    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nietypowa darowizna - jak do US?
    Date: Wed, 27 Feb 2008 22:16:04 +0100

    On Wed, 27 Feb 2008, s...@p...onet.pl wrote:

    > Sprawa wygląda tak (już nastapiło)
    >
    > Syn kupuje mieszkanie na wolnym rynku, za które płaci ojciec. Czyli darowizna w
    > pierwszej linii, zwolniona z podatku pod warunkiem zgłoszenia do US. Tylko jak
    > to "rozpisać"?
    >
    > Najprościej było by zrobić darowiznę gotówki przed zakupem - teraz już za
    > poźno, bo US wymaga udokumentowania przekazania środków przelewem bankowym albo
    > przekazem pocztowym. Akt notarialny miedzy synem a sprzedającą mieszkanie osobą
    > trzecią też już został zawarty.
    >
    > Co zrobić?

    Zastanowić się ;)
    Nie napisałeś najważniejszej rzeczy: czy i jak zapłacono osobie
    sprzedającej mieszkanie oraz czy i jak zostało to zapisane
    w akcie notarialnym.
    Stan jest taki, że mieszkanie nabywa się *w momencie podpisania aktu*.
    Natomiast darowizna może mieć miejsce *w momencie podpisania aktu*
    *jeśli* jest dokonywana notarialnie *lub* (uwaga!) w momencie wykonania,
    czyli "dania pieniędzy".
    Nie widzę przeszkód, żeby darowizna *pieniędzy* miała miejsce PO zakupie.

    W przedstawionej sytuacji jest możliwy i IMO zgodny z prawem taki
    scenariusz:
    - ojciec zobowiązuje się wobec syna, że "da mu na mieszkanie".
    Takie zobowiązanie, nie poparte aktem notarialnym, NIE JEST
    WAŻNĄ UMOWĄ DAROWIZNY, więc podatkowi nie podlega!
    - syn zawiera umowa notarialną, w ktorej kupuje mieszkanie.
    Pytanie skąd wziął naiwniaka który "na gębę" zgodził się mieszkanie
    sprzedać, akceptując zapewnienie syna "że on mu zapłaci" nie mam
    pojęcia :>
    Ale jakby mnie kto chciał zmusić, żebym przekonał Wysoki Sąd że
    to jednak jest możliwe, to powiedziałbym że był weksel :>
    (tyle, że wiem co to byłby za weksel :> bo o wekslach trzeba
    choć trochę wiedzieć).
    - ojciec PO ZAKUPIE MIESZKANIA daruje synowi "kasę".
    Może to zrobić na jego konto, i IMO byłoby to lepsze rozwiązanie,
    acz przeciw tezie Cavallino (że przelew będzie na konto wierzyciela
    syna) nie mogę nic wskazać - poza ew. oporem urzędnika
    - jeśli "poszło do syna" to syn płaci za mieszkanie (co jest bardzo
    mało prawdopodobne i IMO kwalifikuje się pod poddanie w wątpliwość
    przez "doświadczenie życiowe" sądu, nie wierzącego, całkiem słusznie
    zresztą, że ktoś "na gębę" wydaje mieszkanie) albo płaci za weksel,
    co jak dla mnie byłoby wiarygodne :>

    ....MOMENT!!!
    Przecież to mogło wyglądać jeszcze inaczej, lepiej i wiarygodniej :)
    Syn wystawia weksel "zwykły", wskazując ojca jako płatnika, a ojciec
    się podpisuje (pod wekslem).
    Oczywiście dwa tysiące sześcet postów o wekslu:
    http://groups.google.pl/groups?num=100&scoring=r&as_
    oq=weksel+weksla+wekslowe+wekslem&as_ugroup=*.prawo
    ...jeśli ktoś nie wie o czym piszę ;)

    Mi się zdaje, że przyjąłeś tezę, iż syn musiał mieć zapłatę na
    mieszkanie przed jego zakupem *w postaci pieniędzy*.
    Moim zdaniem - figa prawda :)

    Ale żeby nie było: zastanawiam się, czy:
    - US nie uzna że darowizną był podpis na wekslu
    - *ewentualnie* na co uważać, aby weksel nie został uznany za
    "gwarancyjny"

    Oczywiście, jeśli to tak nie wyglądało, i kupujący mieszkanie
    dostał pieniądze, to masz rację. Ktoś tu wtopił.
    Chyba, że jest jeszcze jakieś rozwiązanie...

    pzdr, Gotfryd