    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kup koordynatora na umowe zlecenie
    Date: Wed, 5 Mar 2008 22:18:24 +0100

    On Wed, 5 Mar 2008, svobo wrote:

    > przejażdzam swoim samochodem ponad 2 tys km, kilka razy nocuje w hotelach.
    > Koszt jazdy, noclegów i telefonów jest wyższy niż te 20% KUP. Nie prowadze
    > dg bo zleceniodawca nie chciał W takim przypadku:
    > Czy mam prawo koszty związane z eksploatacja samochodu,

    Nie wiem, patrz niżej.

    > koszty noclegów, telefonu zaliczyc w jakis sposób do KUP.

    A dlaczego by nie?
    Oczywiście mowa o koszcie noclegu a nie ryczałcie za nocleg i telefonie
    wg wykazu rozmów a nie "wszystkich z kapelusza" :) - przynajmniej
    na grupie wskazywano, że *nawet* w przypadku DG przy korzystaniu
    z jednego telefonu do DG i "osobiście" trzeba wykazywać które
    rozmowy były "gospodarcze".

    > Jesli tak to jak te koszt ewidencjonować, jakie ewidencje prowadzic?

    Nic mi nie wiadomo o obowiązku prowadzenia ewidencji, do wykazania
    kosztów ma być DOKUMENT.
    Jakby na mnie trafiło, to sporządziłbym listę wydatków na rachunku,
    a to z tego prostego powodu, że płatnik (zamawiający/zleceniodawca) ma
    obowiązek SPRAWDZIĆ prawidłowość rachunku, bo odpowiada za potrącenie
    prawidłowej kwoty podatku. Uwaga (z pytaniem) niżej.
    Natomiast swoistą "ewidencją" jest obliczenie wydatków "częściowo
    zaliczonych w koszty", jak owych telefonów (wg wykazu).
    Nie wiem co z kilometrówką przy samochodzie.

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe
    niż wynikajšce z zastosowania normy procentowej okreœlonej w ust. 9 pkt
    1-4, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokoœci kosztów faktycznie
    poniesionych.
    Art. 41
    1. Osoby fizyczne prowadzšce działalnoœć gospodarczš, osoby prawne i ich
    jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemajšce osobowoœci
    prawnej, które dokonujš œwiadczeń z tytułu działalnoœci, o której mowa w
    art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom okreœlonym w art. 3 ust. 1, sš
    obowišzane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na
    podatek dochodowy, stosujšc do dokonywanego œwiadczenia, pomniejszonego o
    miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokoœci okreœlonej w art. 22
    ust. 9 oraz o potršcone przez płatnika w danym miesišcu składki, o których
    mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższš stawkę podatkowš okreœlonš
    w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
    ---

    Co z powyższego mnie intryguje, to pytanie czy płatnik powinien
    "na sztywno" liczyć koszt ryczałtowy - bo tak by wynikało z przepisu,
    a tym samym podatnik by musiał *zawsze* dokonać korekty (co
    niewątpliwie stawiałoby go poza pulą losowanych do kontroli,
    bo byłby wzywany niemal na pewno :))
    Ktoś wie?

    Co do samochodu... mam wątpliwość, bo zastrzeżenia z art.23.1 dotyczą
    literalnie działalności gospodarczej, może ktoś skomentuje.
    Rzuć okiem na art.23.5 i odpowiednio 23.1.36 i 46.

    pzdr, Gotfryd