać :),
    ale wyboru "bycia VATowcem" możesz spokojnie dokonać przed
    dokonaniem pierwszej transakcji, kiedy jeszcze podatnikiem
    VAT nie jesteś.

> [...]
    >+ Firma otwiera prywatna szkole i swiadczy uslugi edukacyjne - i zadnej innej
    >+ dzialalnosci nie prowadzi. Dzialalnosc przedmiotowo zwolniona z VAT -
    >+ zadnych zgloszen VAT R, VAT 6.
    >+ Po prostu nie jest "Vatowcem"
    >+
    >+ Pojawia sie mozliwosc zorganizowania wycieczki - np. dla rodziców. Szkoła
    >+ planuje taka wycieczke na powiedzmy "za miesiac". Czy powinna juz teraz
    >+ zlozyc VAT R i potem Vat 6 - wybierajac zwolnienie ze wzgl. na obrot? Czy
    >+ moze dopiero po wycieczce??? Ale przeciez musi jakos faktury wystawic(?).

    IMHO również wrzuciłaś 2 sprawy do jednego worka :) - wykonanie
    usługi podlegającej pod VAT oraz wykonanie usługi wyłączonej
    ze zwolnienia spod VAT (dajmy na to - jubilerskiej).
    Ponieważ aktualnie zwolnienie z VAT jest domyślne, to o ile rzeczona
    szkoła nie zgłosiła się do VATu, nie spełnia warunków "przymusu"
    (obrót) i wyświadczyła "zwykłą" usługę VAT - staje się IMO
    podatnikiem zwolnionym (na 3 lata najmniej).
    Czy wycieczki należą do usług przymusowo objętych VAT (zdejmujących
    zwolnienie) ? Bo tylko to IMO uzasadniałoby wątpliwości jak
    postąpić :)

    >+ Jak to powinno wygladac???
    >+
    >+ Gotfryd - widze ze wiesz o co mi chodzi :-) pomozesz rozwiklac te zagadke?

    Myślisz że dla mnie wszystko jest jasne ?? :)

    Jak na moje oko jest jeszcze sprawa kasy fiskalnej: jeśli wpłaty
    pobierzesz gotówką to trzeba się upewnić czy operacje nie wymaga
    kasy "przed wykonaniem": kiedyś Jola ciężko nastraszyła całą grupę :),
    ale prawdą jest że dla "nowych" podatników VAT to jest problem
    (do większości rzeczy muszą mieć kasę "przed" !).
    Szkoła chyba ujdzie - w rozporządzeniu jest coś o przypadkach
    kiedy 75% dochodu jest zwolnione (czy jakoś tak).
    No i "wyłącznie przelewem bankowym" też rozwiązuje problem kasy :)
    Zajrzyj na mofnet i poszukaj ostatniej wersji rozp. ds. używania
    kas fiskalnych !

    pozdrowienia, Gotfryd