    From: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: vat paliwo - nowa ustawa: CZY TO JEST ZGODNE Z KONSTYTUCJĄ ???
    Date: Thu, 25 Mar 2004 13:01:13 +0100

    Użytkownik "MK" <i...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:c3uecn$39d$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > No właśnie takie wątpliwości mi się nasuwają. Mam wzięte autko w
    leasing
    > (liftback - takie kuriozum jak to Maddy była łaskawa określić). Oczywiście
    > ma >500 kg, no i homologację na ciężarowy. Czy od 1 maja nie będę już mógł
    > odliczać VAT'u od czynszów leasingowych? Czy nie będę również mógł
    odliczać
    > VAT'u od paliwa? Czy to nie jest naruszenie praw nabytych?

    Tu nie ma co ukrywać pojawia się b. istotne pytanie: co dalej?

    1. VAT od paliwa przepada - nie ma wątpliwości (przyjmujemy iż osobowy wg
    nowej ustawy)

    2. Raty leasingowe:
    art 86
    7. W przypadku usługobiorców użytkujących samochody, o których mowa w ust. 3
    5 (osobowe wg wzorku - przyp. moje) na podstawie umowy najmu, dzierżawy,
    leasingu lub innej umowy o podobnym
    charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku
    naliczonego
    od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy,
    udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodu,
    których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu, nie może
    jednak
    przekroczyć kwoty 5 000 zł.
    ????
    A co z tym? Od 01.05 mamy prawo do odliczenia tylko 50%? To byłoby jasne,
    choć trudne do przełknięcia, ale:
    "Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodu [...] nie może jednak
    przekroczyć kwoty 5 000 zł."

    Czyli jeżeli 1.05 okaże się, że spłaciliśmy na poprzednich zasadach 90%
    wartości samochodu, i np. odliczyliśmy już 10000 vatu od rat leasingowych to
    jak to się ma do nowiutkiej (już cuchnącej) ustawy?? Może MF zarząda zwrotu
    nadwyżki ponad 5000? :-)

    Pozdrawiam
    Łukasz