    From: "marbad" <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od darowizny pieniężnej.
    Date: Sat, 22 Dec 2007 08:34:21 +0100

    Nie jestem specjalista w tej kwestii, ale wydaje mi, sie ze sprawy maja sie
    nastepujaco:
    W okresie w ktorych kupowales mieszkanie chyba nie bylo obowiazku zglaszania
    takiej darowizny do US (tak chyba bylo do konca 2006r).
    Byly oczywiscie jakies progi do ktorych nie placilo sie podatku przy
    darowiznach od najblizszej rodziny. W 2006 roku bylo to ok. 9500 ( nie wiem
    ile w 2001r.)
    Wydaje mi sie ze mozesz sprobowac pozbierac takie umowu od rodziny (z data
    2001r).
    Przyjmijmy, ze ta kwota wolna wynosila X zl.
    Ojciez darowal ci X zl., mama X zl, moze masz brata lub siostre to oni tez
    moga podarowac ci po Xzl. Tak samo z dziadek i babcia. Wujek i ciocia juz
    nie, bo prawnie jest to dalsza rodzina.

    Moze w ten sposob sie da troszke umow nazbierac.

    A jeszcze druga kwestia.
    Czy przypadkiem 1 stycznia 2008r. nie mija okres kiedy mija 5 lat i US moze
    ci naskoczyc?

    Nie zajmuje sie zawodowo podatkami, dlatego musisz zweryfikowac to co
    naskrobalem jeszcze u kogos innego.

    Ja moge miec podobna sytuacje w roku nastepnym (kupilem mieszkanie w 2002r,
    a pracowalem od 1,5 roku), ale mam nadzieje, ze tak sie nie stanie.

    P.S. Bede sledzil ten watek na grupie, ale bardzo bym prosil o info jak
    sprawa sie ostatecznie zakonczyla.

    Pozdrawiam i mimo nalotu US zycze Zdrowych i Wesolych Swiat
    M...@o...pl

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości
    g.googlegroups.com...
    Witam,
    przedwczoraj odebrałem z urzędu skarbowego wezwanie, w którym rząda
    ode mnie przedstawienie oryginałów dokumentów na podstawie, których
    wypełniłem zeznanie podatkowe za 2001r. oraz aktu własności lokalu
    mieszkalnego, którego jestem właścicielem W rozmowie telefonicznej z
    komisarzem skarbowym dowiedziałem się, że chodzi o to, że w 2001r.
    wykazałem niewielkie dochody a nabyłem mieszkanie za 100 000.
    Pieniądze na mieszkanie dostałem od rodziców. Poinformowałem o tym
    komisarza a on poprosił mie o przedstawienie oświadczenia rodziców, że
    przekazali mi taką kwotę.
    W kilku artykułach znalezionych w internecie przeczytałem, że jeśli
    darowizna nie została zgłoszona a ujawniono ją podczas kontroli
    skarbowej to będę musiał zapłacić 20% od darowanej sumy. Znalazłem też
    informację, że jeśli darowizna została przeznaczona na zakup
    mieszkania to nie trzeba wtedy płacić od niej podatku.
    Czy moglibyście mi rozjaśnić trochę tą sytuację. Czy jestem "skazany"
    na zapłacenie 20%? Czy może jest jakieś światełko w tunelu.

    Pozdrawiam
    vassone