    From: Wwieslaw <u...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynajem nieszkania od grudnia - studium przypadku
    Date: Sun, 04 Jan 2009 16:02:20 +0100

    Telesfor Baudot wrote:

    > Moje pytanie zmierzało w kierunku tego czy dla jednej umowy najmu,
    > która się rozpoczęła w grudniu 2008 i przez moje zaniedbanie
    > opodatkowała się według skali (odżałuję to) mogę zmienić formę
    > opodatkowania od stycznia 2009 składając stosowne oświadczenie do 20
    > stycznia?

    TAK.

    Potrzebne oświadczenie
    Przychody uzyskane z prywatnego najmu można opodatkować ryczałtem pod
    warunkiem, że podatnik w urzędzie skarbowym (właściwym dla niego z uwagi
    na miejsce zamieszkania) złoży pisemne oświadczenie o wyborze tej formy
    opodatkowania. Oświadczenie takie trzeba złożyć do 20 stycznia danego
    roku podatkowego, a jeżeli podatnik rozpoczyna uzyskiwanie przychodów z
    najmu w trakcie roku, obowiązek taki powstaje w dniu poprzedzającym
    dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania
    pierwszego przychodu. Przekroczenie tych terminów jest równoznaczne z
    tym, że podatnik musi opodatkować dochody z najmu według skali podatkowej.

    Warto w tym miejscu dodać, że raz złożone oświadczenie jest ważne także
    w latach następnych, chyba że podatnik chce zmienić formę opodatkowania,
    wtedy składa je ponownie. Nie może jednak tego zrobić w trakcie roku.

    http://www.podatki.egospodarka.pl/34937,Prywatny-naj
    em-nieruchomosci-a-ryczalt-ewidencjonowany,1,65,1.ht
    ml

    Wieslaw