  • 11. Data: 2020-05-01 12:19:30
    Temat: Re: Skala podatkowa - dlaczego mi się nie zgadza?
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Piotr Gałka p...@c...pl ...

    > Według mnie:
    > - podatek powinien być liniowy dla wszystkich - może 25%, bo
    > - kwota wolna kilka razy większa od 8k (też dla wszystkich),
    > - VAT powinien być jeden na wszystko,
    > - PIT powinien mieć 1 stronę,
    > - urzędników w US (w związku z tym) ze 4 razy mniej.
    > P.G.

    :)
    Ale wtedy ludzie by rozumieli co z czego wynika...
    Ja zasady rozliczania PIT jeszcze niedawno rozumiałem.

    do tych nowych nawet nie probuje podejsc, wpisuje do programu liczacego i
    zapominam. I chyba o to chodzi.

    Ale wyszła mi w tym roku ciekawostka.

    Zawsze było tak ze jak małzenstwo moze rozliczac sie razem to to moze być
    albo zysk albo wychodzic na zero.

    A tymczasem:
    - rzliczenie razem 40zł nadpłaty
    - rozliczenie osobno: 3zł + około 500zł nadpłaty.

    Ki czort?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Albo głosisz swoje poglądy i ponosisz wszelkie konsekwencje, albo

  • 12. Data: 2020-05-01 16:53:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 29 Apr 2020 22:01:35 +0200, Piotr Gałka napisał(a):
    > W dniu 2020-04-29 o 16:24, J.F. pisze:
    \>> Wiec kwoty wolnej od podatku jako takiej nie ma.

    > W końcu na ten temat się nie odezwałem.
    >
    > To po jakie licho w tabelkach to piszą i to źle wyliczone.
    > Powinni pisać 3089 a nie 3091.

    Napisz do autorow :-)

    Ch* wie po co pisza, kto liczyl, po co liczyl, jak liczyl.

    Ja wiem tylko, ze efektywnie to mamy teraz duzo stawek podatkowych.
    A PiS skomplikowal w imie swoich wyborczych celow.

    J.

  • 13. Data: 2020-05-01 16:58:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 29 Apr 2020 21:58:31 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

    > No i kwestia którą wersję ustawy czytać. Znalazłem aktualną, ale w razie
    > W obowiązuje ta z dnia jak wypełniam PITa czy może z końca roku.
    > Jak podobno w ciągu kilku lat było ponad 50 zmian to kto jeszcze to ogarnia.

    a) jest tekst jednolity co pewien czas, ostatnio z 2019 ... a i to nie
    jest takie proste co tam obowiazuje a co trzeba doczytac,

    b) skoro masz takie komplikacje, to bylo sobie sciagnac wersje
    jednolita ... no tak - tylko kiedy ? :-)

    > Według mnie:
    > - podatek powinien być liniowy dla wszystkich - może 25%, bo
    > - kwota wolna kilka razy większa od 8k (też dla wszystkich),
    > - VAT powinien być jeden na wszystko,

    Ale to nie realizuje "potrzeb spolecznych" :-(

    > - PIT powinien mieć 1 stronę,
    > - urzędników w US (w związku z tym) ze 4 razy mniej.

    Juz i tak sobie skomputeryzowali prace ... ale czy ich ubylo ?

    J.

  • 14. Data: 2020-05-02 13:07:06
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-05-01 o 16:58, J.F. pisze:

    > Ale to nie realizuje "potrzeb spolecznych" :-(

    A czy potrzebą społeczną nie jest aby PIT miał 1 stronę?

    > Juz i tak sobie skomputeryzowali prace ... ale czy ich ubylo ?

    Przybyło o tych co włączają i wyłączają te komputery.
    P.G.

  • 15. Data: 2020-05-02 13:11:31
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-05-01 o 16:53, J.F. pisze:

    > Napisz do autorow :-)

    Jak już wysłałem te PITy (i 2 godziny później korekty :) ) to może teraz
    znajdę chwilę i napiszę.

    > Ch* wie po co pisza, kto liczyl, po co liczyl, jak liczyl.
    >
    > Ja wiem tylko, ze efektywnie to mamy teraz duzo stawek podatkowych.
    > A PiS skomplikowal w imie swoich wyborczych celow.

    Wszyscy po kolei komplikowali. Ostatnio mamy tylko przyspieszenie.
    Doszli do takiego poziomu skomplikowania, że już nie potrafią tak zrobić
    PITa aby na wszystko były odpowiednie rubryki :(
    P.G.

  • 16. Data: 2020-05-02 13:25:40
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-05-01 o 12:19, Budzik pisze:

    > do tych nowych nawet nie probuje podejsc, wpisuje do programu liczacego i
    > zapominam. I chyba o to chodzi.

    To jest ryzykowna strategia.
    Skąd gwarancja, że w programie nie ma błędów.
    Kiedyś przez błąd w programie było tak, że na formularzu wyglądało
    poprawnie, a wysyłało się do urzędu błędnie.
    Jak się wpisało 1000 to pokazywało 1 000 a wysyłało 1000.
    Jak się wpisało 1 000 to pokazywało 1 000 a wysyłało 1.

    A że wszyscy mamy jednakowe w jakimś zakresie dane więc łatwiej nam było
    raz wypełnić i potem tylko zmieniać osoby no i tak zrobiony błąd się
    powielił i wszyscy byliśmy wzywani do US.
    Wtedy jeszcze wysyłanie korekty trzeba było dokładnie tłumaczyć.

    Nie wiem czy się czepiali autorów programu, ale w US mówili, że muszą
    ten przypadek zgłosić do Izby Skarbowej.

> [...]
    >
    > A tymczasem:
    > - rzliczenie razem 40zł nadpłaty
    > - rozliczenie osobno: 3zł + około 500zł nadpłaty.

    Może jak razem to się łapiecie na kwotę wolną 3091 (=3089) a jak osobno
    to jedno się łapie (przynajmniej częściowo) na ślady po 8000 - czyli
    ląduje w odcinku (między 8000 a 13000) w którym podatek jest według
    skali około 35,18%.
    P.G.

  • 17. Data: 2020-05-02 18:59:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Piotr Gałka p...@c...pl ...

    > To jest ryzykowna strategia.
    > Skąd gwarancja, że w programie nie ma błędów.

    Czym byłoby zycie gdyby czasami człowiek nie musiał stanac na krawedzi i
    zaryzykowac...? ;-DDD
    A tak powaznie, to przewaznie wysyłam pita w ostatnim miesiacu wiec
    zakładam ze wszelkie błedy juz naprawiono.
    A jak nie? Trudno, zrobi sie korekte.

> [...]
    > Jak się wpisało 1000 to pokazywało 1 000 a wysyłało 1000.
    > Jak się wpisało 1 000 to pokazywało 1 000 a wysyłało 1.

    Kiedys bło tak ze sie windowsy czesto zawieszały.
    Ale nie pamietam od lat zeby mi sie 7 zawiesiła...
    ;-P

> [...]
    > błąd się powielił i wszyscy byliśmy wzywani do US.
    > Wtedy jeszcze wysyłanie korekty trzeba było dokładnie tłumaczyć.

    No miejmy nadzieje, ze od tego czasu troche sie w urzedach zmieniło.

> [...]
    > osobno to jedno się łapie (przynajmniej częściowo) na ślady po 8000
    > - czyli ląduje w odcinku (między 8000 a 13000) w którym podatek jest

    Pewnie tak.
    Musze napisać do twórców programu ze fajnie by było gdyby program takie
    rzeczy wyłapywał i proponował rozdzielne rozliczenie.
    Mysle ze wiele osób mogło sie rozliczyc razem, podczas kiedy osobno
    byłoby korzystniej.

    Mozna złozyc korekte rozliczenia zmieniajac sposój rozliczenia z razem na
    osobno?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Dlaczego chłopaki z Warszawy wolą dziewczyny z Poznania niż ze stolicy?

  • 18. Data: 2020-05-02 18:59:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > Doszli do takiego poziomu skomplikowania, że już nie potrafią tak
    > zrobić PITa aby na wszystko były odpowiednie rubryki :(

    Nie pamietam wczesniejszych komplikacji.
    Raczej było upraszczanie bo ulgi odpadały. Patrz ulga na internet. ;-/
    Jakie były utrudnienia wczesniej wprowadzane?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Kto leczy się z poradników lekarskich, ten umiera na pomyłkę w druku".

  • 19. Data: 2020-05-02 21:05:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-05-02 o 18:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Piotr Gałka p...@c...pl ...

    > Nie pamietam wczesniejszych komplikacji.
    > Raczej było upraszczanie bo ulgi odpadały. Patrz ulga na internet. ;-/
    > Jakie były utrudnienia wczesniej wprowadzane?

    Dla mnie na przykład utrudnieniem jest, że odlicza się składki wpłacane
    na ubezpieczenie zdrowotne, ale nie tyle ile się wpłaciło tylko tyle ile
    maksymalnie można odliczyć. Ile wpłaciłem wiem, jakie są maksima zawsze
    muszę szukać.

    Otworzyłem PIT-36 za rok 2015 (bo chodzi o wcześniejsze komplikacje).
    W moim pojęciu każda rzecz wymagająca sprawdzenia w ustawie to skutek
    jakiejś komplikacji.

    Na przykład:
    Wybór sposobu opodatkowania:
    - w sposób przewidziany w art 29 ust 4.

    Informacje dodatkowe:
    - był obowiązany do sporządzenia dokumentacji, o której mowa w art. 25a
    ust 1
    - korzysta w roku podatkowym wykazanym w poz 5 ze zwolnienia na
    podstawie art. 44 ust 7a
    - korzystał w jednym z pięciu lat poprzedzających rok wykazany w poz 5
    ze zwolnienia na podstawie art. 44 ust 7a ustawy i w roku podatkowym
    wykazanym z poz 5 dokonuje doliczenia na podstawie art 44 ust 7f

    Dochody. ze stosunku pracy..
    W poz 48 należy wykazać przychodzy do których w poz 49 podatnik stosuje
    50% koszty uzyskania przychodów na podstawie art 22 ust 9 pkt 3 ustawy.

    Przy prawach autorskich podobne rozbicie, na jakieś inne i te od których
    koszty 50%, ale tu odwołanie do art 22 ust 9 pkt 1-3. Widzę, że akurat
    tu stosowałem te 50%. Skąd wiedziałem??

    W odliczeniach od dochodu rzuca mi się w oczy:
    Dodatkowa obniżka na podstawie rozporządzenia RM z dnia 24 stycznia 1995
    (z późniejszymi zmianami) - zgodnie z art 5 ust 2 ustawy z 21.11.96 (z
    późniejszymi zmianami

    Itd.
    A jestem dopiero na stronie 3 (i nie wiem czy na wszystko zwróciłem
    uwagę), a całe moje zeznanie miało 11 stron.

    Nie chce mi się szukać kiedy dokładnie która komplikacja się pojawiała,
    ale na przykład w PIT-37 z 2004 nie widzę rozbijania ani wynagrodzenia,
    ani praw autorskich na dwie podgrupy.
    Czyli gdzieś po drodze się skomplikowało.
    P.G.

  • 20. Data: 2020-05-03 09:59:45
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > wpłacane na ubezpieczenie zdrowotne, ale nie tyle ile się wpłaciło
    > tylko tyle ile maksymalnie można odliczyć. Ile wpłaciłem wiem, jakie

    A po co? Przeciez program do pitów ci to podpowie...

> [...]
    > 5 ze zwolnienia na podstawie art. 44 ust 7a ustawy i w roku
    > podatkowym wykazanym z poz 5 dokonuje doliczenia na podstawie art 44

    No to prawda, te opisy to sa dla nienormalnych.
    Mam około 40 lat i ni wiem czy dozyje czasów zeby pit był opisany dla
    ludzi a nie dla urzedników.
    Ale szczerze - olewam to - wypełniam tak jak umiem ;-D

> [...]
    > wynagrodzenia, ani praw autorskich na dwie podgrupy.
    > Czyli gdzieś po drodze się skomplikowało.

    Jestes w specjalnej kascie z 50% kup i jeszcze narzekasz? ;-PPPPPP

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Obelgi to argumenty tych, którzy nie mają argumentów"