    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: umowa pożyczki
    Date: Mon, 25 Feb 2008 15:20:02 +0100

    magda pisze:
    > Witam,
    > czy umowę pożyczki należy zgłosić do urzędu skarbowego w ciągu 14 dni na
    > druku pcc-3? Wyczytałam na gazecie.pl że w rzeczywistości przepisy nie
    > podają w jakim terminie należy rzeczywiście to zrobić choć zwyczajowo
    > przyjmuje się 14 dni. Czy ktoś mógłby odesłać mnie do jakiegoś konkretnego
    > paragrafu? Jakie mogą być konsekwencje opóźnienia w takim zgłoszeniu,
    > zakładając że zgłoszenie nastąpi z własnj woli (tylko później)? Jakieś
    > odsetki, grzywna?

    Pożyczkobiorca ma na to 14 dni.

    Ustawa o podatku od czynności cywilno-prawnych:

    art. 1
    1. Podatkowi podlegają:
    1) następujące czynności cywilnoprawne:
    [...]
    b) umowy pożyczki,
    [...]

    art. 3
    1. Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje:
    1) z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej;
    [...]

    art. 4
    Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży:
    [...]
    7) przy umowie pożyczki i umowie depozytu nieprawidłowego - na biorącym
    pożyczkę lub przechowawcy;
    [...]

    art. 10
    1. Podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć
    deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według
    ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od
    dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy
    podatek jest pobierany przez płatnika.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz