  • 1. Data: 2005-02-16 12:55:09
    Temat: SC Zatrudnienie pracownika bez wiedzy wspólnika
    Od: "Genek" <q...@w...pl>

    Witam
    Jak w tytule: Jest SC. po 50 proc. jeden ze wspólników zatrudnia fikcyjnie
    pracownika bez wiedzy drugiego wspólnika.
    1) Czy wymagane są dwa podpisy (obydwu właścicieli) przy zatrudnieniu
    pracownika?(jakie mogą być konsekwencje przy braku jednego z nich.
    2) Jak to się ma do roszczeń ZUS?
    Porady i przepisy prawne mile widziane.
    Pozdrawiam

    Genek

  • 2. Data: 2005-02-16 13:15:54
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Genek wrote:

> [...]
    > 1) Czy wymagane są dwa podpisy (obydwu właścicieli) przy zatrudnieniu
    > pracownika?(jakie mogą być konsekwencje przy braku jednego z nich.

    Z tego co pamietam w sprawie zatrudnenia jeden z wspolnikow
    ma prawo podpisac taka umowe..(nie mowie o jej "fikcyjnosci")

    Odpowiadacie przed ZUS solidarnie, przed soba juz nie.

    Ma pan prawo domagac sie od wspolniaka wyrownania strat,
    wyniklych z jego postepku.

    Boguslaw

  • 3. Data: 2005-02-16 13:24:45
    Od: "Genek" <q...@w...pl>

    Użytkownik "bo" <a...@a...edu.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Odpowiadacie przed ZUS solidarnie, przed soba juz nie.
    >
    > Ma pan prawo domagac sie od wspolniaka wyrownania strat,

    Czyli pozostaje tylko droga cywilna ?
    Genek

  • 4. Data: 2005-02-16 13:25:13
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

    W pierwszej połowie lat dziewiędziesiątych pracowałam w spółce cywilnej,
    która zatrudniała kilku pracowników i jak pamiętam ZUS przypisywał danego
    pracownika do tego pracodawcy, który podpisywał umowę danego pracownika.
    Od kilku lat mój znajomy pracuje w spólce cywilnej i zawsze w rozmowie
    podkreśla, że jest tego a nie drugiego pracownikiem i że ten drugi nie ma
    prawa czepiać się jego.
    Z tych dwu przykładów wynika, że każdy ze wspólników może zatrudniać
    pracowników.
    Maria

  • 5. Data: 2005-02-16 13:30:08
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Maria wrote:

> [...]
    > prawa czepiać się jego.
    > Z tych dwu przykładów wynika, że każdy ze wspólników może zatrudniać

    Niestety Pani Mario przyklady nie sa zrodlem prawa w RP.

    s.c to taki dziwny twor, ktory nie ma osobowosci prawnej, a jest
    platnikiem VAT i platnikiem skladek ZUS.

    Wspolnicy odpowiadaja solidarnie za zobowiazania podjete przez wspolnikow.

    Miedzy soba moga okreslic swe kompetencje jak chca, wiec moga sie umowic,
    ze temuPanu nic do tego pracownika...
    ale to jest ICH sprawa..

    Boguslaw

  • 6. Data: 2005-02-16 14:06:51
    Od: "M." <m...@q...com.nospam>

    Maria napisał(a):
> [...]
    > pracownika do tego pracodawcy, który podpisywał umowę danego pracownika.

    a obecnie można z zusie płatnikiem składek zrobić spółkę i nie ma jak
    przyporządkować dana osobę do konkretnego płatnika :)\

    Pozdrawiam M.

  • 7. Data: 2005-02-16 16:59:09
    Od: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>

    Genek napisał(a):

> [...]
    >1) Czy wymagane są dwa podpisy (obydwu właścicieli) przy zatrudnieniu
    >pracownika?(jakie mogą być konsekwencje przy braku jednego z nich.

    Zależy od zapisów w umowie spółki.
    Tradycyjnie każdy wspólnik ma prawo reprezentować spółkę w zakresie
    spraw nie przekraczających zwykłych czynności spółki. A taką czynnością
    wg mnie jest podpisanie umowy o pracę. Chyba, że w umowie mieliście te
    czynności zastrzeżone dla reprezentacji przez wszystkich wspólników

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl