  • 1. Data: 2022-11-19 08:55:35
    Temat: Rozliczenie delegacji i samochodu
    Od: cef <c...@i...pl>

    Jest taka sytuacja: pracownik wziął z kasy zaliczkę w złotówkach,
    pojechał na dwa dni w delegację do Niemiec samochodem służbowym
    (będącym środkiem trwałym w firmie). W czasie delegacji wydał
    na hotel i paliwo, parking i po powrocie przedstawił rozliczenie
    delegacji.
    I teraz pytanie czy poniesione przez pracownika
    wydatki w czasie pobytu to wydatki związane z wyjazdem, które w całości
    zaliczymy w kup? Czy wydatki na zagraniczne paliwo czy parking należało
    by jednak ujmować w kwocie 75% wynikającej z ograniczenia z ustawy.
    Tzn pracownikowi trzeba zapłacić za poniesione wydatki w całości ale co
    z ksiegowaniem tego?
    Księgowej się pewnie nie chciało tego wydłubywać z rozliczenia i puściła
    kwotę delegacji tak jak było podsumowane wszystko.
    Da się to jakoś obronić?

  • 2. Data: 2022-11-19 16:35:49
    Temat: Re: Rozliczenie delegacji i samochodu
    Od: Tomasz <m...@i...invalid>

    cef w

    > Jest taka sytuacja: pracownik wziął z kasy zaliczkę w złotówkach,
    > pojechał na dwa dni w delegację do Niemiec samochodem służbowym
    > (będącym środkiem trwałym w firmie).

    Ciężarówką... ;P

> [...]
    > I teraz pytanie czy poniesione przez pracownika
    > wydatki w czasie pobytu to wydatki związane z wyjazdem, które w całości

    Zależy...

    > Czy wydatki na zagraniczne paliwo czy parking należało
    > by jednak ujmować w kwocie 75% wynikającej z ograniczenia z ustawy.

    O zaczyna się pytek przyznawać, że o osobowy pyta...
    I z wcześniejszych postów coś mi sie kojarzy, że zoo...

    Nie możesz sobie tych podstawowych informacji do stopki wpisać?

    > Tzn pracownikowi trzeba zapłacić za poniesione wydatki w całości

    No ba! Ale nie zapłacić, bo od tego jest podatek, tylko zwrócić

    > ale co z ksiegowaniem tego?

    W jakim celu mieszasz rozliczenie delegacji pracownika z księgowaniem
    wydatków, które w efekcie ponosisz?

    Kilka szubienic, i by Ci się wyjaśniło.

    > Księgowej się pewnie nie chciało tego wydłubywać z rozliczenia i puściła
    > kwotę delegacji tak jak było podsumowane wszystko.
    > Da się to jakoś obronić?

    Ta księgowa to pracownik?

    --
    Tomasz

  • 3. Data: 2022-11-19 17:06:45
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-11-19 o 16:35, Tomasz pisze:
    > cef w

    > Ciężarówką... ;P

    > Zależy...

    > O zaczyna się pytek przyznawać, że o osobowy pyta...
    > I z wcześniejszych postów coś mi sie kojarzy, że zoo...

    No tak, zapomniałem o formułce z danymi.
    JDG, KPiR osobowy :-)

> [...]
    >
    > No ba! Ale nie zapłacić, bo od tego jest podatek, tylko zwrócić

    > W jakim celu mieszasz rozliczenie delegacji pracownika z księgowaniem

    Księgowa prowadzi KPiR na zlecenie.
    Mój pracownik dał rozliczenie delegacji,
    dostał z kasy ode mnie tyle ile wpisał
    (nie miałem czasu analizować tego dokłądnie) a księgowa
    wpuściła całość w koszty.
    Wg mnie to nieprawidłowe. Zanim ją "kopnę"
    chcialem sprawdzić...

  • 4. Data: 2022-11-19 17:25:54
    Od: Tomasz <m...@i...invalid>

    cef w

    > No tak, zapomniałem o formułce z danymi.
    > JDG, KPiR osobowy :-)

    :D

    > Księgowa prowadzi KPiR na zlecenie.

    No to musi mieć OC, raczej...

    > księgowa wpuściła całość w koszty.
    > Wg mnie to nieprawidłowe. Zanim ją "kopnę"
    > chcialem sprawdzić...

    Po prostu ją dopytaj, bo gdyby co, to mnie wychodzi, że jest nie Twój błąd,
    tylko księgowej

    --
    Tomasz

  • 5. Data: 2022-11-20 00:11:30
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-11-19 o 17:25, Tomasz pisze:
    > cef w

    > :D

    > No to musi mieć OC, raczej...

    To bez znaczenia w kwestii interpretacji przepisu.

    > Po prostu ją dopytaj, bo gdyby co, to mnie wychodzi, że jest nie Twój błąd,
    > tylko księgowej

    Po wielokroć miałem inne zdanie niż księgowa i często okazywało się,
    że księgowa robi robotę na zasadzie "bo zawsze tak robiłam"
    a nie wg przepisów. Ostatnio tak się złożyło, że kilka księgowych w różnych
    firmach nie miało pojęcia o mechanizmie podzielonej płatności i dopiero
    po sugestii grupowicza tutaj postanowiłem jednak zajrzeć do ustawy i
    poustawiać sprawy po swojemu. Wiec zanim zacznę ją przepytywać dlaczego
    tak zrobiła,
    to szukam kogoś, kto by poparł jej działanie :-)
    Może przeoczyła a może uważa, że to wydatki poniesione w delegacji i
    jest jakiś inny
    status poniesienia czy coś...

  • 6. Data: 2022-11-20 11:39:18
    Od: Tomasz <m...@i...invalid>

    cef w

> [...]
    > kto by poparł jej działanie :-) Może przeoczyła a może uważa, że to
    > wydatki poniesione w delegacji i jest jakiś inny status poniesienia czy

    <https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-zakup-paliwa-za-
    granica>

    --
    Tomasz

  • 7. Data: 2022-11-21 15:06:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 19 Nov 2022 08:55:35 +0100, cef wrote:
> [...]
    > Księgowej się pewnie nie chciało tego wydłubywać z rozliczenia i puściła
    > kwotę delegacji tak jak było podsumowane wszystko.

    A co - kontrola jest? Moze nie ma problemu :-)

    Tak logicznie patrząc ... jakbym ze Zgorzelca pojechal w delegacje do
    Goerlitz, i tam zatankowal 60 litrow ... to moze i slusznie nalezy w
    koszty wpisac 75% paliwa :-)
    Ale co przepisy podatkowe maja wspolnego z logiką :-)

    J.

  • 8. Data: 2022-11-21 18:20:09
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-11-21 o 15:06, J.F pisze:

    > A co - kontrola jest? Moze nie ma problemu :-)

    Takiej urzędowej kontroli z dochodówki, to nigdy nie miałem.
    Ale przy każdej vatowskiej zawsze analizują rejestr i przed jpk
    jak brali losowo faktury zakupu do sprawdzenia to zawsze szukali
    jakichś kosztów, które można łatwo podważyć i nasłać tych od dochodowego
    na kontrolę. I zawsze byli zdziwieni, że nie mam takich wątpliwych kosztów.

> [...]
    > koszty wpisac 75% paliwa :-)
    > Ale co przepisy podatkowe maja wspolnego z logiką :-)

    Zależy jaka logika :-), bo ja nie widzę takiego związku,
    żeby akurat tankowanie w Goerlitz różniło się od tankowania
    gdzieś w trasie.

    Tak przy okazji dowiedziałem się, że z tankowania zagranicznego
    powinieniem liczyć
    te 75% ale od netto :-).
    Bowiem cytując ze strony:
    "Reasumując, mimo że przy zakupie paliwa za granicą podatnik nie będzie
    mógł od danej transakcji odliczyć podatku VAT, to według interpretacji
    podatkowych taki wydatek należy ująć w kwocie netto bowiem podatek VAT
    można odzyskać poprzez złożenie VAT-REF."

    Muszę sprawdzić jak to zinterpretować i czy da się wrzucić 75%
    kwoty brutto z paragonu niemieckiego. Bo skoro musiała być na to
    interpretacja, to znaczy, że na logikę podatnicy robią tak jak ja czyli
    brutto w koszty (tzn 75% z paragonu brutto) To nie są u mnie jakieś
    gigantyczne kwoty,
    bo w kilku ostatnich latach z powodu pandemii rzadziej jeździłem, ale
    kllka euro
    rocznie jakby nieświadomie okradałem budżet :-)
    Jak widać nawet na newsach człowiek się stale dowiaduje czegoś.
    A sam składałem 15 lat temu wnioski Niemcom o zwrot naszego VAT
    do polskiej skarbówki, więc gdzieś lampka powinna się zaświecić...

  • 9. Data: 2022-11-21 18:30:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Nov 2022 18:20:09 +0100, cef wrote:

    > Zależy jaka logika :-), bo ja nie widzę takiego związku,
    > żeby akurat tankowanie w Goerlitz różniło się od tankowania
    > gdzieś w trasie.

    No, zakladajac ze w przepisie chodzi o uwzglednienie zuzycia paliwa
    na cele prywatne, to jak masz udokumentowany wyjazd w celu sluzbowym
    na kilkaset km, to trudno tu mowic o prywatnym ... ale po to jest taki
    ustawowy ryczałt, zeby sie nie pytac :-)

    Natomiast ze Zgorzelca do Goerlitz w dobrych ukladach jest 100m,
    wiec jakby odliczyc 100%, to juz zakrawa na przekręt :-)

> [...]
    > podatkowych taki wydatek należy ująć w kwocie netto bowiem podatek VAT
    > można odzyskać poprzez złożenie VAT-REF."

    Taaa ...

    J.

  • 10. Data: 2022-11-21 19:02:48
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-11-21 o 18:30, J.F pisze:

> [...]
    >
    > Natomiast ze Zgorzelca do Goerlitz w dobrych ukladach jest 100m,
    > wiec jakby odliczyc 100%, to juz zakrawa na przekręt :-)

    Przyjmuję takie rozumowanie.
    Dla mnie te kolejne ograniczenia dotyczące
    paliwa (ewidencje, kratki, Lisaki, gaz, 75%. 20%
    itp) zawsze będą świadectwem nieudolności aparatu
    skarbowego czy kulawej legislacji i niekończącej się pomysłowości podatników
    a nie jakimiś działaniami w celu uwzględnienia użycia w innym celu.