    From: Adam <a...@s...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedawca odmawia wydania duplikatu faktury.
    Date: Fri, 9 Mar 2018 11:07:05 +0100

    W dniu 2018-03-09 o 08:12, Liwiusz pisze:

    > Nie odwieczna, bo od wieków komputerów nie było, a przepisy były. A
    > potem pojawiły się komputery, a przepis nadal jedną nogą w XIX wieku, a
    > fiutem w XX. A skoro jest tak, że sprzedawca nie daje już faktury na
    > kartce, tylko udostępnia w chmurze, to fakt, że ktoś sobie zgubi odpis
    > takiej chmury nie znaczy, że jest podstawa do żądania duplikatu, skoro
    > oryginał nadal jest w repozytorium.

    Przepisy wielokrotnie się zmieniały.

    Przykładowo, od 1 stycznia 2013 roku napis "Oryginał/Kopia" na fakturze
    był fakultatywny, zaś od 1 stycznia 2014 roku nie istnieje już pojęcie
    "oryginału" i "kopii" - faktury powinny być jednobrzmiące.
    Podstawa: dyrektywa Rady [Unii Europejskiej] 2010/45/UE z dnia 13 lipca
    2010 r. zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu
    podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących
    fakturowania (Dz. Urz. UE L 189 z 22.07.2010, str. 1)

    Podobnie zmieniały się zasady co do "faktury elektronicznej", nawet po
    wprowadzeniu EDI/ECOD.

    Poza tym (już bardziej ogólnie) jeśli sprzedawca do tej pory wysyłał
    faktury li tylko mailem, a "po cichu" zaczął je udostępniać także
    on-line, to kontrahent nie musi wiedzieć o tym, o ile nie zostanie
    poinformowany.

    Aktualna ustawa prawo decydowania o "zagubieniu" faktury daje nabywcy.
    Nie pamiętam, aby w ustawie było coś na temat dostępów on-line, oprócz
    systemów EDI, który jednak jest dostępny tylko w systemie B2B oraz
    tylko dla podmiotów zarejestrowanych w GLN.

    Natomiast, jeśli sprzedawca nie chce wydać faktury - to już wkracza na
    niebezpieczny teren kodeksu karno-skarbowego.

    Są to tematy dla mnie raczej mało znane, zajmuję się m.in. wdrażaniem
    systemów i szkoleniem klientów z ich obsługi.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam