  • Data: 2005-12-03 11:14:46
    Temat: Re: Osoba wspolpracujaca i wynagrodzenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 3 Dec 2005, cef wrote:

    > Hmm...
    > wydaje mi się, że intencją ustawodawcy było raczej wykluczenie
    > zatrudniania członków rodziny za minimalną
    > i opłacanie od tego składek minimalnych.
    > Dlatego wprowadzili barierę, że jak
    > rodzina, to traktujemy do zus jako osobę
    > współpracującą z wyższymi składkami

    Być może. Ale pierwszeństwo ma interpretacja językowa.

    > Obawiam się, że jak jest umowa o pracę,
    > która wymaga przy wynagrodzeniu 3000zł
    > większych składek, to w tym momencie
    > warunek "bycia lub nie" osobą współpracującą
    > jest zbędny, bo składki większe gwarantuje już umowa o pracę.

    Hm... to by była "normalna logika" :)

    > I podejście zusu będzie takie:

    Ale popatrz tak: przepis jest wyraźny.
    "jeżeli...to...traktujemy jako osobę współpracującą".
    Kropka.
    Oczywiście ZUS może "uważać" ale z prawem by to nic
    wspólnego IMHO nie miało :)

    > ale jak mamy umowę o pracę, to przecież sam
    > podatnik zadeklarował, że chce płacić większe
    > składki.

    I co z tego ?
    Jak jako prowadzący DG zechcesz zadeklarować składki np.
    od podstawy 50 000 zł miesięcznie - to coś z tego wyniknie
    oprócz konieczności dokonania korekty ? :)
    Jest przepis...

    > Co daje taka umowa o pracę?
    > -retryko ma umowę o pracę
    > -retryko jest przez ZUS jest traktowany jako osoba współpracująca
    ^^^^^^^^^
    > czyli nie ma żadnych praw pracownika.

    Moment, moment. Tylko dla ZUSu jest tak traktowany.
    Powodu dla którego nie mógłby zakładać związków zawodowych
    nie widzę ;) !
    Staż pracy "do urlopu" się chyba liczy...

    > Może ktoś podjąć się wyłożenia jakiejkolwiek zalety takiego układu?

    A, jeśli ci chodzi o *praktyczne* zalety to się nie podejmuję.
    Może taka: a co pozostaje do wyboru, jak inaczej "ustawić"
    zasady ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)