    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Konto firmowe, a wplaty prywatne.
    Date: Tue, 8 Aug 2006 22:22:30 +0200

    On Tue, 8 Aug 2006, sebol wrote:

    > Użytkownik "Neko" <miglce@_bez_spamu_poczta.wp.pl> napisał

    [...]
    > Kiedyś zawzięcie szukałem przepisu regulującego te kwesie i w przypadku DG
    > na wpis trudno w ogóle mówić o podziale ponieważ twoja firma to tak naprawdę
    > ty z imienia i nazwiska. W ustawie o swobodzie DG jest jedynie ogólny nakaz
    > używania rachunku bankowego w określonych przypadkach.

    Na mój gust (również w poście Jureq) chodzi o "konto wykorzystywane
    w działalności gospodarczej".
    Zapisy ustawy o podatku dochodowym jednoznacznie wskazują że takie
    konto powinno być opodatkowane INACZEJ, powinno być ZGŁOSZONE (do
    US i ZUS na przykład).
    Dopiero stąd mogą wynikać dalsze rozważania - mianowicie czy US
    przypadkiem nie może chcieć traktować danych z konta jako dowodów
    czegoś-tam w razie prowadzenia postępowania/kontroli.
    I IMO Jureq dobrze pisze: należy domniemywać że operacje na koncie
    "związanym z działalnością" są "zwiazane z działalnością", przeciwwskazań
    żeby dokonywać operacji osobistych nie widać - poza tym, że warto
    by nastawić się na konieczność wykazywania że nie jest się wielbłądem :)
    i (dalej idąc tropem posta Jureq) zapłata za zakup czegoś-tam nie
    jest zapłatą za towar handlowy, nie zaewidencjonowany "najpóźniej
    z przekazaniem do magazynu lub przerobu" w myśl przepisu...

    :)
    BTW: kilka lat temu było trochę zaciętej dyskusji, również w prasie.
    Wnioski:
    - zapłata za *SWÓJ* (podatnika) ZUS
    - zapłata SWOJEJ zaliczki na podatek dochodowy
    - zapłata SWOJEGO VATu ("na NIP podatnika")
    ...nie są "związane z DG" bo stanowią zobowiązanie osobiste.
    Co innego jak ktoś płaci dochodowy z PIT-4 (pracownika lub wykonawcy),
    rozważenia wymaga VAT przy S.C. (mającej własny NIP) itp - tu raczej
    można się doszukiwać "związania z DG".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)