    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: QR kody na fakturach...
    Date: Fri, 12 Jul 2019 20:39:01 +0200

    "jureq" 5d282c5d$0$521$6...@n...neostrada.pl

    > 1. Jaka jest pojemność kodu QR? Nie wiem, ale raczej ograniczona.
    > Widziałeś kiedyś fakturę wystawioną przez hurtownię aptece na 2000
    > pozycji? Z obowiązkowymi dodatkowymi danymi w postaci numerów serii
    > leków. To tylko przykład. Takiego kodu QR nie da się zrobić uniwersalnego.

    Wystarczy w QR kodzie zakląć:

    - informacje o stałej długości i stałym formacie
    - dwie daty
    - jeden NIP
    - 6 VATów
    - 23%
    - 8%
    - mleko
    - zero
    - zwolniony
    - nie podlega
    - jedna wartość netto
    - informacje o zmiennej długości i luźnym formacie
    - numer faktury

    - oraz jakoś cwanie zapisane absurdy typu VAT odwrócony.

    Nie ma potrzeby podawania:
    - kwot netto i VAT wszystkich pozycji
    - klasyfikacji typu PKD czy nazw pozycji

    > 2. Nikt tego nie zrobi, bo istnieje sposób prostszy i bardziej
    > zgodny z duchem czasów. Właśnie wprowadzili paragony on-line.

    Zanim ów duch czasu na dobre rozpanoszy się, minie wiele lat.

    > Następnym logicznym krokiem są faktury on-line.
    > Nikt ne będzie nic skanował, tylko ściągał
    > XML z serwera MinFin ;)

    Jw. -- papierowe faktury raczej nie odejdą do lamusa przez wiele lat,
    być może nawet dziesięcioleci. Nawet faktury wystawiane ręcznie
    (długopisem na uniwersalnych blankietach) nieprędko zanikną.

    -=-

    Być może właśnie dlatego MF czy parlament nie wprowadzi obligatoryjnych
    QR kodów, że ludzie tam pracujący/zatrudnieni nie wiedzą zbyt wiele
    o: podatkach, obowiązkach, podatkowych, rozliczeniach itd...

    Prof. Modzelewski (IMO sympatyk PiS) w jednym z wywiadów wyjaśnił, że
    ludzie **obecnie** odpowiedzialni za polskie podatki nie mają podstawowej
    wiedzy o VAT. Jeśli zwolennik PiS (IMO Modzelewski jest takim zwolennikiem)
    tak mówi o **obecnych** elitach zajmujących się polskimi podatkami, to
    IMO ,,coś w tym jest''.

    Ty także uważasz, że księgowa ;) w biurze rachunkowym prowadząca Rejestry
    VAT oraz Książki Rozchodów i Przychodów księguje osobno każdą pozycję
    zawartą na fakturze. Podobnie myśli (bądź myślał) Budzik.

    Prof. Modzelewski wyjaśniał, dlaczego JPK_VAT nie uszczelnił VAT.

    -=-

    - data zawiera rok, miesiąc i dzień
    100*12*31 albo 36500, albo dzień od początku 2010 roku
    do tego wystarczą dwa bajty? razem 4 bajty na 2 daty
    - NIP niby zawiera 9 cyfr, ale zapisać można go ciaśniej;
    w najgorszym wypadku mamy kolejne 4 bajty
    2^32=4294967296
    - netto to nie więcej niż 3 bajty, 6 VATów to kolejne 12 bajtów?
    można to wszystko (netto i 6 VATów) zapisać znacznie ciaśniej
    - problemem zostaje numer faktury, nierzadko zupełnie niemożliwy
    do zrozumienia, który być może należy zapisać jako zwykły tekst,
    rezerwując nań ze 20 bajtów (można by ustawowo ograniczyć
    rejestrowanie numerów faktur do ostatnich lub pierwszych
    10 znaków, ale z wiadomych powodów to nie jest możliwe)
    - do tego trzeba dorzucić bity i bajty kontrolne
    (całościowe i cząstkowe)
    - ponadto info o odwróconym VAT (nie wiem,
    ile bajtów, ale niewiele, być może kolejne 3)

    Razem to raptem ~pół setki bajtów.
    QR nie ma takiej pojemności?

    -=-

    Jako księgowa (płci męskiej) nie księguję osobno każdej pozycji.
    Niestety w KPiR dzielę wprowadzane informacje z faktur na:
    - materiały i towary
    - koszty uboczne
    - pozostałe wydatki
    oraz (i w KPiR i Rejestrze VAT) szczególnie traktuję wydatki
    na paliwo do samochodów osobowych, więc QR kody nie zapewnią
    automagizacji stuprocentowej.

    -=-

    Dzięki za post -- wiadomo, czego boją się politycy.

    --