    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: wspólnik sp.j. bez DG z ZUS
    Date: Tue, 11 Mar 2008 07:58:16 +0100

    On Mon, 10 Mar 2008, b...@g...com wrote:

    > no to chyba jest sprzeczność, skoro ZUS podaje:

    wKF:
    ZUS już parę razy podawał nieistniejące rzeczy, że przypomnę iż
    ściga "za niepłacenie składek" tych prowadzących DG, ktorzy skladali
    w tymże ZUS informację o zawieszeniu DG.
    "Zawieszeniu" którego przepisy nie przewidywały, dodajmy uczciwie, ale
    na formularzu wydanym przez ZUS (widocznie sprzecznym z przepisami).
    Stosowanie metody "buta wojskowego" (przypomnę: składa się z połysku
    i buta właściwego) :), czyli stosowanie pojęcia "prowadzących DG"
    w dwu znaczeniach jest w takim układzie OK :)
    Zauważ: pierwsza część przewiduje *warunki*, a że ZUS na stronie nie
    wymienia wszystkich... no cóż :[

    > 2. Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, tj.:
    [...]
> [...]
    > odpowiedzialnością oraz wspólnicy spółki jawnej, komandytowej lub
    > partnerskiej,
    > * osoby współpracujące z osobami prowadzącymi pozarolniczą
    > działalność.
    >
    > Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne tych
    > osób w marcu, kwietniu i maju 2008 r. stanowi kwota zadeklarowana, nie
    > niższa niż 1739,90 zł (60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w
    > czwartym kwartale 2007 r.)
    > Za marzec, kwiecień i maj 2008 r. składka na ubezpieczenia
    > społeczne wyżej wymienionych osób nie może być niższa niż:

    No dobra, a co o chodzi?

    To są "normalne" składki, prawda?
    Właśnie to pisałem: prowadzący DG na podstawie 8.6 (czyli "prowadzący DG")
    w tym na podstawie 8.6.4 (czyli wspólnicy spj) płacą "normalne" składki i tyle.

    Do tego dochodzi przepis, że podpadający pod 8.6.1 (ale JUŻ NIE
    pod 8.6.4!) *mogą* korzystać z ulgi... więc chyba się zgadza?

    pzdr, Gotfryd