  • 1. Data: 2017-04-05 08:03:24
    Temat: Samochód w firmie 2017
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Dawno nie wprowadzałem do firmy używanego samochodu, więc chętnie bym
    się skonsultował w tej sprawie z praktykami.
    Przykład: kupuję samochód osobowy za 12000 zł (cena z umowy sprzedaży,
    czyli brak faktury), wprowadzam do środków trwałych, amortyzuję przez 30
    miesięcy, dokonuję miesięcznych odpisów po 400 zł. Prowadzę DG,
    opodatkowanie na zasadach ogólnych, płatnik VAT.

    Teraz pytania:

    1. Czy mogę wprowadzić do EŚT samochód, który nie jest na mnie
    przerejestrowany?

    2. W pierwszym miesiącu użytkowania robię jakieś większe zakupy: opony,
    wymiana rozrządu itp. Każdy zakup w granicach 1000-2000 zł netto.
    Ulepszenie, czy wprowadzać w bieżące koszty?

    3. Mogę chyba odliczać połowę VAT od paliwa? Faktury paliwowe wrzucam w
    koszty w kwocie netto + nieodliczony VAT? Podobnie robię z naprawami?
    Ewentualnie prowadzę szczegółową ewidencję przejazdów i wtedy mogę
    odliczać pełny VAT (po zawiadomieniu US)?

    4. Słyszałem, że są plany wprowadzenia ograniczenia do 50% zaliczania w
    KUP wydatków związanych z eksploatacją samochodów (czyli zrobienia
    podobnie jak z VAT) - te plany są mocno zaawansowane w realizacji?

    5. Po jakimś czasie sprzedaję samochód, załóżmy, że nie w pełni
    zamortyzowany. Zdaje się, że od iluś lat muszę wystawić na niego fakturę
    z pełnym VAT'em, niezależnie od tego, czy przy zakupie mogłem VAT
    odliczyć. Jak to konkretnie wygląda? Przykładowo: po roku sprzedaję
    samochód za 10000 zł brutto, odpisy amortyzacyjne wyniosły 4800 zł.
    Fakturę wystawiam na pełną kwotę (8130 zł netto + VAT 1870 zł), czy może
    na kwotę odpisów + VAT, a na resztę ze stawką 0%, albo zw? Jeszcze
    inaczej? :-)

    Maciek