    From: Maciek <m...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od spadku
    Date: Sat, 16 Dec 2017 15:30:01 +0100

    W dniu 2017-12-16 o 12:35, witek pisze:
    > Bo?
    Bo jestem w tej grupie, że się nie płaci podatku :-)

    > Ile zamieszkiwales?
    Gdzieś około roku. To była współwłasność i drugi spadkobierca chciał
    sprzedawać.

    > Kiedy byla sprawa spadkowa.
    W 2016.

    > W związku z tym, że większa część tej kwoty
    > abolutnie nie. pojdzie na premie.
    Sęk w tym, że nie na moje :-)

    > zwracam się z pytaniem do praktyków:
    > Miales czas na zlozenie oswiadczenia, ze wydasz srodki na cele
    > mieszkaniowe w ciagu 2 lat.
    To złożyłem i ten czas jeszcze nie minął, ale to dotyczy podatku
    dochodowego, jeśli sprzedaje się odziedziczoną nieruchomość przed
    upływem bodajże 5 lat jej użytkowania.

    Generalnie korzystałem z ulgi na podstawie art. 16 ustawy o podatku od
    spadków i darowizn (Dz.U. z 2016 poz. 205). W decyzji US napisano, że:

    "Zgodnie z art. 16 ust. 7 ww ustawy o podatku od spadków i darowizn nie
    stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w budynku lub
    lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych, oraz zbycie
    budynku lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany
    warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku lub uzyskanie
    pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie
    później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia.

    W myśl art. 16 ust. 8 ww ustawy o podatku od spadków i darowizn warunek
    określony w ust. 2 pkt 5 uważa się za spełniony również wtedy, gdy
    budynek lub lokal został zbyty przed rozpoczęciem zamieszkiwania ze
    względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a
    nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo
    nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu 6 miesięcy od
    dnia zbycia."

    Tymczasem w ustawie wszędzie widzę okres 2 lat, a nie 6 miesięcy, jak w
    decyzji urzędu i stąd moja konsternacja.

    Maciek