    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kiedy jest sie podatnikiem VAT?
    Date: Mon, 28 Apr 2003 09:39:11 +0200

    On Sun, 27 Apr 2003, Yennifer wrote:
    [...]
    >+ (To prawie jak kwadratura koła)

    :)

> [...]
    >+ KPiR.
    >+ Nie zarejestrowala sie w US jako podatnik VAT. Czyli - jest "niewatowcem".
    >+ Wykonuje pierwsza usluge (podlegajaca opodatkowaniu 22% VAT) - dajaca jej
    >+ przychód. Dajmy na to - jest to swiadczenie uslug informatycznych. Wystawia
    >+ rachunek. Nie odprowadza VAT do US. Czy postepuje zgodnie z prawem?
    >+
    >+ ODP:
    >+ 1. Oczywiscie, ze tak - przeciez jest zwolnienie z VAT
    [...]
    >+ 2. Oczywiscie, ze nie - przeciez zeby uzyskac zwolnienie z VAT - ze wzg na
    [...]
    >+ Która odpowiedz jest jedynie sluszna?

    Do zmiany w ust. o VAT słuszna była odpowiedź 2, ale teraz IMO
    słuszna jest "1". Moim zdaniem w tekście "2" jest drobna
    prowokacja z "płatnikiem" :) (w całej ustawie znalazłem tylko
    jeden przypadek płatnika: egzekutorów [sąd, komornik] sprzedających
    rzeczy zajęte wyrokiem; normalnie "każdy płaci za siebie" czyli
    jest podatnikiem).
    Podatnikiem VAT staje się z mocy ustawy, a nie przez złożenie
    "papierka"; w stanie sprzed zmiany takie wystawienie rachunku
    bez VAT (kiedy należało wystawić f-rę VAT) pociągało za sobą
    konieczność odprowadzenia VAT i sankcji VAT (30% dodatkowo).
    Skoro dziś domyślnie jest się podatnikiem VAT zwolnionym
    podmiotowo... to nie widzę problemu :)

    Kwadraturą koła jest co najwyżej problem przy takim postawieniu
    sprawy: podatnik nie rejestruje się do VAT, wystawia rachunek.
    Jest w tym momencie podatnikiem zwolnionym.
    Następnie wykonuje czynność wyłączoną spod zwolnienia (dajmy
    na to: doradztwo lub jubilerską). Pytanie którego nie trawiłem
    ani nie widziałem komentarzy do odpowiedzi - czy owa czynność:
    - jest sama z siebie wyłączona ze zwolnienia VAT (i *tylko*
    od niej należy się VAT)
    - powoduje przymusowe przejście na VAT podatnika zwolnionego

    Za 2. rozwiązaniem przemawiałaby logika. Za 1. rozwiązaniem
    przemawia zapis ustawowy że "nie wcześniej niż w 3 lata
    od wyboru" - ale wcale nie powiedziano że *ten* zapis
    jest nadrzędny :)

    Jakby kto miał komentarze (własne lub obce) to poproszę :)

    >+ pozdrawiam serdecznie

    wzajem ! - Gotfryd