  • 1. Data: 2009-05-23 22:23:24
    Temat: Spadek - dom po rodzicach a sprzedaz i podatek
    Od: "Romek" <u...@u...com>

    witam,

    Mam taki dylemat. W tym roku (2009r) zmarl moj ojciec , 4 lata wczesniej (w
    2005r.) zmarla moja mama. Po sobie zostawili dom. Mam 4 rodzenstwa i wszyscy
    po rowno to dziedziczymy. Planujemy przeprowadzic spadek i sprzedac dom
    komus obcemu, nikt z nas nie byl tam zameldowany, kazdy mieszka w innym
    miescie.
    Problem w tym ze zastanawiam sie jak wyglada sprawa spadku i sprzedazy domu
    po nim , a podatku dochodowego.
    Dom wedlug prawa byl w polowie ojca i w polowie matki (jak to w
    malzenstwie), ale spadek przeprowadzamy dopiero teraz (moze to ma jakies
    znaczenie, bo nie wiem czy nabycie wlasnosci jest wtedy kiedy zmarla dana
    osoba czy z dniem nabycia w sadzie).

    Jesli ktos sie orientuje i moze mi napisac jak bedzie wygladac sprawa
    podatku dochodowego, czy kazdy z rodzenstwa po sprzedazy domu bedzie musial
    odprowadzic po 19% od swojej czesci ? Czy da sie to jakos ominac (wiem ze w
    2008r byla ulga meldunkowa, ale w tym roku juz jej nie ma) ? A moze jesli
    sprzedamy ten dom i kazdy z nas kupi mieszkanie/lub ziemie jakas i bedzie je
    mial przez 5 lat to wtedy podatek nie obejmuje? Tak gdzies czytalem...

    Jak wstepnie to ugryzc aby nie zaplacic albo zaplacic jak najmniej ? Kwota
    domu jest spora, wiec i ten podatek nie maly w razie czego :-/

    Serdeczne dzieki za pomoc i ogolne naswietlenie sprawy, chcialbym wiedziec
    czego moge sie spodziewac, pozdrawiam !

  • 2. Data: 2009-05-24 09:39:45
    Temat: Re: Spadek - dom po rodzicach a sprzedaz i podatek
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Romek wrote:
> [...]
    >

    > Serdeczne dzieki za pomoc i ogolne naswietlenie sprawy, chcialbym
    > wiedziec czego moge sie spodziewac, pozdrawiam !

    Nalezy te diwe sprawy traktowac oddzielnie.
    Najpierw rozpatrujecie spadek z 2005 roku, czyli do podzialu jest pol
    domu, pomiedzy ojca, i dzieci. Wyliczacie do tego podatek wg prawa z
    2005 roku.
    Potem dzielicie to co posiadal ojciec wg prawa z 2009 roku.
    Kazdy z was bedzie posiadal kawalek wg prawa z 2005 roku i kawalek wg
    prawa z 2009 roku.
    Jesli ojciec podatku w 2005 roku nie zaplacil (a na przyklad musial) to
    teraz nalezy to do obowiazku spadkobiercow.
    W 2005 roku prawo zwalnailo z podatku dochodowego spadek, czyli od tej
    czastki, ktora dostaliscie po matce, zaplacicie tylko podatek od spadkow
    i darowizn (o ile nie lapiecie sie na jakies zwolnienie wg prawa z 2005
    roku).
    Od czesci, ktora odziedziczyliscie po ojcu zaplacicie podatek wg prawa z
    2009 roku, czyli 19% po uwzglednieniu kosztow, czyli notariusza no i
    nie wiem co jescze. Chyba, ze zalapiecie sie na jakies zwolnienie wg
    prawa z 2009 roku, czyli np. sprzedacie 5 lat po nabyciu.

    Zawsze troche tam urwiecie z tej 1/4 z 2005 roku.

  • 3. Data: 2009-05-24 10:28:44
    Od: "Romek" <u...@u...com>

    Chyba, ze zalapiecie sie na jakies zwolnienie wg
    > prawa z 2009 roku, czyli np. sprzedacie 5 lat po nabyciu.
    >
    > Zawsze troche tam urwiecie z tej 1/4 z 2005 roku.

    dzieki za wypowiedz :-) W necie znalazlem wyraznie ze w 2009r jak i w
    poprzednich latach jest mozliwosc ze jesli za czastke po ojcu kupie
    mieszkanie/splace kredyt/kupie ziemie to wtedy nie zaplace podatku
    dochodowego (o ile np. nowe mieszkanie bede uzytkowal przynajmniej 5 lat) ,
    czy to jest prawda ? Moze ktos to tez potwierdzic ? Bo jest to dla mnie
    pewne wyjscie dosc sensowne.

    Dziekuje i pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-05-25 10:22:04
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 24 Maj, 11:39, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > Nalezy te dwie sprawy traktowac oddzielnie.

    Załóżmy takie jedno postępowanie wielostopniowe, że zmarł dziadek w
    1990, potem zmarł jego syn (czyli ojciec dla córki) w 1995, potem
    zmarła jego żona (czyli matka dla córki) w 2000 i po nich
    przeprowadziła teraz postępowanie córka. Wszystko co odziedziczyła to
    dom, czy teraz należy zapłacić podatek od:

    - spadku po dziadku według prawa w 1990 roku i wycenić dom według cen
    z tego roku
    - spadku po ojcu według prawa w 1995 roku i wycenic dom według cen z
    tego roku
    - spadku po matce według prawa w 2000 roku i wycenic dom według cen z
    tego roku

    Czy mógłbyś podać normę prawna, która normuje taki tryb postępowania?

  • 5. Data: 2009-05-25 15:37:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    VoyteG wrote:

> [...]
    > tego roku
    > - spadku po matce według prawa w 2000 roku i wycenic dom według cen z

    tak

    > Czy mógłbyś podać normę prawna, która normuje taki tryb postępowania?

    norma czego?
    ze od spadku płaci sie podatek?

  • 6. Data: 2009-05-26 06:44:11
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 25 Maj, 17:37, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > norma czego?
    > ze od spadku płaci sie podatek?

    Unormowanie, że podatek od spadku płaci się według
    a)wartości i
    b) stanu prawnego obowiązujących w roku śmierci zmarłego, po którym
    spadek się dziedziczy.

  • 7. Data: 2009-05-26 07:09:12
    Od: spp <s...@o...pl>

    VoyteG pisze:

    > Unormowanie, że podatek od spadku płaci się według
    > a)wartości i
    > b) stanu prawnego obowiązujących w roku śmierci zmarłego, po którym
    > spadek się dziedziczy.

    Rozdział 3

    Podstawa opodatkowania

    Art. 7. 1. Podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw
    majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona
    według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z
    dnia powstania obowiązku podatkowego. Jeżeli przed dokonaniem wymiaru
    podatku nastąpi ubytek rzeczy spowodowany siłą wyższą, do ustalenia
    wartości przyjmuje się stan rzeczy w dniu dokonania wymiaru, a
    odszkodowanie za ubytek należne z tytułu ubezpieczenia wlicza się do
    podstawy wymiaru.

    USTAWA z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

    --
    spp

  • 8. Data: 2009-05-26 07:36:06
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 26 Maj, 09:09, spp <s...@o...pl> wrote:
    > VoyteG pisze:

    Dzięki i jeszcze dwie wątpliwości

    > Rozdział 3

    > według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia

    Dzień nabycia, to dzień śmierci? Który przepis to normuje?

    >i cen rynkowych z
    > dnia powstania obowiązku podatkowego.

    Data uprawomocnienia się postanowienia o nabyciu spadku?
    Który przepis to normuje?

    I jeszcze uzupełnienie, na jakiej postawie prawnej przyjmuje się
    stosowanie obecnie norm prawnych już nie obowiązujących dla naliczania
    wysokości podatku od spadków po osobach zmarłych dawno temu tj. gdy
    ktoś zmarł w 1986 to normy prawne z tego roku?

  • 9. Data: 2009-05-26 08:49:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 May 2009, VoyteG wrote:

    > Dzień nabycia, to dzień śmierci? Który przepis to normuje?

    _117.html

    Art.925 w powiązaniu z art.924.

    > Data uprawomocnienia się postanowienia o nabyciu spadku?
    > Który przepis to normuje?

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
    Art.6.4

> [...]
    > wysokości podatku od spadków po osobach zmarłych dawno temu tj. gdy
    > ktoś zmarł w 1986 to normy prawne z tego roku?

    Na tej podstawie, że WTEDY obowiązywał TAKI podatek.
    Należało go wtedy obliczyć (i ew wpłacić), fakt późniejszej zmiany
    prawa nie zmienia przeszłych zobowiązań.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-05-26 19:21:07
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0905261046590.3836@quad>:

    > Na tej podstawie, że WTEDY obowiązywał TAKI podatek.
    > Należało go wtedy obliczyć (i ew wpłacić), fakt późniejszej zmiany
    > prawa nie zmienia przeszłych zobowiązań.

    Eee, a "jeżeli" z
    <http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-
    od-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html>
    art, 7 nie ma na celu usankcjonowania zmian w przepisach?

[...]

    Miał teść "potyczkę" z US bo w 1980 to stała stodoła i inne budynki
    gospodarcze, w 2006, gdy spadek został przez sąd zasądzony z tego "majątku"
    ostało się ino wspomnienie...Po odpowiedzi, z załączonymi zdjęciami tych
    ruin US szybko się wycofał z propozycji powołania rzeczoznawcy i przyjął
    deklarację podatnika jako rzetelną ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]