  • 1. Data: 2002-01-02 12:55:55
    Temat: Re: Prosze o pomoc
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Nika" <m...@i...pl> wrote in message
    news:19019-1009391855@as4-92.swietochlowice.dialup.i
    netia.pl...
    > Sprawa jest dosc skomplikowana bo osoba zakladajac firme poszla do US tuz
    po
    > zgloszeniu prowadzenia DG w Urzedzie Miasta (10-listopad)
    > W US powiedzieli ze ma sie zglosic dopiero po otrzymaniu zaswiadczenia,
    > regonu, nipu. Minal miesiac (do 19.12) (tyle niestety czekalo sie na
    regon)
    > i okazalo sie ze nie dosc ze nie mozna odliczyc zadnego VAT-u do dnia 19
    > grudnia to jeszcze pani z US poinformowala ze do US zglosic sie jako
    > VATowiec nalezalo przyjsc NAJPOZNIEJ dzien PRZED zaniesieniem papierow do
> [...]

    Kluczowe sa dwie sprawy.
    Data ROZPOCZECIA dzialalnosci,
    data pierwszej sprzedarzy

    Trzeba sobie dokladnie przyomniec, czy dokonalo sie jakiejs sprzedazy.
    jesli tak, to KONIEC.
    Jestesmy VAT-owcami. Jedyne wyjscie, to wyrejestrowac dzialalnosc i zaczac
    inna,
    np w formie spolki cywilnej.
    Z drugiej strony byc VAT - manem , to zaden wstyd, wrecz przeciwnie.

    Jesli przychodzi sie rejestrowac dzialanosc do US no nalezy zrobic to przed
    rozpoczeciem dzialanosci. Kolejnosc spraw ma znaczenie drugorzedne, choc
    jest wymuszona przez
    urzedy. najpiere UMiasta, potem statystyczny i w koncu skarbowy.
    Wybor zwolnienia z VAT musi byc dokonany przed pierwsza sprzedarza...

    Boguslaw

  • 2. Data: 2002-01-02 16:15:35
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Boguslaw Szostak wrote:

    > "Nika" <m...@i...pl> wrote in message
    netia.pl...
    > po
    > regon)

    Albo źle zrozumiał, albo panienka z okienka gada bzdury.
    Rejestracji VAT (lub wyboru zwolnienia) należy dokonać _przed_ wykonaniem
    _pierwszej czynności opodatkowanej_ - w uproszczeniu - sprzedaży. Ale
    sprzedaż ta może nastąpić dopiero po rozpoczęciu działalności - czyli nie
    wcześniej niż w dniu otrzymania potwierdzenia wpisu do ewidencji DG i
    zarejestrowaniu sie jako podatnik VAT.

    Z Twojego opisu wynika że ta osoba rozpoczęła działalnośc przed jej
    faktyczną rejestracją i teraz ponosi tego konsekwencje.
    Wspaniale by było gdyby można sobie było rozpocząć działalnośc z dnia na
    dzien, ja też podpisuję sie pod takim projektem obydwiema rekami, ale
    niestety tak nie jest. Takie mamy prawo. A "ignorantia iuris nocet", czego
    spora część naszego społeczeństwa doświadcza na własnej skórze.
    Np. przez niemożność odliczenia VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją.

> [...]
    > jesli tak, to KONIEC.
    > Jestesmy VAT-owcami. Jedyne wyjscie, to wyrejestrowac dzialalnosc i zaczac
    Warto dodać - wyłącznie w formie spółki (jakiej - to sprawa drugorzędna).
    Jako osoba fizyczna VATmanem jest się na całe życie, bez względu na to ile
    jednoosobowych dzialalności rozpoczęliśmy i zamknęliśmy. Raz stracone
    zwolnienie z VAT jest nie do odzyskania.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl