  • 1. Data: 2021-09-28 18:39:01
    Temat: Różnice kursowe paypal z prowizją
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam
    Jak rozliczyć różnicę kursową ze sprzedaży usług, gdy płatność była przez Paypal
    (dalej PP), a PP naliczył prowizję.
    Wcześniej rozliczałem się przez PP, ale klient płacił "dla przyjaciół i rodziny"
    i Paypal nie naliczał prowizji.

    Kwoty/kursy całkowicie przykładowe.
    - wystawiam klientowi FV np. na 100 USD, obliczam kurs
    wg. średniego kursu NBP z poprzedniego dnia roboczego.
    Niech będzie 1 USD = 3,9276 PLN [100 USD=392,76 PLN].
    - Klient wpłacił 100 USD, niestety Paypal zabrał np. 5 USD prowizji.
    - Przeliczam w Paypalu te 95 USD na PLN i zlecam wypłatę do banku w PL.
    Kurs jest kiepski i np. wyniesie 3,7 PLN za 1 USD.
    Czyli 95 USD na PLN wyjdzie np. 351,5 PLN
    Jak obliczyć różnicę kursową.
    1. Czy mogę KURS NBP 3,9276 - KURS PP 3,7 = 0.2276.
    I różnica kursowa wyniesie 0,2276 * 100 = -22,76

    2. Czy jednak muszę uwzględnić tylko 95 USD (po odliczeniu prowizji?)

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2021-09-28 21:32:54
    Temat: Re: Różnice kursowe paypal z prowizją
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-09-28 o 18:39, Adam pisze:
> [...]
    > I różnica kursowa wyniesie 0,2276 * 100 = -22,76
    >
    > 2. Czy jednak muszę uwzględnić tylko 95 USD (po odliczeniu prowizji?)

    Technika liczenia jest dowolna, byle się zgadzało.
    US i tak tego nie ogrania :-)

    Liczysz od wszystkiego - wpłata, prowizja, przewalutowanie -
    prowizja PP niekoniecznie jest po kursie PP -
    przecież zabierają ci dolary a nie złotówki.
    To co ląduje na rachunku złotówkowym - to wiadomo jaki kurs.

  • 3. Data: 2021-09-28 21:50:29
    Od: Adam <a...@g...com>

    Dzięki za odpowiedź.

    > Technika liczenia jest dowolna, byle się zgadzało.
    > US i tak tego nie ogrania :-)
    Ja niestety mniej ogarniam ;)

    > Liczysz od wszystkiego - wpłata, prowizja, przewalutowanie -
    > prowizja PP niekoniecznie jest po kursie PP -
    > przecież zabierają ci dolary a nie złotówki.
    > To co ląduje na rachunku złotówkowym - to wiadomo jaki kurs.

    Nie wiem czy Paypal wystawia jakieś faktury za swoje prowizje.

    Czyli jakbym miał to policzyć?
    Od kwoty FV przeliczonej wg. średniego NBP
    100 USD=392,76 PLN
    Czy wystarczy jak odejmę ostateczną sumę w PLN, która wyjdzie
    (czyli po potrąceniu tej prowizji i po przeliczeniu przez PP)?
    Wyjdzie np. 351 PLN (i tyle PP przeleję na konto złotówkowe w PL).

    I różnica kursowa (w pozostałe wydatki) to po prostu 41,76 PLN?
    Na DW napisać, kwota X obliczona wg. kursu NBP z dnia XX.YY.ZZ
    Kwota Y faktycznie przeliczona przez Paypal (po potrąceniu prowizji)?

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2021-09-28 23:13:31
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-09-28 o 21:50, Adam pisze:
    > Dzięki za odpowiedź.

    > Ja niestety mniej ogarniam ;)

    A to ma mniejsze znaczenie. Ja robię teoretycznie w duchu przepisów,
    ale troche intuicyjnie. Kiedyś przy kontroli zapytali mnie jak to rozliczam,
    to wyjaśniłem własnymi słowami i pokazałem zeszyt ze swoimi bazgrołami
    dotyczacymi tych transakcji - same szyfry i słupki bez składu i ładu.
    Wyrazili zdziwienie, ale jak powiedziałęm, że mogą przeliczyć po swojemu i
    wtedy porównamy, to się nie zdecydowali :-)
    Więc rób tak, żebyś rozumiał co liczysz i zachowaj ducha przepisów,
    a wyjdzie Ci to co powinno.

    > Nie wiem czy Paypal wystawia jakieś faktury za swoje prowizje.

    No ale ta kwota jakoś znika, więc jako dokument księgowy
    jakaś operacja czy wyciąg jest dostępny.
    Jeśli nie ma faktury a kasa się rozchodzi czyli tak jakbyś zapłacił komuś
    w walucie i na takich warunkach rozliczysz

> [...]
    > Na DW napisać, kwota X obliczona wg. kursu NBP z dnia XX.YY.ZZ
    > Kwota Y faktycznie przeliczona przez Paypal (po potrąceniu prowizji)?

    Nie bardzo rozumiem co tu zapodałeś, ale kwotę sprzedaży masz po średnim NBP
    z wiadomego dnia 392,76. Potem znikło ci 5 dolarów po średnim NPB z dnia
    poprzedniego roboczego kiedy to zdarzenie miało miejsce i potem
    prezwalutowałeś resztę po kursie PP. Każde zdarzenie osobno - razem to
    byś mógł ująć gdyby prowizja była po kursie PP, ale wg mnie tak nie
    jest, chyba, że zabierają Ci złotówki.
    Prowizję bym liczył jako odrębny wydatek po kursie średnim NBP tak jak
    się liczy kurs do kosztów.

  • 5. Data: 2021-09-28 23:50:56
    Od: Adam <a...@g...com>

    Jeszcze raz dziękuję.

    > to wyjaśniłem własnymi słowami i pokazałem zeszyt ze swoimi bazgrołami
    > dotyczacymi tych transakcji - same szyfry i słupki bez składu i ładu.
    Najważniejsze, że wiesz co tam jest ;)

    > No ale ta kwota jakoś znika, więc jako dokument księgowy
    > jakaś operacja czy wyciąg jest dostępny.
    > Jeśli nie ma faktury a kasa się rozchodzi czyli tak jakbyś zapłacił komuś
    > w walucie i na takich warunkach rozliczysz

    Mam następujące papiery/PDFy z Paypal (z tego samego dnia)
    1. Wpłata klienta na której jest:
    kwota brutto powiedzmy 100 USD
    opłata w systemie PP 5 USD
    kwota netto np. 95 USD

    2. Drugi dokument z przewalutowania USD na PLN
    kwota brutto powiedzmy 95
    opłata 0
    kwota netto 95
    przeliczenie 95 USD | kurs 3.8028 | 361.27 PLN.

    Oczywiście mam również:
    + FV sprzedaży 100 USD i kurs średni NBP (z poprzedniego dnia roboczego).
    + ewentualnie dokument zlecenia przelewu w PP tych 361,27 PLN na konto bankowe.

> [...]
    > poprzedniego roboczego kiedy to zdarzenie miało miejsce i potem
    > prezwalutowałeś resztę po kursie PP. Każde zdarzenie osobno

    No tak to było.

    > Prowizję bym liczył jako odrębny wydatek po kursie średnim NBP tak jak
    > się liczy kurs do kosztów.

    Nie rozumiem jak mam to zrobić.

    1. Czy da się to załatwić na jednym DW (różnicy kursowej):
    kwota wyjściowa wg. NBP 100 USD=392,68 PLN
    - 5 USD * 3,9276 (kurs NBP z dnia poprzedzającego płatność) = 19,64 PLN
    - 95 * 3.8028 (kurs przeliczenia PP) = 361.27 PLN.
    = 11,77 PLN
    I te 11,77 zaksięgować w pozostałe wydatki?

    2. Trzeba zrobić dwa DW ?
    Tzn. osobno zaksięgować tę prowizję?
    - jeden prowizję PP 5 USD w pozostałe wydatki - ale tu chyba nie wystąpi różnica
    kursowa
    - jeden z przeliczenia, ale już 95 USD wg. kursu PP.?

    Przepraszam, że chaotycznie napisałem.

  • 6. Data: 2021-09-29 07:38:06
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-09-28 o 23:50, Adam pisze:

    > Mam następujące papiery/PDFy z Paypal (z tego samego dnia)
    > 1. Wpłata klienta na której jest:
    > kwota brutto powiedzmy 100 USD
    > opłata w systemie PP 5 USD
    > kwota netto np. 95 USD

    A faktura i dokumenty operacje PP są z tego samego dnia?

> [...]
    róşnica kursowa
    > - jeden z przeliczenia, ale juĹź 95 USD wg. kursu PP.?

    Jeśli Twoja faktura sprzedaży i operacje PP są z tego samego dnia, to możesz
    je załatwić niekoniecznie jednym dowodem, ale wyliczeniem na jednaj
    kartce i ująć możesz pod jedną pozycją. To kwestia techniczna. Jak mam
    kilkanaście wpłat w miesiącu,
    to liczę sobie w pamięci (w moim zeszycie) a sumaryczne różnice kursowe
    ujmuję w księdze jednym dokumentem - jedną kwotą- na koniec miesiąca.

  • 7. Data: 2021-09-29 09:35:38
    Od: Adam <a...@g...com>

    > A faktura i dokumenty operacje PP są z tego samego dnia?

    Niestety, tym razem nie. Moja faktura sprzedaży jest z zeszłego tygodnia (więc inny
    kurs NBP).
    A klient wpłacił przez PP wczoraj.
    Jedynie wszystkie operacje/dokumenty (wpłata/prowizja/przewalutowanie/wypłata do PL)
    PP są z tego samego dnia.

> [...]
    > to liczę sobie w pamięci (w moim zeszycie) a sumaryczne różnice kursowe
    > ujmuję w księdze jednym dokumentem - jedną kwotą- na koniec miesiąca.

    Mi nie zależy, żeby koniecznie wykazywać (osobno) tą prowizję.
    Czy mogę ją pominąć w rozliczeniu kosztu, a uwzględnić tylko w obliczeniu RK
    (aby zmniejszyć wysokość RK)?
    tj. obliczyć na osobnej kartce (czy nawet na odwrocie DW). Cos w stylu:
    FV 100 USD=392,68 PLN (kurs średni NBP z dnia X)
    Prowizja 5 USD * 3,9276 (kurs NBP z dnia Y) = -19,64 PLN
    Przeliczenie kursu PP - 95 USD * 3.8028 (kurs przeliczenia PP) = -361.27 PLN.
    Różnica kursowa = -11,77 PLN

    I to 11,77 zaksięgować w pozostałe wydatki.
    A prowizji PP w ogóle nie księgować?

  • 8. Data: 2021-09-29 10:06:15
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-09-29 o 09:35, Adam pisze:

> [...]
    > Prowizja 5 USD * 3,9276 (kurs NBP z dnia Y) = -19,64 PLN
    > Przeliczenie kursu PP - 95 USD * 3.8028 (kurs przeliczenia PP) = -361.27 PLN.

    Nie rozumiem co to znaczy "pominąć w rozliczeniu kosztu".
    Policz wszystko po kolei - dla każdej kwoty i operacji - na kartce (na
    odwrocie, obok, w zeszycie dodatkowym itp)
    i księguj sobie jedną pozycję albo z całego miesiąca albo z konkretnych
    transakcji
    jeśli chce Ci się robić tyle dowodów.

    > I to 11,77 zaksięgować w pozostałe wydatki.
    > A prowizji PP w ogóle nie księgować?

    Co to znaczy nie księgować prowizji?
    Chodzi Ci o samą wartość czy różnice kursowe?
    Czy chcesz sobie uprościć i przyjąć, że wpłyneło mniej kasy?
    Różnice kursowe i tak policzyć musisz od rzeczywistych kwot, więc i tak
    musisz
    rozbić na kwoty operacji, więc to co za problem gdzieś to ująć?
    Jest to trochę rachunków, ale nie przeskoczysz.
    Jak mnie kiedyś za przychodzący przelew eurowy obciążali 5zł ale w euro,
    to też musiałem liczyć jaki to kurs przy każdej wpłacie..
    Ale teraz przychodzące zagraniczne są bez opłat a jak sam przelewam,
    to opłatę każę potrącać ze złotówkowego i nie ma bałaganu.

  • 9. Data: 2021-09-29 11:11:45
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 29 Sep 2021 10:06:15 +0200, cef napisał(a):

> [...]
    > odwrocie, obok, w zeszycie dodatkowym itp)
    > i księguj sobie jedną pozycję albo z całego miesiąca albo z konkretnych

    Chłopaki, tak z ciekawości: nie słyszeliście, że już od pewnego czasu są
    komputery i programy, które same to robią?
    Po co robić coś na kartce, liczyć, przepisywać i martwić się, czy dobrze
    poszło?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2021-09-29 13:50:52
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-09-29 o 11:11, Adam pisze:

> [...]
    > komputery i programy, które same to robią?
    > Po co robić coś na kartce, liczyć, przepisywać i martwić się, czy dobrze

    Takie, które to robią, to muszą mieć podpięcie pod wyciąg,
    żeby było widać kiedy i gdzie się kasa rozeszła.
    Dla JDG taki program to przerost formy nad treścią.
    Mnie liczenie różnic w mojej działalności zajmuje jakieś 15min -
    przy kilku fakturach eurowych w miesiącu.