    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: QR kody na fakturach...
    Date: Tue, 16 Jul 2019 13:08:09 +0200

    "Adam" qgij58$lpk$1$A...@n...chmurka.net

    > Są takie kody - standard GS1. Tyle, że to kody jednowymiarowe
    > i do innych celów, ale mają separatory i znaczniki pól.

    I co z tego wynika, że są, skoro służą innym celom?

    > Nie zawsze są dwie daty.

    Widzisz tu jakiś problem? -- rozwiń temat, jeśli widzisz jakiś problem.

    > Może być faktura z kilkoma NIPami: dwóch lub więcej
    > wystawców oraz nabywca i odbiorca.

    Nie znam takich -- transakcja IMO dotyczy zawsze dwóch osób.
    Ktoś sprzedaje i ktoś kupuje.

    > Dlaczego 6?

    Zapytaj Ustawodawcę.

    > A faktura-marża? A inne, rzadzie spotykane faktury?

    Nie wiem, co to marża, choć istotnie są różne faktury -- choćby korygująca...
    Ile jest różnych faktur? 8? To tylko 3 bity... Na zapas uznajmy, że 32... ;)

    > Faktura może być wystawiana algorytmem od brutto albo od netto.
    > Suma VAT jako suma poszczególnych pozycji nie zawsze jest sumą
    > wyszczególnioną w tabelce podsumowania. "Poziome" liczenie faktur
    > było na początku lat 90-tych. Aktualnie faktury liczy się "pionowo".

    IMO faktura ma zsumowane różne stawki -- nie ma potrzeby
    umieszczania w kodzie 200 czy więcej pozycji, lecz kilku.

    Nie wiem, czym jest "Poziome" liczenie faktur.

    > Faktury on-line są od ponad 10 lat. Jednolity system
    > w całej Europie. Większe firmy z tego korzystają.

    W sklepach widzę wystawianie faktur papierowych.
    W programach księgujących (widziałem dziesiątki takich programów)
    widzę ręczne wprowadzanie/przepisywanie papierowych faktur.

    QR kody byłyby przydatne setkom tysięcy podatników i niczego by nie psuły.

    > Dlatego są systemy OCR zaczytujące obraz faktury
    > bezpośrednio do systemu sprzedaży czy księgowości.

    OCR jest:
    - pozbawiony weryfikacji
    - trudniejszy do opracowania
    - kosztowną rzadkością.

    NIP ma sumę kontrolną a netto+vat daje brutto, lecz są to słabe korekty.

    > W biurach rachunkowych księguje się wg różnych zasad. Najprościej (dla
    > rozliczenia VAT na zasadach ogólnych) wg rodzaju (np. towar, usługa,
    > inne, środek trwały, środek transportu, paliwo), w odpowiednią kolumnę
    > (towary, uboczne, reklama, wynagrodzenia, inne itd) oraz oczywiście
    > w rozbiciu na poszczególne stawki VAT.

    Rozbijasz wynagrodzenia na jakie stawki VAT? ;)
    Masz pojęcie o tym, co piszesz?

    > Więc też nie jest to takie proste.

    Nie jest -- ale jakoś zwykli ludzie księgują bez pomocy geniuszy typu AEinstein.
    Nie możemy zmieniać prawa (choćby absurdalnego) lecz możemy wzbogacać faktury QR
    kodami.

    > A w przypadku pełnej księgowości mogą dochodzić równoległe
    > księgowania, konta pozabilansowe, rozksięgowanie wg MPK i wiele
    > różnych. Są jeszcze księgowi księgujący wg kont, ale ten gatunek
    > jest już na wymarciu.

    Piszę o masie małych firm utrzymujących państwo.

    > Poczytaj o strukturze XML.

    W jakim celu?

    > To wszystko i wiele więcej zapewniają wzorce księgowań w każdym
    > normalnym współczesnym programie. Przy spięciu z modułem OCR

    Pokaż programy księgujące zawierające dedykowany OCR.

    > program uczy się na błędach, więc potencjalne błędy zdarzają
    > się niezmiernie rzadko. Przykład: zakup na stacji paliw na jednej
    > fakturze paliwa do samochodu prywatnego, do samochodu 50% VAT, do
    > samochodu 100% VAT oraz

    To już historia -- teraz jest lepsze/uczciwsze dzielenie paliwa.
    Masz pojęcie o tym, o czym piszesz?

    > zakup napoju (nie księgować) i drukarki, traktowanej jako środek trwały.

    Długopis też jest trwały? Drukarkę można kupić za stówę -- lub taniej.

    > W przypadku zaciągania faktury XML takich problemów nie ma.

    Nie twierdzę, że QR kody wykonają całą pracę, lecz twierdzę,
    że wykonają znaczącą jej część -- żmudną, bezmyślną, niegodną
    ludzi od setek lat. (Gutenberg )

    OCR raczej nie nauczy się poprawnego rozpoznawania numerów faktur.
    Mnóstwo pracy (przy pisaniu OCR) i mały efekt.
    QR kody są skrajnie tanie i skrajnie wydajne z uwagi na autokorekcję.

    > W księgowości może ktoś pracować kilka lat i nawet ani razu nie
    > widzieć na oczy numerów kont. Wystarczą automaty do schematów
    > księgowań.

    Co z tego wynika?

    -=-

    PiSowi proponuję ruch podobny. Duchowni nie muszą czekać na ustawy
    sadzające na 30 lat za pedofilę -- blokowane ponoć przez opozycję.
    Mogą już dziś wprowadzić na swym podwórku prawo skazujące podopiecznych
    na 30 lat odosobnienia w celi klasztornej... Gdy prawo państwowe
    wreszcie zezwoli, ukarani będą mogli przejść do zwykłych więzień...
    Zamiast 30 lat odosobnienia w celi klasztornej -- za lekkie
    przewinienia można dać 30 lat pokuty w charakterze opiekuna
    w domu starców, daleko od dzieci...

    Wg nauki Kościoła grzechem jest dobrowolne zbliżanie się do zbyt silnej pokusy...

    -=-

    Nie warto czekać na odgórne regulacje -- nie nadejdą choćby dlatego,
    że polscy ustawodawcy mają nikłe (jak Ty) rozeznanie tematu, przez
    co samodzielnie nie zdołają niczego zmienić sensownie. Można co
    najwyżej oczekiwać jakiejś (niekoniecznie udanej) kalki prawa innych państw. :)

    Wg Ciebie księgowa księgując fakturę zawierającą 200 pozycji,
    wszystko sumuje?... Widziałeś fakturę?

    Owszem -- bywa i tak, że z jednej faktury część pozycji trzeba
    wpisać do KPiR w ,,towary'', część w ,,koszty uboczne'' a część
    w ,,pozostałe'', lecz ma się to nijak do QR kodów.

    Handlarz zaksięguje 'młotek' jako ,,towar'', zaś stolarz ten sam
    'młotek' zaksięguje jako ,,pozostałe''. Nie ma na to prostych reguł.
    (poza skasowaniem statystycznego podziału włosa na czworo w KPiR, na
    co raczej nie zanosi się)

    Piszący programy drukujące faktury mogą już dziś wstawiać QR kody
    i udostępniać dokumentację umożliwiającą czytanie tychże QR kodów,
    bez oglądania się na elity rządzące. IMO ten, kto zacznie, o ile
    zacznie rozsądnie, narzuci standard.

    QR kod musi zawierać tylko to co musi zawierać wpis do KPiR czy
    rejestru VAT, czyli co najwyżej:

    - datę lub dwie daty (JPK_VAT domaga się dwóch dat)
    - nr faktury
    - dwa NIPy
    - netto i brutto z podziałem na 6 VATów i ew. odwrócenie VAT

    oraz informacje typu:

    - korygująca
    - zaliczkowa
    - końcowa

    i być może jakieś drobne obowiązkowe, które tu pominąłem,

    z zastrzeżniem takim, że nie każda faktura musi zawierać info o VAT...

    -=-

    Jak widzę, masz dobre rozeznanie ,,międzynarodowe'' -- gorzej z polskim...

    - dlaczego 6 stawek VAT
    - wynagrodzenie z VAT
    - podział w rejestrze na usługę i towar
    (ten podział mżna znakeźć, ale w deklaracji VAT27 czy w KPiR)
    - 50% VAT

    Ogólnie też IMO źle z Tobą:

    - funkcjonuje OCR, choć od ponad 10 lat istnieją
    faktury on-line jednolitego systemu w całej Europie
    - są kody, które nie nadają sie do naszego celu...

    -=-

    QR kody są: makabrycznie pojemne; skrajnie tanie; niemal pewne; skrajnie
    użyteczne i legalne. Nie zastąpią księgowej w biurze rachunkowym, lecz
    pracę tejże księgowej znacznie: ułatwią; przyspieszą; uczynią przydatniejszą
    (za sprawą eliminacji błędów w: numerach faktur; datach; kwotach; NIPach...)
    a ponadto nijak nie ograniczą innych dróg, w tym: OCeRacji; faktur on-line;
    centralnego rejestru; wprowadzania ręcznego, czy korygowania danych
    wprowadzonych innymi metodami...

    Księgowa wyręczona z bezsensownej przepisywaniny będzie miała więcej
    czasu na myślenie (czym góruje nad zwierzętami) oraz poprawną
    interpretację wprowadzanych danych...

    Zyska księgowa.

    Księgowa część swego zysku przeleje na klienta (usługi
    biur rachunkowych potanieją) i na pisarza programów...

    Zyska klient biura, bo usługi BR potanieją.

    Zyska MF poprzez eliminację masy losowych/przypadkowych błędów.

    MF część swego zysku przeleje na swych pracowników,
    a część na podatników za sprawą obniżenia podatków?
    Co MF uczyni ze swym zyskiem -- to sprawa MF)

    Straci pisarz (co sobie powetuje częścią zysku księgowej) programu
    księgującego czy drukującego faktury -- niewiele, niemal nic
    w zestawieniu z tym, co stale traci w efekcie nieustannego
    wprowadzania korekt w polskim prawie podatkowym.

    -=-

    Lepiej byłoby od razu uprościć prawo? -- wzdłużnie dzielące włos na ośmioro części...
    Zbliżają się wybory parlamentarne... IMO to jedyna skuteczna droga do upraszczania
    prawa.

    Jedni wolą pracować i rozwijać się; inni wolą: kombinować,
    sztucznie/niepotrzebnie komplikować, szukać sobie zajęcia itd...

    --=-

    Moja propozycje:

    - weź jakiś program (cała masa jest za freeko, inne mają
    demonstracyjne wersje bezpłatne) i zobacz, co wpisuje
    księgowa w BR
    - weź do ręki fakturę i zobacz, jak wygląda
    - zauważ, że ludzie korzystają z samochodów,
    choć zwykle nie wjeżdżają nimi do domów...

    (twierdzisz -- IMO słusznie, że QR kody nie zautomatyzują pracy)

    --