    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Korekta PIT 4
    Date: Thu, 31 Jul 2003 22:46:31 +0200

    On Thu, 31 Jul 2003, Ewa M. wrote:

    >+ Mam do skrygowania PIT 4 za II/2003r. Korekta jest na korzyść firmy tzn.
    >+ firma odprowadziła wyższy podatek niz wynikał z wyliczeń. Czy orócz
    >+ sporządzenia korekty PIT 4 za luty, powinnam wystąpić z pismem do US
    >+ informującym o nadpłacie i jednoczesnym wyjaśniem skąd sie wzięła nadpłata a
    >+ także wyrazic tzw. czynny żal.

    IM*H*O czynny żal "przysługuje" tylko w ramach "uszczerbku w budżecie
    Skarbu", znaczy: Skarb nie poniósł uszczerbku - nie trzeba składać.
    Jakbym się mylił to proszę skrzyczeć :), ale już składałem korektę
    bez "żalów" :)
    Acha: i działa (żal) skutecznie IMO *tylko* (AFAIK) jeśli
    uszczerbek został *już* wyrównany... !

    Wyjaśnienie musisz AFAIK złożyć, bo tak stanowią znowelizowane
    przepisy ! (i "wyjaśniałem" moje błędy podając numery dokumentów
    lub wpisów w księgach lub ewidencjach).

    >+ Czy nie wysyłać pisma a sporzadzając
    >+ najbliższą deklarcje za VII, pomniejszyć kwotę należnego podatku o kwotę
    >+ nadpłaty za II/2003 z jednoczesnym wyjasnieniem różnicy miedzy kwotą
    >+ pobranego a wpłaconego podatku w poz. 70 PIT 4.

    Już zeznawałem, że w razie takich "korekt" dołączam do aktualnej
    deklaracji niewielki świstek z wyjasnieniem w stylu "ze względu
    na korektę deklaracji XX/YY o wartość ZZ zł wpłata podatku
    będzie wynosić: ZZ1 (z deklaracji) +/- ZZ2 (z korekty) = ZZ3 zł",
    co powinno zapobiegać "wezwaniom" i innym takim jeśli ekipa
    w US się pogubi w deklaracjach. Jak dotąd - działa skutecznie :)
    Podkreślam: nie osobny "papier", a karteluszek dopięty zszywaczem
    do 1. strony deklaracji aby "się nie rozszedł po teczce" :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)