    From: "Ryszard G" <rysXgar@.op.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Płatnik - jak robić zapasowa kopie
    Date: Thu, 10 Jun 2004 01:02:01 +0200
    Sender: r...@o...pl@pa152.sulecin.sdi.tpnet.pl

    Użytkownik "Artur Ch." <s...@r...pbz> napisał w wiadomości
    news:1nal70vmnidbn$.dlg@elektro-instal.com...

> [...]
    MSAccess/

    > Tak - do tego służy tak zwana baza danych?
    > Jeżeli nie wierzysz - przeprowadź mały eksperyment - zainstaluj sobie
    > /czystego/ Płatnika i /podepnij/ pod niego swoją bazę - i co - są
    wszystkie
    > wiadomości do PR, CA i potwierdzenia? :)
    > No widzisz - jednak działa ;)

    Fakt, działa. Można dalej tworzyć i wysyłać dokumenty do ZUS praktycznie z
    marszu po padzie dysku, instalacji płatnika i wgraniu kopii bazy.
    Niewątpliwie masz rację.

    Jednak uważam, że dla celów dowodowych ta baza to jest za mało.
    Dowodem dostarczenia dokumentów do ZUS są właśnie pliki:
    zestawy zaszyfrowane kluczem publicznym ZUS do postaci KSI-MAIL
    (*.kdu.szyfr) oraz pliki potwierdzeń (*.ptw) zaszyfrowane przez ZUS kluczem
    publicznym wysyłającego.
    Komplet takich plików jest nie do podważenia a nie dane zapisane w bazie.
    Chociaż w instrukcjach, czy to ZUS czy to Prokomu, nie zwraca się jakiejś
    _wielkiej_ uwagi na te pliki, to jednak zalecają, aby je archiwizować.
    Uważam, że doprowadzenie do ich utraty byłoby dużym błędem płatnika ( osoby
    odpowiedzialnej ).

    Pisze o tym dlatego, że kilkukrotnie byłem zmuszany by udowodnić w zus, że
    nie jestem wielbłądem i na zimne dmucham.
    Przykład ? Proszę.
    Zostałem zobowiązany do skorygowania ( w czasach dla mnie
    "przedelektronicznych", sprowadzającego się do ponownego wydrukowania bez
    żadnych zmian oprócz aktualnej daty ) zestawów dokumentów za kilka miesięcy,
    ponieważ w zestawach nie było raportów dla osoby o nazwisku "KUŚ" a
    brakowało raportów dla zgłoszonej osoby o nazwisku "KLIŚ". Fakt, że osoby te
    miały taki sam PESEL, NIP i wszystkie inne dane nie miał znaczenia dla
    "systemu" i panienki z zus. Czy tylko zusowski skaner był winien ?

    Drugi ?
    panienka w zus: skorygować zestawy z powodu braku raportów dla ucznia XXX,
    ja: ależ on został wyrejestrowany dużo wcześniej,
    panienka: w systemie NIE MA
    ja: jak to, wysłałem elektronicznie i mam potwierdzenie a wszystko jest
    wydrukowane :)
    panienka: przecież mówię, że nie ma
    ja: to OK, idę do biura po wydruki
    w biurze telefon
    panienka z zus: wie pan, jest to wyrejestrowanie, ale jest w dokumentach
    odrzuconych przez system,
    ja: prawidłowe ?
    ona: właściwie tak, ale system odrzucił ? :(
    Po dłuższej debacie udało nam się ustalić przyczynę. Sposób korekty znowu
    polegał na przesłaniu tego dokument bez zmian ale z aktualną datą.

    Dlatego oprócz pliku bazy mam zarchiwizowane _wszystkie_ pliki i wydruki
    wytworzone przez programy prokomowskie i jakoś pewniej się z tym czuję :)

    pozdrawiam
    Ryszard