    From: "t...@o...pl" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kiedy trzeba założyć działalność gospodarczą?
    Date: Tue, 31 Jul 2007 19:11:07 +0200

    Dnia 31-07-2007 o 18:44:31 PN <k...@w...pl> napisał(a):

    > Użytkownik <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Prosze wskaż czy moje rozumowanie jest prawidłowe.
    > Jeżeli osoba ta dotychczas świadczyła na rzecz różnych prywatnych szkół
    > językowych usługi polegające na nauczaniu uczniów j. angielskiego, w
    > ramach "umowy zlecenia - na podstawie której wystawiała rachunki" to
    > wszystko było ok i nie musiała rejestrować DG, ponieważ zamiast niej,
    > daninę publiczną od tych umów (nie wiem co tam trzeba płacić -zaliczkę
    > na podatek dochodowy?) odbrowadzał zlecający. Teraz gdy się chce
    > usamodzielnić, musi zarejestrować DG, ponieważ tą daninę sama musi
> [...]

    Definicji DG jest chyba tyle co ustaw w których mowa o DG:

    http://www.samozatrudnienie.pit.pl/pages/i/1052.php

    Jest sobie ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, podpart resztkami
    z ustawy prawo działalności gospodarczej - i te ustawy mówią jak masz się
    zarejestrować
    jeśli prowadzisz DG wg definicji z tych ustaw.

    Ustawa o podatku dochodowym ma troszkę inną definicję DG, do tego zawiera
    furtkę
    w postaci tzw działalności wykonywanej osobiście - czyli coś co
    podpadałoby pod DG
    ale do celów podatkowych jest wyłączone z DG - i właśnie Twoje zlecenie
    zawarte z firmą stanowi taki wyjątek - rozlicza Cię płatnik i nie musisz
    prowadzić
    żadnych papierów, ale też nie możesz nikogo zatrudnić, podzlecić niczego
    itd itp.

    [ Swoją drogą takie umowy zlecenia czy dzieła chyba podpadają pod
    definicję z UoSDG,
    więc czemu nie trzeba tego rejestrować, przypomni mi ktoś? ]

    Teraz, jeśli chcesz robić coś 'normalnego' dla kogoś kto nie ma DG, czyli
    dla tzw ludności,
    to to jest klasyczna DG wg chyba wszytskich ustaw - i stąd bierze się
    obowiązek rejestracji
    i cała szopka.