  • 1. Data: 2008-02-27 19:05:49
    Temat: księgowanie zakupów zagranicznych
    Od: cosmita <m...@g...com>

    Witam,

    firma jednoosobowa

    Chciałbym się dowiedzieć jak wygląda sprawa księgowania zakupów
    robionych za granicą. Przykładowo kupuję domenę internetową w USA w
    dolarach, płacę kartą kredytową.

    Czy dobrze rozumiem ze taki zakup przy KPiR mogę spokojnie zaliczyć do
    kosztów pomijając oczywiście ewidencje VAT czyli poprostu całą sumę
    daje w koszty

    konto w panelu zakupu domen w usa jest na moja imię i nazwisko

    pozdrawiam
    c.

  • 2. Data: 2008-02-27 19:24:22
    Temat: Re: księgowanie zakupów zagranicznych
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 27-02-2008 o 20:05:49 cosmita <m...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > daje w koszty
    >
    > konto w panelu zakupu domen w usa jest na moja imię i nazwisko

    Oczywiście możesz to wrzucić w koszty jeśli jest to faktycznie koszt DG.
    Co do VAT-u - to jest to import usług, ktory musisz odpodatkować
    wystawiając fakturę wewnętrzną. Przy czym jeśli to jest koszt to
    ten VAT odliczasz na tej samej deklaracji i efektywnie się to zeruje.

    pozdr,
    tommyz

  • 3. Data: 2008-02-27 19:36:41
    Od: Arsen99 <a...@g...pl>

    Wtrącę sie bo temat mnie zainteresował.
    Należy pamiętać że obciążenie karty kredytowej nie jest żadnym dowodem
    poniesionego kosztu, do tego potrzebna jest chociażby faktura wysłana
    w pdf z zagranicy. Co zrobić kiedy jednak sprzedawca takiej faktury
    nie wysyła. Jest pełno doładowań kartą, które można sprzedawać, istota
    tego biznesu na tym polega jednak nie dostaje sie faktur. Co na to
    wtedy US, przecież koszt ponieśliśmy rzeczywiście !

> [...]
    > wystawiając fakturę wewnętrzną. Przy czym jeśli to jest koszt to
    > ten VAT odliczasz na tej samej deklaracji i efektywnie się to zeruje.

    Czyli do rachunków płynących spoza uni, np ze stanów nalicza się VAT w
    ten sam sposób jak przy nabyciu wewątrzwspólnotowym, gdzie sprzedawca
    wystawia fakturę z Vatem 0% ?? Wystawiając fakturę wewnętrzną i
    księgując w należnym i naliczonym?

  • 4. Data: 2008-02-27 20:13:32
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 27-02-2008 o 20:36:41 Arsen99 <a...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > tego biznesu na tym polega jednak nie dostaje sie faktur. Co na to
    > wtedy US, przecież koszt ponieśliśmy rzeczywiście !

    No ale w czym widzisz problem? Na dowodzie kosztowym mają być dane
    sprzedawcy,
    dane nabywcy, kiedy co i za ile - koniec. Do tego jest art. 180 Ordynacji
    podatkowej
    i sa wyroki sadów, które stwierdzają że wadliwość dowodu księgowego nie
    stanowi przeszkody
    w zaliczeniu czegość do kosztów, jeśli dany koszt został faktycznie
    poniesiony i może
    być kosztem w rozumieniu art. 22 updof.
    Także wyciąg z karty + wydruk elektronicznego invoica albo czegoś co
    dostałeś
    może być wpisany do KPiR, tym bardziej że...

> [...]
    > ten sam sposób jak przy nabyciu wewątrzwspólnotowym, gdzie sprzedawca
    > wystawia fakturę z Vatem 0% ?? Wystawiając fakturę wewnętrzną i

    ... wystawiasz fakturę wewnętrzną - więc masz prawidłowy dowód księgowy w
    postaci faktury,
    nie wiem czy to dobry tok myślenia, wszak faktura jest wewnętrzna, ale
    przecież rozporządzenie
    do KPiR dopuszcza wprost ksiegowanię faktur :)
    Przy czym to nie jest nabycie wewnątrzwspólnotowe - tylko import usług.
    Sprzedawca nie dolicza VAT-u nawet gdyby był z uniji. Opodatkować to masz
    Ty.

    pozdr,
    tommyz

  • 5. Data: 2008-02-27 20:32:28
    Od: cosmita <m...@g...com>

> [...]
    > Przy czym to nie jest nabycie wewnątrzwspólnotowe - tylko import usług.
    > Sprzedawca nie dolicza VAT-u nawet gdyby był z uniji. Opodatkować to masz

    a co w przypadku jeśli nie dokonuje się w KPiR księgowania faktury
    wewnętrznej a co za tym idzie nie wykazuje VATu na + i - w rozliczeniu
    VAT-7 tylko daje kwotę zakupu do KPiR jako koszt nabycia usług bez
    ewidencji VAT, jest to nie ważne ? coś mi grozi w takim wypadku ze
    strony US ?

    mam wyciąg z karty kred. + rachunek pdf od firmy sprzedjącej

    pozdr.
    c.

  • 6. Data: 2008-02-27 20:33:47
    Od: Arsen99 <a...@g...pl>

> [...]
    > dostałeś
    > może być wpisany do KPiR, tym bardziej że...

    No ok, ale sam wyciąg z kary kredytowej nie jest dowodem, do czego
    więc tu wystawić fakturę wewnętrzną. Np RapidShare z którym meilowałem
    powiedział mi że nie wyśle mi nawet najmniejszego rachunku bo tego nie
    robą. W jaki więc sposób mam wrzucić takie koszty, co więcej co jeżeli
    bym chciał pohandlować tymi doładowaniami, jeżeli US nie uznał by mi
    poniesionych kosztów na podstawie samego wyciągu z mojej karty
    kredytowej to ostro by mi sie zapłaciło, wszak sam przychód.

    > Przy czym to nie jest nabycie wewnątrzwspólnotowe - tylko import usług.
    > Sprzedawca nie dolicza VAT-u nawet gdyby był z uniji. Opodatkować to masz
    > Ty.

    A w USA też jest Vat? Skąd mam wiedzieć czy np to 10 dolarów które
    zapłaciłem za RapidShare to już z Vatem czy bez Vatu? Co wtedy z
    NIPEM, czy oni też coś takiego mają?

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2008-02-27 21:00:54
    Od: cosmita <m...@g...com>

    ja ponawiam pytanie aby inni nie przeoczyli, co w wypadku jesli
    ksieguje te rachunki zagraniczne + wydruk przelewu bez ewidencji VAT
    jako koszt bez vatu a nie robie faktury wewnetrznej. Co w takim
    wypadku ? Co na to US, dodam ze moge udowodnic ze dane uslugi ktore
    zakupilem sa zwiazane z DG. Czy grozi za to jakas kara ? w koncu i tak
    VAT do US z tego by nie poszedl ...

    prosze dajcie znac

    pozdrawiam
    c.

  • 8. Data: 2008-02-27 22:06:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Feb 2008, Arsen99 wrote:

> [...]
    > poniesionego kosztu, do tego potrzebna jest chociażby faktura wysłana
    > w pdf z zagranicy. Co zrobić kiedy jednak sprzedawca takiej faktury

    IMO w tym momencie potrzebny jest dowód że coś *uzyskano*.
    Bo faktycznie od "uzyskania" zależy sensowność wydatku, czyli prawo
    zaliczenia w koszty.
    Czyli jakiś dowód "posiadania domeny" by się przydał.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-02-27 22:18:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Feb 2008, Arsen99 wrote:

    > No ok, ale sam wyciąg z kary kredytowej nie jest dowodem, do czego
    > więc tu wystawić fakturę wewnętrzną.

    Do CZYNNOŚCI - do nabycia lub usługi, przecież VAT dotyczy
    właśnie towarów i usług!
    Ordynacja :) - i pytanie: "co jest dowodem, że usługa była wykonana"?

    > A w USA też jest Vat?

    Nie ma.
    W ogóle. W kazdym kraju (spoza UE) "ma prawo być inaczej", dlatego
    przepis nakłada na każdego importera "równy" obowiązek: musi
    VAT naliczyć i tyle.
    Że odliczy... to już dopiero "jeśli może" :), i dotyczy to zarówno
    "naszego" VAT jak i "ichniego" VAT ("ichni" VAT, dla nich eksportowy,
    jest zazwyczaj 0%, ale naszego US to już NIE OBCHODZI).

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-02-28 07:25:37
    Od: Arsen99 <a...@g...pl>

    > Do CZYNNOŚCI - do nabycia lub usługi, przecież VAT dotyczy
    > właśnie towarów i usług!
    > Ordynacja :) - i pytanie: "co jest dowodem, że usługa była wykonana"?

    Poczekaj innymi słowy chcesz powiedzieć, że mógłbym zakupić coś kartą
    kredytową nie dostać na to rachunku ani faktury i mógłbym na tej
    podstawie wystawić fakturę wewnętrzną od tak po prostu? Czy
    rzeczywiście tak można?

> [...]
    > "naszego" VAT jak i "ichniego" VAT ("ichni" VAT, dla nich eksportowy,
    > jest zazwyczaj 0%, ale naszego US to już NIE OBCHODZI).

    No to że doliczę Vat to mnie ani ziębi ani parzy gdyż jeżeli jest to
    mój towar handlowy i jestem Vatowcem to sobie go odlicze. Jednak co z
    fakturą wewnętrzną kupując z USA nie ma NIP'u sprzedawcy (czy oni tam
    mają nipy) czyli faktura niekompletna, a naczytałem sie już że bez
    nipu sprzedawcy to nic sobie odliczyć nie można. Co wtedy, przyjdzie
    zapłacić podwójny Vat? Od zakupionego towaru i od sprzedaży?