  • 1. Data: 2018-03-06 14:18:33
    Temat: Sprzedawca odmawia wydania duplikatu faktury.
    Od: Adam <a...@s...poczta.onet.pl>

    Witajcie.

    Zauważyłem, iż zagubiłem podesłane mailem faktury za prowizję. Faktury
    zapłacone w terminie.

    Proszę sprzedawcę o wystawienie duplikatów z datą bieżącą.
    Otrzymuję informację, że te faktury (koniec roku 2016) są dostępne na
    jego stronie po zalogowaniu się, więc nie wystawi duplikatu.

    Próbuję tłumaczyć, że ustawa nic nie mówi na temat dostępności faktur,
    piszę też o możliwości odliczenia VAT w okresie rozrachunkowym lub dwóch
    kolejnych, lecz sprzedawca to jakiś przysłowiowy "beton".

    Co dalej?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2018-03-06 17:17:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06-03-18 o 14:18, Adam pisze:

> [...]
    > piszę też o możliwości odliczenia VAT w okresie rozrachunkowym lub dwóch
    > kolejnych, lecz sprzedawca to jakiś przysłowiowy "beton".

    Pytam jedynie, bo mnie to zaintrygowało - czemu domagasz się duplikatu,
    skoro dostępny jest oryginał?

  • 3. Data: 2018-03-07 00:49:38
    Od: adam <a...@a...pl>

    > Pytam jedynie, bo mnie to zaintrygowało - czemu domagasz się duplikatu,
    > skoro dostępny jest oryginał?

    Oryginał to chyba jest na dysku u wystawiającego. Ale to i tak bez
    znaczenia, bo dziś nie jet istotne, czy to oryginał czy kopia.

    Adam zgubił egzemplarz pierwotny, więc prosi o duplikat, więc chyba
    dobrze. Uwiarygadnia w ten sposób przed US zgubienie faktury. A to, że
    gdzieś w sieci jest wersja sprzed dwu lat wg mnie nie ma znaczenia.
    Oczywiście gdyby wydrukował sobie na nowo tę wersję z 2016, to tylko
    biegły mógłby poznać po rodzaju tuszu, że to nie 2018.

    Osobiście, po takiej odpowiedzi kontrahenta nie mnożyłbym problemów,
    tylko wydrukował sobie sam.

  • 4. Data: 2018-03-07 21:29:55
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07-03-18 o 00:49, adam pisze:

> [...]
    > biegły mógłby poznać po rodzaju tuszu, że to nie 2018.
    >
    > Osobiście, po takiej odpowiedzi kontrahenta nie mnożyłbym problemów,

    No ale ma e-maila (czy jak tam pisali ze sobą), że facet mu pokazał,
    gdzie oryginał leży. To coś, jakby ową fakturę zgubił, a kontrahent
    zamiast wtórnik drukować przyjechał do niego do biura i pokazał mu
    palcem, na której półce leży oryginał. Ja tu większej różnicy nie widzę.
    Może ręcznie na tym wydruku napisać, ze dokonano go w tym i tym dniu i
    tyle.

  • 5. Data: 2018-03-07 22:02:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > palcem, na której półce leży oryginał. Ja tu większej różnicy nie widzę.
    > Może ręcznie na tym wydruku napisać, ze dokonano go w tym i tym dniu i

    Tylko czy oryginałem jest ten wydruk, który sobie klient zrobił, czy
    zapis w komputerze?

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2018-03-07 22:14:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07-03-18 o 22:02, Liwiusz pisze:

    > Tylko czy oryginałem jest ten wydruk, który sobie klient zrobił, czy
    > zapis w komputerze?

    To odwieczna wątpliwość. Ale dw lata temu też było analogicznie.

  • 7. Data: 2018-03-09 08:12:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > To odwieczna wątpliwość. Ale dw lata temu też było analogicznie.

    Nie odwieczna, bo od wieków komputerów nie było, a przepisy były. A
    potem pojawiły się komputery, a przepis nadal jedną nogą w XIX wieku, a
    fiutem w XX. A skoro jest tak, że sprzedawca nie daje już faktury na
    kartce, tylko udostępnia w chmurze, to fakt, że ktoś sobie zgubi odpis
    takiej chmury nie znaczy, że jest podstawa do żądania duplikatu, skoro
    oryginał nadal jest w repozytorium.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2018-03-09 11:07:05
    Od: Adam <a...@s...poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-03-09 o 08:12, Liwiusz pisze:

> [...]
    > kartce, tylko udostępnia w chmurze, to fakt, że ktoś sobie zgubi odpis
    > takiej chmury nie znaczy, że jest podstawa do żądania duplikatu, skoro

    Przepisy wielokrotnie się zmieniały.

    Przykładowo, od 1 stycznia 2013 roku napis "Oryginał/Kopia" na fakturze
    był fakultatywny, zaś od 1 stycznia 2014 roku nie istnieje już pojęcie
    "oryginału" i "kopii" - faktury powinny być jednobrzmiące.
    Podstawa: dyrektywa Rady [Unii Europejskiej] 2010/45/UE z dnia 13 lipca
    2010 r. zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu
    podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących
    fakturowania (Dz. Urz. UE L 189 z 22.07.2010, str. 1)

    Podobnie zmieniały się zasady co do "faktury elektronicznej", nawet po
    wprowadzeniu EDI/ECOD.

    Poza tym (już bardziej ogólnie) jeśli sprzedawca do tej pory wysyłał
    faktury li tylko mailem, a "po cichu" zaczął je udostępniać także
    on-line, to kontrahent nie musi wiedzieć o tym, o ile nie zostanie
    poinformowany.

    Aktualna ustawa prawo decydowania o "zagubieniu" faktury daje nabywcy.
    Nie pamiętam, aby w ustawie było coś na temat dostępów on-line, oprócz
    systemów EDI, który jednak jest dostępny tylko w systemie B2B oraz
    tylko dla podmiotów zarejestrowanych w GLN.

    Natomiast, jeśli sprzedawca nie chce wydać faktury - to już wkracza na
    niebezpieczny teren kodeksu karno-skarbowego.

    Są to tematy dla mnie raczej mało znane, zajmuję się m.in. wdrażaniem
    systemów i szkoleniem klientów z ich obsługi.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam