eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiZUS - czy mozna ksiegowac ZUS w opisany nizej (prosty) sposob? › Re: ZUS - czy mozna ksiegowac ZUS w opisany nizej (prosty) sposob?
    From: "Iwona Ślusarczyk" <i...@e...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ZUS - czy mozna ksiegowac ZUS w opisany nizej (prosty) sposob?
    Date: Thu, 5 Dec 2002 11:57:05 +0100

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:15238-1039083611@h126-ursus126.spray.net.pl...
    > Witam,
    >
    > Place do ZUS wszystkie mozliwe rodzaje obowiazkowych
    > skaldek (z chorobowa wlacznie).
    > Tzn. - wszystkie skladki osoby prowadzacej DG,
    > bo pracownikow nie mam, i zadncych umow-zlecen dla nikogo.
    > Chodzi tylko o mnie - osobę prowadząca DG.
    >

    > Czy moge ksiegowac oplaty ZUS-owe w nastepujacy sposob,
    > ktory jak dla mnie jest przejrzysty i prosty:
    >
    > 1. ZADNYCH skaldek dla ZUS nie wpisuję do KPiR,
    > wszystie rozliczam dopiero odpowiednio na PIT-5.

    > 2. WSZYSTKIE skladki za maj (placone do 10 czerwca)
    > odliczam sobie dopiero na koniec czerwca, na "czerwcowym"
> [...]

    Chcąc uwzględnić w kosztach zapłatę składki na Fundusz Pracy musisz wpisać
    je do KPiR.
    Poza tym jeżeli wpisujesz składki w PIT-5 i nie masz dochodu na koniec roku
    (albo masz mały) to może okazac się że nie odliczysz wszystkich zapłaconych
    społecznych w danym roku i przepada. Natomiast rozliczanie w KPiR powoduje
    że stratę w działalności (tutaj schowane składki ubezp. społecznego) możesz
    rozliczać przez kolejne lata. Musisz popatrzeć na swoją sytuację trochę
    szerzej, wybrać co będzie Ci się bardziej opłacało.
    Można rozliczyć tylko te składki, które faktycznie sa zapłacone, więc
    wszystkie (społ., Fun. Pracy, zdrowotne) roliczasz "kasowo".

    Iwona