  • 1. Data: 2003-10-27 15:53:27
    Temat: Re: Składki ZUS, a chorobowe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Oct 2003, Romulus wrote:

    >+ Czy ktoś z Szanownych Grupowiczów potrafi mi wyjaśnić następującą rzecz:
    >+ Prowadzę pozarolniczą działalność gospodarczą od 6 lat. Prawie rok temu, w
    >+ styczniu, opłaciłem po terminie składki ZUS w tym składkę na ubezpieczenie
    >+ chorobowe. Od lipca do obecnej chwili przebywam na zwolnieniu chorobowym.
    >+ Rozumiem, że mi zasiłek chorobowy nieprzysługuje - ale czy jestem obowiązany
    >+ opłacić składki ZUS za czas pobytu na zwolnieniu lekarskim.

    AFAIK - niestety tak. Ubezpieczenie chorobowe *przede wszystkim*
    ubezpiecza od "niepłacenia ZUSu" w czasie choroby !

    Natomiast jeśli *opłacałeś* składki chorobowe (pomimo tej jednej
    "nieterminowej") to:
    - możesz wystąpić do ZUS o uznanie terminu (czy jak to się zwie...)
    - jeśli ZUS odmówi - zażądać zwrotu składek (od momentu zapłaty
    tej "przeterminowanej" do ostatniej zapłaconej)
    - wg informacji z prasy ZUS wtedy na 100% odmawia, i na 100%
    wygrywa się sprawę przed NSA... (bo mając w ręku "papier"
    z ZUSu że wpłaty były NIESŁUSZNE można tylko wygrać
    przed NSA lub trybunałem w Hadze :))

    Kwestię przedawnienia pomijam bo najwyraźniej nie ma
    zastosowania.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 2. Data: 2003-10-28 15:20:27
    Temat: Składki ZUS, a chorobowe
    Od: "Romulus" <r...@o...pl>

[...]
    Z góry dziękuję za pomoc.

    Pozdrawiam

    Romulus

  • 3. Data: 2003-10-28 22:48:28
    Od: "zapraszam.pl" <m...@w...pl>

> [...]
    obowiązany
    > opłacić składki ZUS za czas pobytu na zwolnieniu lekarskim.

    Tak - nie płaci się składek tylko wtedy, jeśli masz wypłacany zasiłek
    chorobowy. Zwolnienie lekarskie możesz sobie oprawić w ramki.
    Przepis (jak wiele innych) obrazujący wzorcowo pazerność i bezduszność
    naszej "władzy".
    Jak umrzesz - nie zapomnij się wyrejestrować, bo ZUS będzie Ci naliczał
    odsetki i ściągnie od przejmującego Twoje długi w spadku.
    ---
    www.zapraszam.pl

  • 4. Data: 2003-10-29 11:46:44
    Od: "Romulus" <r...@o...pl>

    No to super. Za operację musiałem płacić. Dochodów nie osiągam, a składkę
    muszę płacić. ZUS nie zwrócił mi składki chorobowej.
    To po jaką cholerę płacę za ten ZUS. Toć to złodziejstwo najwyższych lotów w
    dodatku zgodne z prawem.
    Bardzo dziękuję za wypowiedzi.

  • 5. Data: 2003-10-29 15:07:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 Oct 2003, Romulus wrote:

    >+ No to super. Za operację musiałem płacić.

    Czekaj. Pisałeś że "się spóźniłeś", a nie "nie płacisz" !
    Przy ubezpieczeniu *zdrowotnym* nie ma takich sankcji jak przy
    chorobowym !
    Piszesz że "musiałeś płacić" na, że tak powiem, "zasadach
    ogólnych" (bo np. zaproponowano ci "operację z kasy" gdzieś
    tak za dwa lata), czy *odmówiono* świadczenia ?

    >+ Dochodów nie osiągam, a składkę
    >+ muszę płacić. ZUS nie zwrócił mi składki chorobowej.

    Czytałeś mój post ?
    Z tego co prasa pisze wynika że dobrowolnie nigdy nie
    zwracają. Po wniesieniu sprawy do NSA lub po jej wygraniu
    - i owszem :]

    >+ To po jaką cholerę płacę za ten ZUS.

    Jakoby na emeryturę i potencjalną rentę.
    Nie, na mnie nie krzycz :)

    [...]
    >+ > Jak umrzesz - nie zapomnij się wyrejestrować, bo ZUS będzie Ci naliczał
    >+ > odsetki i ściągnie od przejmującego Twoje długi w spadku.

    Ciekawe czy przejdzie na p.r.h.n ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2003-10-29 15:29:04
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    > Jak umrzesz - nie zapomnij się wyrejestrować, bo ZUS będzie Ci naliczał
    > odsetki i ściągnie od przejmującego Twoje długi w spadku.

    Jest to jak najbardziej realne. Po śmierci teściowej i powiadomieniu
    ZUSu o takowej ZUS przelał kolejną emeryturę na jej konto, a następnie
    wysłał pismo, kto i dlaczego pobrał nienależne świadczenie (pieniądze
    leżały na koncie na skutek przelewu, nikt ich nie "pobierał").
    Żona odpowiedziała, że może ustalić kto i dlaczego je "pobrał" i że ta
    usługa (ustalenie) kosztuje 5000 zł a opłata jest pobierana z góry oraz,
    że chętnie będzie świadczyła im podobne usługi.
    Nie pamiętam, jak się zakończyło, chyba bank dał się przekonać do zwrotu.

    Pzdr: Catbert, EHRM