  • 1. Data: 2009-01-03 14:54:22
    Temat: Ryczałt + VAT kilka zawiłostek
    Od: " " <m...@W...gazeta.pl>

    Witam!
    Od końca listopada prowadzę firmę i sam sobie jestem księgowym.
    Jestem na ryczałcie (handel internetowy), od połowy grudnia płacę VAT.
    Poniżej przedstawiam moje opinie na konkretne tematy, jeżeli jestem w
    błędzie, to kłaniam się nisko
    w podzięce za nakierowanie mnie na właściwą drogę. Jeżeli coś jest OK., to
    proszę o potwierdzenie.

    Po kolei :
    1. ZUS. Składkę na ubezpieczenie społeczne odejmuje od przychodu, obliczam
    podatek i od podatku odliczam część składki zdrowotnej. Opłacając
    ubezpieczenie za listopad (mój pierwszy miesiąc działalności) w grudniu nic
    nie odliczałem od ryczałtu, bo koszty poniosłem w grudniu. Rozliczając
    grudzień poodejmuje sobie to co w grudniu zapłaciłem do kasy ZUS za listopad.
    Hmmm, tylko czy nie ma znaczenia fakt, iż skończył nam się rok podatkowy ?
    Może powinienem rozliczyć wpłatę na ZUS w PIT-28 ? Czy wpłaty i odliczenia są
    od niego niezależne ?

    2. WYSYŁKA TOWARU. Czy istnieje jakakolwiek opcja, aby nie płacić podatku VAT
    od kosztów wysyłki Pocztą Polską ? Czy można to jakoś refakturować ? Z tego co
    czytałem nie da się, ale może ktoś ma inną informację &#61514;

    3. PRZYCHÓD. Nie będąc płatnikiem VAT za moment sprzedaży przy przedpłacie i
    wysyłce pobraniowej traktowałem dzień wpłynięcia pieniędzy na konto. Czy to
    był błąd ? Teraz jestem płatnikiem VAT i z tego co czytam, to obowiązek dot.
    podatku od przychodu powstaje w momencie wydania towaru i ma to ręce i nogi,
    bo wtedy należy wystawić odpowiedni dokument sprzedaży, którym może być
    faktura, ale czy nie istnieje prostszego, co mógłbym wystawić osobie nie
    potrzebującej faktury ?

    4.VAT. Obowiązek związany z VAT powstaje w momencie wpływu pieniędzy na
    konto. Wiem, że część ludzi rozlicza VAT już przy wysyłce, nie czekając aż
    spłyną pieniądze z pobrania. Teoretycznie wrzucają pieniądze do skarbonki US
    za wcześnie. Czy może spotkać za to kara ? Kara za nadgorliwość ;)

    5. Maksymalny przychód po którym wskakujemy w VAT to 50 000 zł. Jeżeli
    startujemy w trakcie roku, to
    50 000 dzielimy przez 366 dni i otrzymany wynik mnożymy przez liczbę dni
    prowadzenia naszej działalności.
    Dla VAT rozpoczęciem D.G. jest pierwsza sprzedaż. Te 50 000 zł (lub
    proporcjonalna część) obejmują kwoty,
    które wpływały na moje konto, tak ? Czyli jak klient płacił 100 zł za towar +
    10 za wysyłkę, to uszczuplał tą kwotą pulę tych 50 000 (lub proporcjonalną
    część) ?

    6.EWIDENCJA ZAKUPÓW VAT. Nie jest ważna data wystawienia faktury, a data jej
    otrzymania. Nie będę kupował środków trwałych. Na wszystko co sprzedaje jest
    22 % VAT. Jak najprościej prowadzić taką ewidencję, jakie minimalne informacje
    powinna zawierać ? Czy wystarczy : L.p.,Data zakupu,Numer dokumentu, Data
    otrzymania dokumentu, Dane kontrahenta, NIP, netto, stawka VAT, kwota VAT,
    brutto

    7.EWIDENCJA SPRZEDAŻY VAT. Podatnik stosujący wyłącznie stawkę VAT 22% może
    mieć tylko kolumny w ewidencji sprzedaży: data, sprzedaż netto opodatkowana w
    stawce VAT 22% oraz podatek VAT. Wpisujemy wtedy te wartości na podstawie
    dziennego zestawienia sprzedaży, na którym zawarte są takie informacje jak :
    data, nr zestawienia, kolejne numery i wartości faktur lub rachunków
    wystawionych danego dnia oraz ich
    łączną wartość.

    8.EWIDENCJA MAJĄTKU ;) W firmie mam biurko, komputer ( kupione kilka lat
    temu) i telefon (za złotówkę, bo na abonament), z tego co czytałem nie muszę
    nigdzie tego ewidencjonować, dopiero jak wartość przedmiotu przekroczy 1500
    zł, to trzeba prowadzić ewidencję. Czy mam rację ?

    W sprawach podatkowych jestem zielony, ale jakby ktoś potrzebował pomocy w
    temacie rowerów
    -wybór, serwis, kupno to służę pomocą :)

  • 2. Data: 2009-01-03 16:32:14
    Temat: Re: Ryczałt + VAT kilka zawiłostek
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 03-01-2009 o 15:54:22 <m...@w...gazeta.pl> napisał(a):

    > Witam!
    > Od końca listopada prowadzę firmę i sam sobie jestem księgowym.
    > Jestem na ryczałcie (handel internetowy), od połowy grudnia płacę VAT.

    Przekroczyłeś limit zwolnienia?
    Bo w innym przypadku nie da się przejść na VAT w połowie miesiąca,
    *po* dokonaniu pierwszej sprzedaży. Jest nawet dosyć mocna teza,
    że w pierwszym roku prowadzenia DG w rozumieniu przepisów o VAT
    nie da się zrezygnować ze zwolnienia po dokonaniu pierwszej sprzedaży.
    Także zainteresuj się tematem żebyś nie miał kiedyś niespodzianki
    że każą Ci zwrócić odliczony VAT.

> [...]
    > ?
    > Może powinienem rozliczyć wpłatę na ZUS w PIT-28 ? Czy wpłaty i

    Dla ryczałtu jest chyba podobnie jak dla zasad ogólnych.
    Czyli odliczasz tylko zapłacone składki, a to co zapłacisz w grudniu
    odliczasz w zeznaniu rocznym.

    Uwaga: w 2009 r. jest jakaś zmiana w odliczeniach ZUS (możliwość
    odliczenia składek za listopad od dochodów listopadowych),
    jeszcze nie doczytałem dokładnie czy dla DGowców też to działą
    i nie wiem czy ryczałtu też dotyczy.

> [...]
    > bo wtedy należy wystawić odpowiedni dokument sprzedaży, którym może być
    > faktura, ale czy nie istnieje prostszego, co mógłbym wystawić osobie nie

    Ale przychód w PIT nie ma nic wspólnego z VATem (poza tym że VATu nie
    wliczasz do przychodu):

    z updof:
    Art. 14.
    1. Za przychód z działalności (...) uważa się kwoty należne, choćby nie
    zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów,
    udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów
    i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej
    sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i
    usług.
    1c. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z
    zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa
    majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie
    później niż dzień:
    1) wystawienia faktury albo
    2) uregulowania należności.

    Czyli wychodzi mi jasno i prosto, że przychód masz w momencie wysłania
    rzeczy.
    Natomiast w praktyce tego nie przerabiałem więc mogę się mylić.

> [...]
    > skarbonki US
    > za wcześnie. Czy może spotkać za to kara ? Kara za nadgorliwość ;)

    Tak, US liczy nadpłatę za np. styczeń i niedopłatę za luty.
    Po kontroli zaliczają nadpłatę na poczet niedopłaty ale dowalają
    odsetki od tej niedopłaty.

    Uwaga: ostatnio była spora nowelizacja ordynacji podatkowej i ustawy o VAT
    i gdzieś coś mi się o uszy obiło że zmienili to i że taka nadgorliwość
    już ma nie powodować problemów. Ale nie podam Ci namiarów na źródło,
    może ktoś inny pomoże.

    > 5. Maksymalny przychód po którym wskakujemy w VAT to 50 000 zł. Jeżeli
    > startujemy w trakcie roku, to
    > 50 000 dzielimy przez 366 dni i otrzymany wynik mnożymy przez liczbę dni

    366 to dla lat przestępnych :-)

> [...]
    > towar +
    > 10 za wysyłkę, to uszczuplał tą kwotą pulę tych 50 000 (lub

    IMHO tutaj jest mały problem - limit zmiejsza sprzedaż.
    Sprzedaż to odpłatna dostawa towaru. Czyli IMHO moment dostawy
    zmiejsza Ci limit.
    Chyba że tutaj też mają zastosowanie przepisy o obowiązku podatkowym
    i dla zaliczenia pocztowego liczy się dzień w którym dostajesz pieniądze
    na konto - ale ja się na tym nie znam, niech mądrzejsi się wypowiedzą.
    (BTW szukałem na sip.mf.gov.pl interpretacji kiedyś w tym temacie
    - i jest tam kilka dokładnie z takim pytaniem)

    > 6.EWIDENCJA ZAKUPÓW VAT. Nie jest ważna data wystawienia faktury, a
    > data jej
    > otrzymania.

    Zależy od tego za co to faktura. Przeczytaj art. 86 ustawy o VAT.
    Uwaga: od 1. grudnia i 31. stycznia weszła spora nowelizacja,
    art. 86 też został zmieniony.
    Np za telefon odlicza się VAT w terminie płatności a za niektóre media
    w terminie faktycznej zapłaty. Także poczytaj żebyś nie wtopił.

> [...]
    > powinna zawierać ? Czy wystarczy : L.p.,Data zakupu,Numer dokumentu, Data
    > otrzymania dokumentu, Dane kontrahenta, NIP, netto, stawka VAT, kwota

    Zobacz bodajże art. 109 ustawy o VAT - o ewidencjach.
    Ewidencja VAT ma zawierać dane niezbędne do wypełnienia deklaracji VAT-7.
    Forma dowolna.

> [...]
    > jak :
    > data, nr zestawienia, kolejne numery i wartości faktur lub rachunków

    J.w. - przy czym nie ma czegoś takiego jak osobne ewidencje sprzedazy czy
    zakupów.
    Jest jedna ewidencja do VAT, niektórzy dzielą sobie ją na rjestr zakupów i
    rejestr sprzedaży,
    ale to jest prywatna sprawa.

    To jest tylko i wyłącznie podział dla własnej wygody, ja mam np arkusz w
    OpenOffice
    i dla całego kwatału wszystko mieści mi się na kartce A4.

> [...]
    > 1500
    > zł, to trzeba prowadzić ewidencję. Czy mam rację ?

    Możesz używać własnych rzeczy bez ewidencjowania.
    Dopiero jak coś kupisz do firmy, na fakturę, to wpisujesz
    do ewidencji. Przy czym nie radzę wpisywać do ewidencji wyposażenia,
    jeśli coś będzie >1500zł to wpisuj do EŚT i amortyzuj, choćby jednorazowo.

    O amortyzacji i ewidencjach jest sporo w archiwum grupy, polecam poczytać
    (Gotfryd radzi z 1000 postów zaliczyć, przyłączam się :-) )

    > W sprawach podatkowych jestem zielony, ale jakby ktoś potrzebował pomocy
    > temacie rowerów
    > -wybór, serwis, kupno to służę pomocą :)

    Powiem szczerze że i tak sporo wiesz, zielonych chyba nie widziałeś
    jeszcze :-)

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-01-03 21:38:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Jan 2009, Tomek wrote:

> [...]
    [...]

    Dla porządku: nie odnoszę się do spraw z którymi się zgadzam
    i do których IMVHO nie mam nic do powiedzenia :)
    (sam prowadzę KPiR).

    > z updof:

    Dla porządku powinno się powołać na UoZPDoNPOpOS :)
    (ale jest odesłanie do art.14, co racja to racja)

> [...]
    > i gdzieś coś mi się o uszy obiło że zmienili to i że taka nadgorliwość
    > już ma nie powodować problemów. Ale nie podam Ci namiarów na źródło,

    Właśnie się szykowałem, czytając poprzednie zdanie, aby czymś
    ciężkim rzucić :D
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    +++
    Art. 59
    § 1. Zobowišzanie podatkowe wygasa w całoœci lub w częœci wskutek:
    3) potršcenia,
    4) zaliczenia nadpłaty lub zaliczenia zwrotu podatku,
    Art. 62
    § 1. Jeżeli na podatniku cišżš zobowišzania z różnych tytułów,
    dokonanš wpłatę zalicza się na poczet podatku, poczšwszy od
    zobowišzania o najwczeœniejszym terminie płatnoœci, chyba
    że podatnik wskaże, na poczet którego zobowišzania dokonuje
    wpłaty.
    Art. 72
    § 1. Za nadpłatę uważa się kwotę:
    1) nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku,
    Art. 76
    § 1. Nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegajš zaliczeniu z urzędu
    na poczet zaległoœci podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę, [...]
    oraz bieżšcych zobowišzań podatkowych, [...]

    § 2. Nadpłaty, których wysokoœć nie przekracza wysokoœci kosztów
    upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, podlegajš z urzędu zaliczeniu na
    poczet zaległoœci podatkowych [...] oraz bieżšcych
    zobowišzań podatkowych, [...] chyba że podatnik wystšpi o ich zwrot.
    ---

    To dość ryzykowne stwierdzenie.
    Podelaganie pod VAT jest związane ze sprzedażą, acz też nie do
    końca (patrz: odliczanie VAT od zakupów dokonanych przed 1. sprzedażą).

    Ująłbym to inaczej: przepis określający sposób wyliczenia limitów
    sprzedaży bezpośrednio odwołuje się do okresów sprzedaży, nie
    posługując się określeniem "okresu prowadzenia DG".
    Sprawdź :D

    > Uwaga: od 1. grudnia i 31. stycznia weszła spora nowelizacja,
    > art. 86 też został zmieniony.

    Dobrze wiedzieć :D

> [...]
    > zakupów.
    > Jest jedna ewidencja do VAT, niektórzy dzielą sobie ją na rjestr zakupów i

    O to to.
    Ja mam "wersję ratunkową" jakby ktoś się czepiał rozliczania VAT
    od biletów: "druki delegacji stanowią część ewidencji VAT" :P
    (teraz to coraz mniej istotne, bo coraz większą część biletów
    kupuję internetem więc i tam mam "fakturę luzem później",
    ale poprzednie lata tak robiłem).

    > To jest tylko i wyłącznie podział dla własnej wygody

    O to to :D

    > Możesz używać własnych rzeczy bez ewidencjowania.
    > Dopiero jak coś kupisz do firmy, na fakturę, to wpisujesz
    > do ewidencji.

    No tu jest hak...
    O ile w przypadku KPiR w (bodaj) 2003 roku sprawę wyjaśniono przez
    wyraźne określenie (dopisanie słów) "ujętych w ewidencjach", o tyle
    do 2003 były stanowiska US (i procesy przed NSA!) zauważające, że
    fakt "niekupienia na firmę", a samo "korzystanie dla celów DG"
    skutkuje "zaliczeniem do majątku w DG" - m.in. z tytułu ew. sprzedaży
    (również po zakończeniu DG, przy czym limit 6 lat od zakończenia
    wpisano relatywnie niedawno, też chyba w 2003!)
    Z tej okazji (do 2003) nieujęcie w ewidencji rzeczy "wykorzystywanych"
    mogło prowadzić do sporu, czy aby nie ma to na celu ukrycie przyszłych
    przychodów... i tak dalej.

    Zauważ, że w przypadku ryczałtu ta ostatnia wątpliwość pozostała.
    Powiedzmy podatnik ma coś "swojego" (osobiście posiadanego)
    i na ryczałcie *nie* ujmuje w EST.
    Następnie przechodzi na zasady ogólne, i dopiero po przejściu
    "zaczyna używać" :P
    Ma całą amortyzację do dyspozycji... (a jakby w okazji ujęcia
    w wykazie ST odliczył w momencie "przejścia" - miałby tylko
    stosowną część albo wcale).
    Przy zasadach ogólnych i *dzisiejszych* przepisach tezy o "zamiarze
    zaniżenia podatku" nie da się postawić, więc problemu nie ma.

    > Przy czym nie radzę wpisywać do ewidencji wyposażenia,
    > jeśli coś będzie >1500zł to wpisuj do EŚT

    Dla porządku - przy ryczałcie jest *wykaz*, bo:

    > i amortyzuj, choćby jednorazowo.

    ...ewidencję się zakłada (i amortyzację liczy) w momencie
    ewentualnego przejścia na KPiR lub PK :)
    Trzeba odliczyć *wtedy* "zużyte raty amortyzacyjne".
    Do momentu "przejścia" amortyzacją się ryczałtowiec nie kłopocze.

    > Akurat przy takim "przejściu" podatnika bar

    > (Gotfryd radzi z 1000 postów zaliczyć, przyłączam się :-) )

    Nie przyznaję się!
    Chyba mi się nigdy nie zdarzyło... 3000 do 4000 postów
    to tak, może kiedyś 2000 jako bezwzględne minimum... ;)

    > Powiem szczerze że i tak sporo wiesz, zielonych chyba nie widziałeś jeszcze
    > :-)

    Dołączę.
    Przy niektórych postach pisanych na podstawie "a mi księgowa
    powiedziała" włos się jeży.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-01-05 15:21:41
    Od: " " <m...@N...gazeta.pl>

    Tomek <t...@o...pl> napisał(a):

    > Przekroczyłeś limit zwolnienia?

    Dokładnie tak.

    > (BTW szukałem na sip.mf.gov.pl interpretacji kiedyś w tym temacie
    > - i jest tam kilka dokładnie z takim pytaniem)

    Kombinuje, ale znaleźć niestety nie mogę...

    Dzięki za informacje :)