  • 1. Data: 2015-05-28 22:43:28
    Temat: Rolnik ryczałtowy kupujący od VATowca.
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    Witam
    Jestem nieovatowanym rolnikiem ryczałtowym i zanim zaczne wojne z tego
    powodu to chciałbym się dowiedzieć czy czynny podatnik podatku VAT może
    mi odmówić sprzedaży swojego produktu ponieważ sprzedaż dla rolnika
    ryczałtowego wymaga udokumentowania takiej za pośrednictwem kasy
    fiskalnej a nie jak on to robi fakturami.
    Pierwszy raz spotkałem się z czymś takim i szukajac odpowiedzi
    znalazłem w sieci argumentację na jakiej oparł on swoją decyzję
    http://www.podatki.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/czy-p
    rzedsiebiorca-ma-obowiazek-ujmowac-w-kasie-fiskalnej
    -sprzedaz-na-rzecz-rolnikow

    :)
    Z pozdrowieniami
    smal

  • 2. Data: 2015-05-29 15:10:25
    Temat: Re: Rolnik ryczałtowy kupujący od VATowca.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tadeusz Smal" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > http://www.podatki.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/czy-p
    rzedsiebiorca-ma-obowiazek-ujmowac-w-kasie-fiskalnej

    Tak ogolnie - jak przedsiebiorca przekroczy prog sprzedazy dla osob
    nie prowadzacych dzialalnosci gospodarczej, to musi sobie kase
    fiskalna zainstalowac.
    A on moze nie ma ochoty sie z nia meczyc - sprzedaje tylko firmom i
    jest zadowolony.

    A na ile legalna jest odmowa sprzedazy, czy "nie prowadzimy sprzedazy
    detalicznej", czy "my jestesmy duza hurtownia i jednego worka
    ziemniakow nie sprzedajemy" ... to juz niech kto inny sie wypowie.

    No chyba ze ... "nie mozemy panu sprzedac, z powodu awarii kasy
    fiskalnej".
    To US zrozumie :-)

    J.

  • 3. Data: 2015-05-30 10:57:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 May 2015, Tadeusz Smal wrote:

> [...]
    > udokumentowania takiej za pośrednictwem kasy fiskalnej a nie jak on to robi

    W sprawie formalnej.
    Sprawa znana z dowodów matematycznych - to że znasz "warunek wąski"
    czyli przyczynę odmowy, nie powoduje, że odpowiedź leży w znanym Ci warunku.
    Być może "dowód poprawności" leży w odpowiedzi na szerszy warunek.
    Ujmę to tak: na jakiej podstawie ktokolwiek cokolwiek *musi* Tobie
    sprzedać?
    Przecież nie możesz iść np. do sklepikarza w drogerii albo kioskarza
    z gazetami i domagać się, aby sprzedał *Tobie* taki towar, jaki akurat
    ci pasuje :)

    IMVHO, powinna o tym przesądzić oferta.
    I oferta ta może być warunkowana - z zastrzeżeniem, że warunki
    te powinny być obiektywne (aby zachować kryterium "ceny rynkowej")
    oraz niedyskryminujące (bo dyskryminacja jest w Konstytucji zabroniona,
    z listą kryteriów wymienionych, ale AFAIR niezamkniętą).

    A kryterium "sprzedaży bez wymogu kasy rejestrującej" jest IMO
    kryterium "niedyskryminującym". Sprzedaż "tylko dla przedsiębiorców"
    nie jest przecież czymś nadzwyczajnie rzadkim.

    > Pierwszy raz spotkałem się z czymś takim

    Niemożliwe.
    Po prostu nie zwróciłeś uwagi, że gdzieś-tam "człowiekowi z ulicy"
    nie sprzedadzą. Albo wymagają przedstawienia kwitków o byciu
    przedsiębiorcą, ewentualnie poprzestają na takim oświadczeniu,
    albo wpuszczają tylko za "kartą klubową" (Makro, Selgros), nawet
    jeśli dopuszczają również sprzedaż konsumencką itp.
    Znaczy są *różne* kryteria "warunku sprzedaży", w tym takie,
    że wymaga się bycia przedsiębiorcą i już.
    Ba, nawet na allegro spotkałem aukcje z takim zastrzeżeniem!
    (że towar zostanie wysłany tylko, jeśli dane z allegro będą pokrywać
    się z danymi w bazie REGON i sprzedaż będzie "firmowa").

> [...]
    > oparł on swoją decyzję
    > http://www.podatki.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/czy-p
    rzedsiebiorca-ma-obowiazek-ujmowac-w-kasie-fiskalnej

    Bo tak jest.
    Z p.widzenia VAT jesteś "konsumentem z ulicy".
    Dopóki nie przyszedłbyś z ofertą dającą "zarobek aż do emerytury"
    też bym Ci odmówił sprzedaży - bo użeranie się z obowiązkiem
    kasy rejestrującej jest *dożywotnie*!

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT, bez kary rejestrującej)

  • 4. Data: 2015-05-30 11:01:45
    Temat: Re: Re: Rolnik ryczałtowy kupujący od VATowca.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 May 2015, J.F. wrote:

    > A na ile legalna jest odmowa sprzedazy, czy "nie prowadzimy sprzedazy
    > detalicznej", czy "my jestesmy duza hurtownia i jednego worka ziemniakow nie
    > sprzedajemy" ... to juz niech kto inny sie wypowie.

    IMVHO warunek "sprzedajemy towar w jednostce miary jedna paleta" jest
    "warunkiem niedyskryminującym", czyli dopuszczalnym.

    > No chyba ze ... "nie mozemy panu sprzedac, z powodu awarii kasy fiskalnej".
    > To US zrozumie :-)

    Na pewno :D

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2015-05-30 23:41:12
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Jakie jest uzasadnienie przepisu, że sprzedaż konsumencka musi być
    udokumentowana kwitem z kasy, a sprzedaż przedsiębiorcy nie musi?

    MJ

  • 6. Data: 2015-05-31 19:04:51
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2015-05-30 o 23:41, Michał Jankowski pisze:
    > Jakie jest uzasadnienie przepisu, że sprzedaż konsumencka musi być
    > udokumentowana kwitem z kasy, a sprzedaż przedsiębiorcy nie musi?

    A musi być uzasadnienie? Nie za dużo oczekujesz po podatkowych przepisach?

  • 7. Data: 2015-05-31 19:47:27
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2015-05-31 o 19:04, cef pisze:

    > A musi być uzasadnienie? Nie za dużo oczekujesz po podatkowych przepisach?

    Ależ zawsze jest uzasadnienie.
    Kontrolować na każdym kroku i łupić ile się da.
    W przypadku przedsiębiorstw jest wiele sposobów kontroli i możliwych
    sankcji.
    W przypadku zwykłego konsumenta, płacącego na dodatek gotówką trochę ich
    fiskusowi brak.

  • 8. Data: 2015-06-02 14:15:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości
    On Fri, 29 May 2015, J.F. wrote:

    >IMVHO warunek "sprzedajemy towar w jednostce miary jedna paleta" jest
    >"warunkiem niedyskryminującym", czyli dopuszczalnym.

    No nie wiem ... ja potrzebuje jedna mala torebke, to paleta mnie chyba
    dyskryminuje :-)

    J.

  • 9. Data: 2015-06-06 15:29:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Jun 2015, J.F. wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał
    >
    > No nie wiem ... ja potrzebuje jedna mala torebke, to paleta mnie chyba
    > dyskryminuje :-)

    Ja bym się zgodził, ale to nie ja przesądzam o "przyjętych zwyczajach" :)

    pzdr, Gotfryd