  • 1. Data: 2007-10-16 09:39:35
    Temat: Re: jak ominac zachowek
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 16.10.2007 jk <j...@w...pl> napisał/a:
    > To może najlepiej będzie sprzedać?!! Kwota do ustalenia między ojcem a
    > "jedynym" dzieckiem.

    O ile dziecko może wykazać, skąd miało pieniądze, żeby dom kupić. Bo kredytu
    na nieruchomość kupowaną od rodziny to raczej nie dostanie. Chociaż w
    sumie - można na umowie wpisać jakieś grosze, to tylko podatek PCC płaci się
    od wartości rynkowej, a ojciec jak ma taki kaprys, to może i za złotówkę
    nieruchomość sprzedać.

    Zastanawiam się tylko, jakie mogą być pułapki w sprzedaniu synowi domu za
    np. 1% wartości. Podatkowe (czy US nie będzie chciał urynkowić ceny
    transakcji? W przypadku przedsiębiorców powiązanych rodzinnie US ma takie
    prawo, ciekawe czy w przypadku nieprzedsiębiorców również) i nie tylko,
    żeby się np. potem nie okazało, że np. wartość do ubezpieczenia też ktoś
    będzie liczył wg cen zakupu, albo przy ew. wywłaszczeniu pod rozbudowę drogi
    oddadzą tylko tyle, za ile było kupione... Tak sobie gdybam.

    No, i kolejny temat - czy sprzedaż za 1% nie będzie czasem uznana za
    czynność mającą na celu ominięcie spadku i zachowku. Jakieś wady tego
    rozwiązania muszą być, bo inaczej zachowek (przynajmniej w takich
    sytuacjach jak opisana) by w praktyce był w zaniku i ograniczał się tylko
    do jakiejś nagłej śmierci spadkobiercy. Każdy chcąc przekazać majątek
    tylko części z uprawnionych do dziedziczenia (wiem, że takich sytuacji
    jest sporo) po prostu by to im sprzedawał (na papierze) przed śmiercią.
    --
    Samotnik

  • 2. Data: 2007-10-19 21:13:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Oct 2007, Samotnik wrote:

> [...]
    > np. 1% wartości. Podatkowe (czy US nie będzie chciał urynkowić ceny
    > transakcji? W przypadku przedsiębiorców powiązanych rodzinnie US ma takie

    A niby dlaczego?
    Takie prawo to US ma wobec PODATNIKÓW ("powiązanych")!
    :)

    pzdr, Gotfryd