    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Koszty uzyskania - kiedy 50%?
    Date: Tue, 26 Feb 2008 10:54:46 +0100

    On Tue, 26 Feb 2008, Alan wrote:

    > no to powiedzmy że nie szukam porady, a chciałbym porozmawiać czysto
    > teoretycznie i może poznać opinię na ten temat innych grupowiczów.

    No to się nie "wyrażaj" ;>

    > Ano załóżmy że jest to umowa zlecenie. Dzwoniłem do dwóch różnych urzędów
    > skarbowych i w jednym powiedziano mi że to nie ma znaczenia jaka to jest
    > umowa,

    I prawidłowo. Po prawdzie IMO nie powiedzieli wszystkiego :>

    Przeszkód, żeby płacić zarówno za *na*pisanie programu jak i za pisanie
    programu (rozliczane nie od skutku, ale "wkładu") z p. autora w sumie
    nie widać, ale z p. widzenia zamawiającego/zleceniobiorcy (dalej: z/z)
    wygląda to ZUPEŁNIE inaczej.
    Zastanów się... co da z/z zapłacenie za napisanie programu?
    NIC!
    Zrobi dobry uczynek wobec autora, prawda? :)
    To co przynosi mu *korzyść* która *może mieć znaczenie gospodarcze*, jest
    *prawo korzystania* z tego programu - nieważne, czy to będzie "tylko"
    okrojona licencja, czy najszerszy możliwy zakres "przekazania praw"!

    W sumie, przy takiej umowie, aby z/z mógł zaliczyć wydatek w KUP, to
    on tak naprawdę *nie płaci* ani za dzieło, ani za zlecenie, tylko za to,
    że - czy to efekt w postaci gotowego programu, czy "posunięte do przodu"
    kawałki kodu który może dalej wykorzystywać, pisane przy zleceniu -
    to *ma prawa autorskie*! Majątkowe.
    Ten przychód, czyli to za co autorowi może *jedynie sensownie*
    zapłacić (tj tak, aby samemu wliczyć wydatek w koszty) jest zapłatą
    za *udzielenie praw*, które z mocy przepisów wyłącznie i nieodwołanie
    przysługują twórcy (programu/zdjęcia....), za wyjątkiem oczywiście
    przypadku kiedy mowa o pracowniku.

    ....Voila:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...i SPRAWDŹ, że "prawa majątkowe inne niż zbycie nieruchomości
    i rzeczy" ma ODDZIELNE regulacje!

    Po kolei:
    - art.10.1.7 (tu właśnie jest wyłączenie praw związanych z rzeczami)
    - art.18

    I teraz jeszcze hit do tego wszystkiego: jest *oddzielna regulacja
    dla kosztów uzyskania*, która jasno i wyraźnie stanowi, że za jednym
    jedynym wyjątkiem kiedy "przychód z praw" stanowi DG, to NIEZALEŻNIE
    od formy i kwalifikacji zaliczenia (źródła) przychodu przysługuje
    KUP 50%!
    Brzmi toto mniej więcej tak:
    +++
    9. Koszty uzyskania niektórych przychodów okreœla się:
    [...]
    3) z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów
    wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów,
    lub rozporzšdzania przez nich tymi prawami - w wysokoœci 50%
    uzyskanego przychodu, z tym że [...]
    [...]
    12. Do przychodów, o których mowa w art. 14, nie majš zastosowania
    koszty uzyskania przychodów okreœlone w ust. 9 pkt 3.
    ---
    Gdzie jest w treści - znajdź sobie sam ;)
    Dla wyjaśnienia - art.14 to DG.

    > no a w drugim oczywiście powiedziano mi że powinna to być umowa
    > o dzieło...

    Ale my nie wiemy co tam naopowiadałeś ;)

    Jak powiedziałeś, że mieli zapłacić ZA PROGRAM (gotowy program), to
    powszechnie akceptuje się fakt iż stanowi on "dzieło", jak powiedziałeś
    że mieli zapłacić za PISANIE PROGRAMU (do którego to przekażesz kod
    i dokumentację, ale zapłacą *za pisanie*, nieważne czy uda ci się go
    napisać do końca CZY NIE :>) to IMO przesadzili, bo "dzieło" nijak to
    nie jest.
    Do tego mogę dodać propozycję poszukania flejma obejmującego dyskusję
    "czy przekazanie praw może być przedmiotem umowy o dzieło", było niedawno,
    ale nie pamiętam czy na grupie .prawo (bez .podatki) czy na którejś
    z .foto (prawdopodobnie właśnie tam, a ściślej na .foto.cyfrowa).
    Ktoś tam wywodził, że przynajmniej niekiedy "utwór" nie wypełnia
    literalnych dyspozycji definicji umowy o dzieło. Ale jeśli "utwór"
    nie stanowi "wykonania" (w przypadku programu lub zdjęcia, w odróżnieniu
    od np. "występu"), IMO cechy "dzieła" mogą być spełnione.

    Tak czy siak:
    - *niezależnie* czy ta umowa była zleceniem czy "dziełem", to
    z p. widzenia z/z kwalifikuje się dla Ciebie *wyłącznie* jako
    przychód z praw majątkowych :) i powinien być w rubrykach na PIT
    odpowiednio niżej niż "umowy wykonywane osobiście", ACZKOLWIEK
    nie słyszano o przypadku aby tego US się przyczepił (jako,
    że z powodu niżej jest to *podatkowo* OBOJĘTNE)
    - niezależnie od kwalifikacji, jeśli ta umowa nie jest "z DG",
    autorowi przysługuje 50% KUP

    pzdr, Gotfryd