  • Data: 2008-03-07 12:53:12
    Temat: Re: własna dział.gosp. a umowa o dzielo
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 07 Mar 2008 13:24:36 +0100, Ł.S. napisał(a):

    > Prowadzę własną dział.gosp. , zatrudniam jednego pracownika.. Z racji
    > wykonywanego zawodu zdarza się jednak iż mój klient potrzebuje tylko umowy o
    > dzieło (bo taniej , bo lepiej...)

    Dlaczego niby ma być taniej albo lepiej? Nie ma żadnego powodu. Podatki są
    takie same.

    > W zwiazku z tym nasuwa się pytania, a w zasadzie dwa.
    >
    > 1. Czy prowadzac dział.gosp. moge dodatkowo podpisywać rózne umowy (umowa o
    > dzieło,

    Ależ właśnie działalność gospodarcza w usługach zazwyczaj polega na
    podpisywaniu (i wykonywaniu) umów o dzieło. Tak naprawdę to ty chcesz
    zapytać o co innego. Checesz zapytać:

    1. Czy prowadząc DG możesz podatek dochodowy z umowy o dzieło rozliczyć
    tak jakbyś jej nie prowadził - koszty ryczałtowe 20/50%?

    Jeśli ta umowa wchodzi w zakres PKD twojej działalności zgłoszonych w
    Ewidencji DG, to nie możesz możesz. W przeciwnym wypadku tak. Ale uważaj,
    bo nawet wtedy jakaś kontrola może ci próbować udowodnić, że część kosztów
    wliczonych w KUP DG naprawdę służyła temu "dziełu".

    2. Czy będąc VAT-owcem w DG musisz płacić VAT z umowy o dzieło?

    Podatnikiem VAT się jest jednym. Nie ma podziału na DG i "inne". Jeśli dana
    czynność podlega pod VAT to musisz płacić nie zależnie czy wykonujesz ją
    w ramach DG czy poza. Nie ma osobnego limitu kwotowego zwolnienia.

    3. Czy musisz wystawić fakturę VAT?

    Tak. To jest chyba oczywiste w świetle odpowiedzi na punkt 2.

    > umowa o prace itd?)

    Jak najbardziej możesz.

    > 2. Jezeli tak to jak wyglada to prawnie? Pytam o NIP? Mam jeden wspolny
    > nip czy musze od US wydostać drugi NIP? (prywatny)

    NIP jest oczywiście jeden.