    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: renta i działalność gospodarcza
    Date: Mon, 29 Dec 2003 21:47:11 +0100

    Użytkownik bielizna24.pl napisał:

    > Witam,
    >
    > Czy ktoś mógłby mi podpowiedzieć, czy osoba bedąca na rencie II grupa, która
    > w orzeczeniu lekarskim ma "całkowicie niezdolny do pracy - trwale"
    > czy taka osoba może uruchomić działalność gospodarczą nie tracąc przy tym
    > prawa do renty ???

    Chyba jak "calkowicie niezdolny do pracy" to nie II grupa.
    Bo gdzie wtedy I?

    Zresztą grup podobno juz niema.

    Ale wracając do meritum, teoretycznie utrate renty może spowodować
    przekroczenie limitu dochodów, ale jak to tu kiedys chyba Gotfryd
    wyjasniał, jest to niemozliwe matematycznie bo dla ZUSu z działalności
    masz dochód taki jak obowiązująca podstawaw składek na ub. społeczne,
    czyli 60% średniej krajowej a zarobic możesz (chyba) 70% średniej.
    ZUSu nie interesuja faktyczne dochody z DG (paranoja, swoja droga, znam
    renciste który nawet z niepracującą zona jest daleko w trzecim progu
    podatkowym a renta sobie płynie i ZUSu nie płaci).
    ZUS sobie przyjął dochody wirtualne usrednione i już. Jak zarobisz mniej
    Twoja strata (np. kiedy musisz płacic ZUS) a jak więcej to Twój zysk.

    Jedyny problem to żeby nie wyszło że osoba niezdola do pracy np. biega
    po rusztowaniach albo wykonuje inne wymagające sprawności fizycznej zajęcia.
    Ale w sumie nie słyszałam żeby ZUS sprawdzał co naprawdę robi
    przedsiębiorca w ramach swojej działalności.

    Druga sprawa - mozna podnieśc argument że inwalida nie ma szansy na
    pracę u kogoś ze względu na swoje inwalidztwo, ale jako przedsiębiorca
    przestaje byc tylko i wyłacznie identyfikowany ze stanem swojego zdrowia
    więc tylko tak może cos zarobić.

    Na oko więc nie ma przeszkód, ale może ktos zna to z autopsji.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl