    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: QR kody na fakturach...
    Date: Mon, 15 Jul 2019 21:11:39 +0200

    > "jureq" 5d282c5d$0$521$6...@n...neostrada.pl

    Są takie kody - standard GS1. Tyle, że to kody jednowymiarowe i do
    innych celów, ale mają separatory i znaczniki pól.

    > Wystarczy w QR kodzie zakląć:
    >
    > - informacje o stałej długości i stałym formacie
    >   - dwie daty

    Nie zawsze są dwie daty.

    >   - jeden NIP

    Może być faktura z kilkoma NIPami: dwóch lub więcej wystawców oraz
    nabywca i odbiorca.

    >   - 6 VATów

    Dlaczego 6?

    >     - 23%
    >     - 8%
    >     - mleko
    >     - zero
    >     - zwolniony
    >     - nie podlega
    >   - jedna wartość netto
    > - informacje o zmiennej długości i luźnym formacie
    >   - numer faktury

    A faktura-marża? A inne, rzadzie spotykane faktury?

    > - oraz jakoś cwanie zapisane absurdy typu VAT odwrócony.
    >
    > Nie ma potrzeby podawania:
    > - kwot netto i VAT wszystkich pozycji
    > - klasyfikacji typu PKD czy nazw pozycji

    Faktura może być wystawiana algorytmem od brutto albo od netto. Suma VAT
    jako suma poszczególnych pozycji nie zawsze jest sumą wyszczególnioną w
    tabelce podsumowania. "Poziome" liczenie faktur było na początku lat
    90-tych. Aktualnie faktury liczy się "pionowo".

    > Zanim ów duch czasu na dobre rozpanoszy się, minie wiele lat.

    Faktury on-line są od ponad 10 lat. Jednolity system w całej Europie.
    Większe firmy z tego korzystają.

    > Jw. -- papierowe faktury raczej nie odejdą do lamusa przez wiele lat,
    > być może nawet dziesięcioleci. Nawet faktury wystawiane ręcznie
    > (długopisem na uniwersalnych blankietach) nieprędko zanikną.

    Dlatego są systemy OCR zaczytujące obraz faktury bezpośrednio do systemu
    sprzedaży czy księgowości.

    > (...)
    > Ty także uważasz, że księgowa ;) w biurze rachunkowym prowadząca Rejestry
    > VAT oraz Książki Rozchodów i Przychodów  księguje osobno każdą pozycję
    > zawartą na fakturze. Podobnie myśli (bądź myślał) Budzik.

    W biurach rachunkowych księguje się wg różnych zasad. Najprościej (dla
    rozliczenia VAT na zasadach ogólnych) wg rodzaju (np. towar, usługa,
    inne, środek trwały, środek transportu, paliwo), w odpowiednią kolumnę
    (towary, uboczne, reklama, wynagrodzenia, inne itd) oraz oczywiście w
    rozbiciu na poszczególne stawki VAT.
    Więc też nie jest to takie proste.
    A w przypadku pełnej księgowości mogą dochodzić równoległe księgowania,
    konta pozabilansowe, rozksięgowanie wg MPK i wiele różnych. Są jeszcze
    księgowi księgujący wg kont, ale ten gatunek jest już na wymarciu.

> [...]
    >   można to wszystko (netto i 6 VATów) zapisać znacznie ciaśniej
    > - problemem zostaje numer faktury, nierzadko zupełnie niemożliwy
    >   do zrozumienia, który być może należy zapisać jako zwykły tekst,
    >   rezerwując nań ze 20 bajtów (można by ustawowo ograniczyć
    >   rejestrowanie numerów faktur do ostatnich lub pierwszych
    >   10 znaków, ale z wiadomych powodów to nie jest możliwe)
    > - do tego trzeba dorzucić bity i bajty kontrolne
    >   (całościowe i cząstkowe)
    > - ponadto info o odwróconym VAT (nie wiem,
    >   ile bajtów, ale niewiele, być może kolejne 3)

    Poczytaj o strukturze XML.

    > -=-
    >
    > Jako księgowa (płci męskiej) nie księguję osobno każdej pozycji.
    > Niestety w KPiR dzielę wprowadzane informacje z faktur na:
    > - materiały i towary
    > - koszty uboczne
    > - pozostałe wydatki
    > oraz (i w KPiR i Rejestrze VAT) szczególnie traktuję wydatki
    > na paliwo do samochodów osobowych, więc QR kody nie zapewnią
    > automagizacji stuprocentowej.

    To wszystko i wiele więcej zapewniają wzorce księgowań w każdym
    normalnym współczesnym programie. Przy spięciu z modułem OCR program
    uczy się na błędach, więc potencjalne błędy zdarzają się niezmiernie
    rzadko. Przykład: zakup na stacji paliw na jednej fakturze paliwa do
    samochodu prywatnego, do samochodu 50% VAT, do samochodu 100% VAT oraz
    zakup napoju (nie księgować) i drukarki, traktowanej jako środek trwały.
    W przypadku zaciągania faktury XML takich problemów nie ma.
    W księgowości może ktoś pracować kilka lat i nawet ani razu nie widzieć
    na oczy numerów kont. Wystarczą automaty do schematów księgowań.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam