  • 1. Data: 2015-07-02 22:23:33
    Temat: Sens amortyzacji
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Cześć,

    usiłuję ogarnąć tę amortyzację i nie ogarniam trochę sensu. Czy dobrze
    rozumiem:

    Przypadek 1: Zarabiam 50 tysięcy w lipcu. Kupuję 50 komputerów po
    1000zł. Wliczam w KUP i mam PIT do zapłacenia 0zł.

    Przypadek 2:
    * Zarabiam 50 tysięcy w lipcu.

    * Kupuję auto za 50 tysięcy.

    * Mogę je amortyzować od sierpnia, więc płacę zaliczkę 9000 na pit,
    której nie mam, bo wydałem kasę na auto.

    * Amortyzuję auto w wartości około 800zł miesięcznie od sierpnia, czyli
    720zł uda mi się z tych 9 tysięcy odzyskać najpóźniej koło lipca
    przyszłego roku w zwrocie PIT (jeśli nie mam dochodów) lub w zaliczkach
    do końca roku (jeżeli mam dalsze dochody)

    * przez następne lata amortyzuję około 1600 zł, które przepadają, jeżeli
    nie mam dochodów albo jeżeli mam, to odzyskuję zapłacone 9000zł PIT
    etapami przez 5 lat (albo 2,5 dla używanych aut)

    Zastanawiam się nad tym dlaczego w przypadku 1 można wyjść uczciwie bez
    PIT, a w przypadku 2 już trzeba na starcie dołożyć 9000 i szarpać je
    latami? A co jeżeli to nie będzie 50 tysięcy, a np. 500 tysięcy? Mamy 90
    tysięcy do dołożenia i odzyskiwania latami?

    Dobrze rozumuję?

  • 2. Data: 2015-07-02 23:00:05
    Temat: Re: Sens amortyzacji
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2015-07-02 o 22:23, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
    > Cześć,
    >
    > usiłuję ogarnąć tę amortyzację i nie ogarniam trochę sensu. Czy dobrze
    > rozumiem:

    Bo auto wg jaśnie nam panujących to dobro luksusowe i należy być
    wdzięcznym, że w ogóle można je amortyzować.
    Bo przecież mogli zabronić...

    --
    Pete

  • 3. Data: 2015-07-02 23:10:51
    Od: Maciek <m...@n...pl>

> [...]
    > latami? A co jeżeli to nie będzie 50 tysięcy, a np. 500 tysięcy? Mamy 90
    > tysięcy do dołożenia i odzyskiwania latami?
    Nie dobrze. Jeśli komputery kupisz jako towar, to wszystko się zgadza
    (ale tak samo jako towar możesz kupić samochód). Jeśli kupujesz "do
    firmy", to myślę, że 50 komputerów w 1-osobowej działalności może
    wzbudzić zainteresowanie US. Podobnie gdy kupisz 50 samochodów po 1000zł
    i jednorazowo amortyzujesz. Po prostu wykombinowałeś zły przykład.
    Porównaj sobie ten przykładowy samochód za 50 tys. i wypasionego laptopa
    w złoconej obudowie ze taką samą kwotę. Szybko zauważysz, że w tym
    przypadku nie ma wielkiej różnicy.

    Maciek

  • 4. Data: 2015-07-02 23:13:21
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 02.07.2015 o 23:00, Pete pisze:

    > Bo auto wg jaśnie nam panujących to dobro luksusowe i należy być
    > wdzięcznym, że w ogóle można je amortyzować.
    > Bo przecież mogli zabronić...

    Ale olać samochód. Powiedzmy, że to maszyna do produkcji, cokolwiek. Nie
    rozumiem tej idei amortyzacji. Czemu nie mam wpisać w KUP w lipcu, skoro
    kupiłem w lipcu, a muszę szarpać kawałkami?

  • 5. Data: 2015-07-02 23:16:06
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 02.07.2015 o 23:10, Maciek pisze:
> [...]
    > (ale tak samo jako towar możesz kupić samochód). Jeśli kupujesz "do
    > firmy", to myślę, że 50 komputerów w 1-osobowej działalności może

    Powiedzmy, że mam 50. osobową załogę...

> [...]
    > Porównaj sobie ten przykładowy samochód za 50 tys. i wypasionego laptopa
    > w złoconej obudowie ze taką samą kwotę. Szybko zauważysz, że w tym

    No akurat jest różnica, bo laptop mogę ZTCW amortyzować jednorazowo, ale
    to tak na boku, bo mi nie chodzi o to, że samochód jakoś inaczej, ale
    że jak kupię coś droższego, to nie wpisuję w KUP od razu, tylko trzeba
    jakieś amortyzacje i trzeba zapłacić PIT. Kupiłem maszynę za 100 tysięcy
    i muszę i tak 10 tysięcy PIT wyszarpać, a może nie mam, bo zarobiłem 100
    i całe 100 zainwestowałem w maszynę do produkcji...

  • 6. Data: 2015-07-02 23:17:42
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-07-02 o 23:13, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
    > Ale olać samochód. Powiedzmy, że to maszyna do produkcji, cokolwiek. Nie
    > rozumiem tej idei amortyzacji. Czemu nie mam wpisać w KUP w lipcu, skoro
    > kupiłem w lipcu, a muszę szarpać kawałkami?
    Może się zdarzyć, że nie będziesz miał w pierwszym roku takiego
    przychodu, żeby odliczyć jako koszt drogą maszynę. Ustawodawca w swej
    łaskawości umożliwił Ci więc odliczanie przez parę lat :-)

    Maciek

  • 7. Data: 2015-07-02 23:22:34
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-07-02 o 23:16, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
    > Powiedzmy, że mam 50. osobową załogę...
    Eeeee - jak masz 50. osobową załogę, to przy wypłatach, urlopach,
    urlopach na żądanie, macierzyńskich, chorobowych, pipach, przepisach bhp
    itp itd nie masz już raczej czasu na zastanawianie się nad amortyzacją
    jakiegoś strucla za 50 tys. ;-)

> [...]
    > i muszę i tak 10 tysięcy PIT wyszarpać, a może nie mam, bo zarobiłem 100
    > i całe 100 zainwestowałem w maszynę do produkcji...
    Ustawodawca uczy Cię, że inwestować też trzeba umieć, bo można
    przeinwestować ;-)

    Maciek

  • 8. Data: 2015-07-02 23:23:59
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]

    > Nie rozumiem tej idei amortyzacji. Czemu nie mam wpisać w KUP w lipcu,
    > skoro kupiłem w lipcu, a muszę szarpać kawałkami?

    A Ty wiesz w ogóle do czego służy amortyzacja?

  • 9. Data: 2015-07-02 23:31:21
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 02.07.2015 o 23:17, Maciek pisze:
    > Może się zdarzyć, że nie będziesz miał w pierwszym roku takiego
    > przychodu, żeby odliczyć jako koszt drogą maszynę.

    No jak nie, jak przecie ją kupiłem, nie?

  • 10. Data: 2015-07-02 23:35:26
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 02.07.2015 o 23:23, cef pisze:

    > A Ty wiesz w ogóle do czego służy amortyzacja?

    Z twojej wypowiedzi wnioskuję, że nie wiem. Wybacz, ale nie jestem
    księgowym. Nigdy nie miałem środków trwałych. To moje pierwsze spotkanie
    z tematem. Możesz wyjaśnić? Ja na razie wiem, że kupiłem auto za 7000 i
    mam wpisane w EŚT i nie mogę wpisać w KUP całościowo tylko muszę szarpać
    przez 2,5 roku (łaskawie, bo używane auto). A jakbym kupił 2 auta bo
    3500, to bym mógł wpisać całościowo i nie szarpać.