    From: "Kasia Mikołajczyk" <K...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dekretacja na dowodach ksiegowch....
    Date: Thu, 7 Feb 2002 12:10:39 +0100

    Użytkownik "Maddy" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:3C6255AF.EC4194F1@inzbud.pl...
> [...]
    olowkiem......?

    > Nie ma obowiązku dekretowania na dokumentach w ogóle. Ważny jest
    > dokument źródłowy (np. faktura) oraz wpis w księdze rachunkowej, który
    > ma byc oznaczony tak,żeby można była na jego podstawie zindentyfikowac
    > dokument.
    > Dekret ma funkcję czysto pomocniczą, ciężko jest przecież księgować "z
    > wolnej ręki", nie rozpisawszy sobie tego wcześniej, ale od strony
    > prawnej nie istnieje.
    > Maddy

    To ja jeszcze chciałam zapytać przy okazji o poniższy artykuł z Ustawy o
    rachunkowości:
    Art. 21. [ Dowód księgowy ]
    1. Dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:
    1) określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego [36] ,
    2) określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej,
    3) opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w
    jednostkach naturalnych,
    4) datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą -
    także datę sporządzenia dowodu,
    5) podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto
    składniki aktywów [37] ,
    6) [38] stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w
    księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w
    księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te
    wskazania.
    czy ten ostatni punkt odnosi się do pieczątki z tyłu faktury, na której
    zatwierdza się fakturę pod względem merytorycznym i rachunkowym, czy do
    dekretu na fakturze również?
    Kiedyś biegły nie za bardzo chciał przyjąć do wiadomości fakt, że na fa
    sprzedaży brak jest dekretu, który "idzie automatycznie". Faktur tych były
    tysiące, a w księgowości 2 osoby, a poza tym wszelkie opisy programu i
    automatycznego dekretowania były.
    Kasia