  • 1. Data: 2002-01-02 10:29:53
    Temat: Rezerwa na koszty ?
    Od: "Szaman" <g...@k...onet.pl>

    Na koniec roku wystawilem fakture za niezrealizowany produkt. Prowadze KH. W
    ten sposob niejako zawyzylem dochod - czy mozna to jakos skompensowac np
    tworzac rezerwe na koszty materialow, ktore trzeba bedzie zakupic do
    wykonania produktu ? Materialy te zostana kupione dopierow 2002 r .

  • 2. Data: 2002-01-02 15:56:29
    Temat: Re: Rezerwa na koszty ?
    Od: "majura" <m...@f...onet.pl>

> [...]
    | tworzac rezerwe na koszty materialow, ktore trzeba bedzie zakupic do
    | wykonania produktu ? Materialy te zostana kupione dopierow 2002 r .

    Rozumiem, że jest to zafakturowana zaliczka, w przeciwnym przypadku jest to
    czynność niedozwolona.
    Jeśli tak, wówczas przychód księguje się na koncie "Przychody przyszłych
    okresów" i nie ma problemu.

    pozdrawiam
    majura

  • 3. Data: 2002-01-02 16:22:47
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik majura <m...@f...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a0vag4$ovf$...@n...onet.pl...
> [...]
    > czynność niedozwolona.
    > Jeśli tak, wówczas przychód księguje się na koncie "Przychody przyszłych

    Nie dalej jak dwa tygodnie temu doradcy z Andersena wypowiadali sie dla GW,
    ze nie ma przeszkod we wczesniejszym wystawianiu faktur. Twierdzili, ze w
    przepisach okreslony moment kiedy najpozniej nalezy wystawic fakture.

    Karol

  • 4. Data: 2002-01-02 22:40:06
    Od: "majura" <m...@f...onet.pl>

> [...]
    | ze nie ma przeszkod we wczesniejszym wystawianiu faktur. Twierdzili, ze w
    | przepisach okreslony moment kiedy najpozniej nalezy wystawic fakture.

    Art.32.1 ustawy VAT
    Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, obowiązani są wystawiać fakturę stwierdzającą
    w szczególności sprzedaż towarów, jej datę, cenę jednostkową bez podatku,
    wartość sprzedaży, kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika
    i nabywcy

    Natomiast rozporządzenie wykonawcze przewiduje dwa rodzaje faktur VAT
    (oczywiście pomijam faktury szczególne):

    1) Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży (§37.1)
    2) Faktura stwierdzająca pobranie zaliczki (§41.3)

    Z powyższych faktów wynika (oczywiście moim zdaniem), że wystawienie faktury
    wcześniej niż któreś z powyższych zdarzeń oznacza udokumentowanie zdarzeń
    fikcyjnych (nie można sprzedaż towaru, czy produktu, którego nie ma), a US doda
    do tego: "...w celu obejścia przepisów podatkowych..." i znajdzie z pewnością
    uzasadnienie dla tego typu argumentacji, co może stanowić podstawę do uznania
    ksiąg za nierzetelne, etc.

    Oczywiście z całym szacunkiem dla ekspertów z Andersena, każdy może mieć swoje
    zdanie - na swoje ryzyko. Pamiętajmy jednak, że w Andersenie pracują też tylko
    ludzie.

    pozdrawiam
    majura

  • 5. Data: 2002-01-03 08:47:11
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik majura <m...@f...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a1024m$t4p$...@n...onet.pl...

> [...]
    > wcześniej niż któreś z powyższych zdarzeń oznacza udokumentowanie zdarzeń
    > fikcyjnych (nie można sprzedaż towaru, czy produktu, którego nie ma),

    Jezeli dobrze zrozumialem moich prawnikow to nie mozna sprzedac rzeczy
    okreslonej do gatunku, natomiast mozna sprzedac rzecz oznaczona co do
    tozsamosci. Nawet jak sie jej nie ma.

> [...]
    pewnością
    > uzasadnienie dla tego typu argumentacji, co może stanowić podstawę do

    AFAIR teksty z literatury fachowej (sprzed 7 lat) to problem sprowadza sie
    jeszcze do art. 12 ust. 4 pkt. ustawy o PDOP. Spora czesc ludzi z branzy
    uwazala, ze wystawienie faktury na "przychody przyszlych okresow" nie
    podlega opodatkowaniu. MF natomiast uwaza, ze podlega. I tego trzymaja sie
    US.

    Co ciekawe kilka lat temu MF wydajac opinie dla jakiegos Biura Podrozy
    przyznalo im racje, ze oni moga potraktowac sprzedaz swoich uslug jako
    przychody przyszlych okresow, nawet jak wystawia fakture.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 6. Data: 2002-01-03 17:56:36
    Od: "majura" <m...@f...onet.pl>

    | Jezeli dobrze zrozumialem moich prawnikow to nie mozna sprzedac rzeczy
    | okreslonej do gatunku, natomiast mozna sprzedac rzecz oznaczona co do
    | tozsamosci. Nawet jak sie jej nie ma.

    jak się jej nie ma - być może, natomiast jeśli jej nie ma wogóle to raczej
    wątpliwe

> [...]
    | uwazala, ze wystawienie faktury na "przychody przyszlych okresow" nie
    | podlega opodatkowaniu. MF natomiast uwaza, ze podlega. I tego trzymaja sie

    szczerze mówiąc dziwię się i nie spotkałem się z takim podejściem, gdyż zgodnie
    z art.12 ust.4 uopdp
    Do przychodów nie zalicza się:
    1) pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i
    usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych...

    więc sprawa wydaje się oczywista

    | Co ciekawe kilka lat temu MF wydajac opinie dla jakiegos Biura Podrozy
    | przyznalo im racje, ze oni moga potraktowac sprzedaz swoich uslug jako
    | przychody przyszlych okresow, nawet jak wystawia fakture.

    temat wystawienia faktury nic nie wnosi do sprawy pod warunkiem, że jest to
    faktura na zaliczkę

    pozdrawiam
    majura

  • 7. Data: 2002-01-04 08:47:06
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik majura <m...@f...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a125sn$kuh$...@n...onet.pl...

> [...]
    > 1) pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i
    > usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych...

    Moglbys uscislic.
    Czy wystawienie faktury na towar/usluge (bez otrzymania pieniedzy) powinno
    podlegac opodatkowaniu czy nie?

    > temat wystawienia faktury nic nie wnosi do sprawy pod warunkiem, że jest
    > faktura na zaliczkę

    W turystyce przewaznie klient wplaca wczesniej 100% ceny uslugi.

    Karol