    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Polki stają się milionerkami...
    Date: Tue, 23 Jul 2019 14:04:01 +0200

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d3439b1$0$17353$6...@n...neostrada.pl

    > - płacić będzie podatkami 100% zarobków
    > (jestem optymistą? -- składki ZUS rosną szybciej niż PKB?)

    Dziękuje Pani Prezes GUścińskiej za potwierdzenie mych słów dotyczących
    wzrostu obciążeń ZUS. Zasada niezmienna od lat -- składki przedsiębiorców
    rosną szybciej niż PKB. Teraz przedsiębiorców czeka podwyżka niemal
    dziesięcioprocentowa, po której obciążenia przedsiębiorcy zbliżą
    się do minimalnej płacy netto.

    BTW -- minimalna płaca od paru lat stale rośnie i też jest wyznacznikiem
    składek (innych niż średnia) ZUS oraz innych obciążeń -- choćby kar.

    Tak oto PiS realizuje obietnicę obniżania podatków. [kosztem wzrostu
    innych obciążeń -- z pustego budżetu przecież i Salomon nie naleje
    każdemu po 500+ itd...] DTusk swą obietnicę obniżania danin realizował
    jeszcze bezczelniej? -- podnosząc ,,tymczasowo'' VAT. (nie tylko
    z 22% na 23% itp. -- także przesuwając to i owo w tabelkach w górę,
    czyli z 7% otrzymywał 23%)

    Jeśli na płaszczyźnie mamy dwie proste (lub prawie proste) nierównoległe
    -- mamy też przecięcie tychże prostych. Składki w górę o niemal 10%,
    ale PKB (liczony sztucznie -- niekoniecznie uczciwie) tak szybko nie
    wzrasta -- i tak jest od niepamiętnych czasów. Wprawdzie obciążenia
    ZUS są pomniejszane podatkowo (zdrowotne są odejmowane od podatku,
    zaś społeczne -- od przychodu) lecz zbyt ostra tendencja wzrostowa
    składek ZUS jest łatwa w ocenie i niebezpieczna...

    wyższe składki ZUS --> więcej forsy w budżecie --> więcej forsy na rynku -->
    --> wyższe niektóre pensje, wyższa inflacja i pozorny wzrost PKB

    Jak łatwo zauważyć -- mamy tu dodatnie sprzężenie zwrotne podobne do tego, które
    uzyskujmy wtedy, gdy głośnik emituje to co słyszy mikrofon słyszący ów głośnik...

    PKB to niby Produkt Krajowy Brutto.
    W istocie nikt tu nie liczy: zbudowanych budynków i budowli, wyprodukowanych
    telewizorów i komputerów, ostrzyżonych głów i wyleczonych pacjentów...

    Jest wiele dróg obliczeniowych w wypadku PKB, jednak każdy może na swej
    skórze odczuć wzrost (także zerowy czy ujemny) PKB. W znacznej mierze
    nasz stan posiadania zależy od polityki światowo-chińskiej, nie zaś od
    krajowej produkcji czy zarobków lub wydatków bądź obciążeń fiskalnych...

    Być może aktualny wzrost PKB nie jest tak wielki, jak głoszą oficjalne
    (sprzyjające z zasady władcom nie społeczeństwu czy Bogu) wskaźniki PKB.
    (niby wpływ inflacji można eliminować w tych wyliczeniach, ale co z tego
    wynika, że niby można?)

    Natomiast rosnące zadłużenie i potrzeby państwa są rzeczywiste. Któregoś
    dnia sztucznie liczony PKB może zapaść się jak purchawka czy mebel jedzony
    przez termity -- ale zadłużenia państwa i potrzeby tegoż państwa pozostaną...

    Być może za jakiś czas Chińczycy będą cenili się wysoko, [aż do Kosmosu,
    jak i Hindusi] będą wydajnie [wydojnie?] uprawiali ziemię, hodowali
    krowy, budowali wszystko (i drogi, i myśliwce, i lotniskowce...] dookoła...
    Na razie ich zadłużenie przekracza trzykrotnie chiński PKB? Ile wynoszą
    polskie długi w zestawieniu z polskim PKB?

    Być może za jakiś czas ktoś podejmie niezbyt popularną decyzję zaciągania
    pasa, będącą skutkiem (niemal bezpośrednim) dzisiejszej euforii/beztroski
    przedwyborczej. Władcy (obecni -- PiS) i kolejni (zaciągający pasa) będą
    bogaci, natomiast reszta społeczeństwa -- niekoniecznie.

    -=-

    Społeczeństwo opłaca skutki błędów polityków wybranych przez owo społeczeństwo.

    -=-

    Nie wzywam do likwidacji 500+ itp. programów -- gdyż jest już za późno,
    ale do obniżania kosztów obsługi 500+ itpp.

    --