  • 1. Data: 2003-04-27 11:40:48
    Temat: Ryczałt oraz alimenty
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Witajcie,

    znajomy ma problem:

    a) Prowadzi DG na ryczałcie oraz zarabia na etacie (dostał PIT-11). Jakie
    rozliczenie roczne powinien złożyc? Do tego płaci alimenty. Czy te alimenty
    jakoś wlicza w koszty?

    b) jak ma rozliczyć przychód z alimentów osoba, której on je płaci?

    --
    Jego Szara Eminencja Czcigodny Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

    Zapraszam do *SLUGu*: http://silesia.linux.org.pl/

  • 2. Data: 2003-04-27 14:13:46
    Temat: Re: Ryczałt oraz alimenty
    Od: "Wioletta Pikorska" <w...@j...com.pl>

> [...]
    alimenty
    > jakoś wlicza w koszty?
    >
    > b) jak ma rozliczyć przychód z alimentów osoba, której on je płaci?
    Co rozliczenia osoby na ryczałcie i praca to z ryczałtu juz się rozliczył
    pozostaje teraz tylko PIT 37 z pracy.
    Alimenty raczej nigdzie się nie odpisuje.Niestety nie znam tych tematów wiec
    ci nie odpowiem szukać niestety nie mam czasu (bilans do zrobienia )
    Wiola

  • 3. Data: 2003-04-27 15:38:41
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Wioletta Pikorska na pl.soc.prawo.podatki se coś napisał(a), a ja teraz
    odpowiadam:

    > Co rozliczenia osoby na ryczałcie i praca to z ryczałtu juz się rozliczył
    > pozostaje teraz tylko PIT 37 z pracy.

    Czyli jak rozumoiem, pit-28 z ryczałtu złożył i zapomina o ryczałcie i tylko
    się rozlicza z innych rzeczy?

    To jeszcze pytanie -- czy można nie odliczać całego zdrowotnego? To znaczy
    ktoś nie chce (nie wiem, czemu, może lubi) i w miejscu ,,zdrowotne do
    odliczenia od podatku'' na rozliczeniu rocznym wpisze sobie 0zł albo kwotę
    niższą niż zapłacił tego zdrowtnego. Na mój gust mozna, bo odliczenia są
    prawem, a nie obowiązkiem, ale wolę się upewnić.

  • 4. Data: 2003-04-27 21:49:42
    Od: maup <k...@m...in.tarnow.pl>

    Tristan Alder wrote:
    > a) Prowadzi DG na ryczałcie oraz zarabia na etacie (dostał PIT-11). Jakie
    > rozliczenie roczne powinien złożyc?
    Ryczałt sobie (PIT-28 do końca stycznia złożył mam nadzieję) a podatek
    doch. na zasadach ogólnych (czyli i z umowy o pracę) sobie (PIT 3x)

    > Do tego płaci alimenty. Czy te alimenty
    > jakoś wlicza w koszty?

    Heh... Chciałoby się czasem ;)) Nic z tych rzeczy. To są jego osobiste
    fanaberie i nie stanowią KUP

    > b) jak ma rozliczyć przychód z alimentów osoba, której on je płaci?

    Nijak. Alimenty nei są opodatkowane (znaczy po stronie otrzymującego)

    --
    = Pozdrawiam ================================ MauP ==
    = Piotr M. Kumor === GG 1676929 === ph.+48602796599 =

  • 5. Data: 2003-04-28 08:21:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 27 Apr 2003, Tristan Alder wrote:
    [...]
> [...]
    >+ niższą niż zapłacił tego zdrowtnego. Na mój gust mozna, bo odliczenia są
    >+ prawem, a nie obowiązkiem, ale wolę się upewnić.

    Na mój gust to lubisz trudne pytania :>
    1. Trzeba odliczyć, bo ustawa stanowi:
    ++++++
    Art. 27b. 1. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27, w pierwszej
    kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie
    zdrowotne:
    -----
    ("ulega obniżeniu", a nie "może zostać obniżony")

    2. ...co nie wyklucza możliwości obniżenia wartości obniżenia:
    +++++
    2. Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się
    podatek, nie może przekroczyć 7,75 proc. podstawy wymiaru tej składki.
    ----
    (znaczy: a contrario może być mniejsza)

    3. ...no i nie ma sankcji (zdaje się) za nieskorzystanie z odliczenia.

    Mniej więcej tak jak z wyborami: jest obywatelski obowiązek uczestnictwa
    (konstytucyjny, jak na mój gust) ale nieuczestnictwo nie podlega karze.

    pozdrowienia, Gotfryd