    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Termin w 2020 na skladanie PIT za 2019
    Date: Tue, 28 Apr 2020 18:14:52 +0200

    W dniu 2020-04-28 o 16:34, cef pisze:

    > Ale po co składki na fundusz pracy uwzględniac w PIT?
    > Przecież to jest zwykły koszt. W które pole i jakiego PITa to wpisywałeś?

    Pierwszym zwiastunem problemów było standardowe pismo z ZUSu na którym
    była nadpłata, ale ani słowa skąd się wzięła. Po ochłonięciu z
    pierwszego wrażenia (że NADPŁATA) i sprawdzeniu, czy przypadkiem jakiś
    czeski błąd na którymś przelewie nie jest przyczyną przeprowadziliśmy
    dochodzenie z którego wyszło, że po przekroczeniu wieku 60 lat
    (mężczyźni) 55 lat (kobiety) nie trzeba płacić na FP.

    Z ZUSem to nie jest tak, że można sobie nadpłacić i wpisać to w koszty,
    a my mieliśmy to wpisane w koszty. Czyli korekta księgi z zeszłego roku
    i korekty PITów wszystkich 6 wspólników.

    Składki na FP ma prawo sobie doliczyć do kosztów tylko ten, kto je
    opłacił - nie może się tymi kosztami 'podzielić' z pozostałymi
    wspólnikami wpisując je w koszty firmy na zasadzie "Przecież to jest
    zwykły koszt."

    No i gdzie to wpisać w PITa (nie widziałem jeszcze tegorocznych - numery
    pól z zeszłego roku)?

    Brat skorygował w PIT/B pozycję 27. Naruszając relację, że [27]=[25]*[20].

    Ja uznałem, że on nie ma racji, bo gdybyśmy prowadzili kilka
    działalności to nie byłoby podstaw określić do kosztów z której
    działalności należy to dopisać. Uznałem, że to prawo doliczenia do
    swoich kosztów dotyczy kosztów ze wszystkich działalności więc
    skorygowałem w PIT/B pozycję 53. Naruszając zasadę, że
    [53]=[11]+[17]+[27]+[38]+[49].

    Brat przyznał rację mojemu tłumaczeniu, ale też wytknął mi że może i
    myśleć logicznie umiem, ale popełniam karygodny błąd próbując stosować
    logikę do PITa.

    Trzeciej możliwości - korekty pola w głównym PIT do którego przepisuje
    się kwotę z PIT/B [53] nie testowaliśmy.

    Urząd mnie wezwał (zamiast napisać o co chodzi) i na miejscu wyjaśnił,
    że mam złożyć korektę.
    Według prawa obowiązującego w moim US korygować należy wyłącznie pozycję
    [27]. Tamten wzór może się nie zgadzać. Ale wzór na pozycję [53] jest
    święty - musi się zgadzać.
    Czyli prawo jest zupełnie inne od (przynajmniej mojej) logiki.

    Według mojego US podatnik powinien zrobić tak:
    - koryguje się pozycję [27] (PITa można złożyć elektronicznie),
    - niezależnie należy do US wysłać lub złożyć pismo z wyjaśnieniem
    dlaczego koszty nie zgadzają się z udziałem wspólnika. Na pytanie czy da
    się to zrobić elektronicznie odpowiedzieli: 'Nie'.

    P.G.