    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT a sprzedaż nieudokumentowana
    Date: Wed, 25 Aug 2004 10:39:38 +0200

    On Tue, 24 Aug 2004, Piotr wrote:

    >+ Czy w dokumencie wewnętrznym mogę sobie wpisać netto+VAT aby udokmentować
    >+ sprzedaż usługi z VAT 22% osobie fizycznej nie prowadzącej działalnosci?

    Hm... mi się *wydaje* (jakby co można sobie pokrzyczeć po mnie :)) że
    nie ma ani motywacji ani podstawy prawnej do takiego "dowodu wewnętrznego
    w rozumieniu innych przepisów"; rozumuję tak: z p. widzenia VAT jest
    to "sprzedaż nieudokumentowana" do ujęcia w stosownej ewidencji, z p.
    widzenia podatku dochodowego takoż takoż (ES VAT może pełnić tę rolę,
    IMO :))
    No i układ wygląda tak: podatek jest wpłacany przez klienta, jakby
    nie patrzeć. Dokumentacja powinna odzwierciedlać ten stan (faktyczny).
    Jak wystawisz FW "albo coś podobnego", to deklarujesz że podatek
    (VAT) płacisz z *innych* pieniędzy, niż otrzymanych od klienta (tak
    jest na przykład przy darowiźnie) :)
    Krótko mówiąc... nie podoba mi się wystawianie DW/FW w miejscu w którym
    powinien być wpis do ewidencji sprzedaży VAT ujmujący "sprzedaż
    nieudokumentowaną fakturami".

    >+ Znalazłem taki przykład: http://www.iie.home.pl/bipp/kpir/kp07-003.htm ale
    >+ tam nie ma nic o VAT pomimo, że przykład dotyczy płatnika VAT

    +++
    § 19. 1. Zapisy w księdze dotyczšce przychodów ze sprzedaży wyrobów,
    towarów handlowych i usług sš dokonywane na podstawie wystawionych faktur,
    a w przypadku sprzedaży nie udokumentowanej fakturami - na podstawie
    wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie
    wykazana jest wartoœć tych przychodów za dany dzień, o ile nie jest
    prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas
    rejestrujšcych.
    +++

    A co do "płatnika VAT", to pewien hm... problem :) wiążę się ze sporą
    dawką... dowolności :) przy wyborze sposobu zaliczania operacji VAT
    do KPiR. Obejrzyj rozporządzenie ds. KPiR: tam w kilku miejscach jest
    że "prowadzący dokumentację VAT" (oczywiście nie napisano "po polsku",
    tylko zapiski są w stylu "Podatnicy prowadzšcy ewidencję, o której mowa
    w § 8 ust. 1 pkt 2" (to jest CYTAT - właśnie mogący dotyczyć omawianego
    przypadku :)) - otóż owi "podatnicy prowadzący dokumentację VAT"
    *mogą* wpisywać do KPiR odpowiednie zestawienia - niektóre wolno
    dziennie, niektóre miesięcznie.
    Zaznaczam: *mogą*.
    No i teraz IMO jest tak:
    - dokonujesz sprzedaży podlegającej VAT nieudokumentowanej fakturą
    - masz obowiązek ujęcia jej w ES VAT w stosownej pozycji
    - do KPiR *możesz* ją wpisać na podstawie "wpisywania ES". Ale *możesz*
    tego NIE robić... i wtedy pojawia się konieczność udokumentowania
    "czymś" owej sprzedaży :) ale *bez* związku z VAT. IMO oczywiście :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)