    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Likwidacja częściowa środka trwałego
    Date: Wed, 6 Oct 2004 23:55:14 +0200

    On Wed, 6 Oct 2004, Ryszard G. wrote:

    >+ Użytkownik "Piotr Zbyszyński" napisał:
    [...]
    >+ > Wykonałem 2 amortyzacje (sierpień i wrzesień) i we wrześniu zlikwidowałem
    >+ > część składowa warta 1000 PLN.
    >+
    >+ Razumiem, że te 1000 zł to wg ceny zakupu ?

    ...dotąd zgoda...

    >+ > Dlatego od października zmniejszyłem
    >+ > wartość początkową środka o 980 PLN (1000 PLN - 20 PLN jako wartość
    >+ > dotychczasowego umorzenia odłączonej części).
    >+
    >+ Żle.
    >+ Należy zmniejszyć obie wartości:
    >+ - wartość początkową o 1000 zł

    Mogę poprosić o objaśnienie ?

    Bo mi nijak nie pasuje.
    +++++
    [WSTĘP]
    20. W razie trwałego odłączenia od danego środka trwałego
    części składowej lub peryferyjnej wartość początkową tego
    środka zmniejsza się, od następnego miesiąca po odłączeniu,
    [ISTOTNE]
    o różnicę między ceną nabycia
    [OPIS]
    (kosztem wytworzenia) odłączonej części a przypadającą na nią,
    w okresie połączenia, sumą odpisów amortyzacyjnych obliczoną
    przy zastosowaniu metody amortyzacji i stawki amortyzacyjnej
    stosowanej przy obliczaniu odpisów amortyzacyjnych tego środka
    trwałego.
    -----

    Owa "różnica" z ustawy to IMO właśnie zapodane 980 zł !

    >+ - umorzenie dotychczasowe o 20 zł

    No to mam pytanie: i CO z tą "korektą umorzenia" miałby
    zrobić ?? Wyrzucić z kosztów ? Dlaczego ? I kiedy - z momentu
    nabycia (z odsetkami - tylko za jaką karę te odsetki) czy
    z momentu odłączenia (jakoś tak rzadko się koryguje koszty
    "z poślizgiem) ? Czy uznać za przychód ??

    Krótko mówiąc: mam nadzieję na wykład czy i gdzie się mylę :)

    >+ > Czy takie postępowanie jest prawidłowe???
    >+
    >+ Jak widzisz IMHO niestety nie.

    IMHO nie miałem pewności co do prawidłowości owego wyliczenia,
    natomiast nabrałem przekonania że przedstawiona (twoja) zmiana
    rozliczenia jest nieprawidłowa :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (ciekaw czy i za co mu się oberwie :))