1. Data: 2009-05-23 22:23:24
Temat:Spadek - dom po rodzicach a sprzedaz i podatek
Od:"Romek" <u...@u...com> szukaj wiadomości tego autora

witam,

Mam taki dylemat. W tym roku (2009r) zmarl moj ojciec , 4 lata wczesniej (w
2005r.) zmarla moja mama. Po sobie zostawili dom. Mam 4 rodzenstwa i wszyscy
po rowno to dziedziczymy. Planujemy przeprowadzic spadek i sprzedac dom
komus obcemu, nikt z nas nie byl tam zameldowany, kazdy mieszka w innym
miescie.
Problem w tym ze zastanawiam sie jak wyglada sprawa spadku i sprzedazy domu
po nim , a podatku dochodowego.
Dom wedlug prawa byl w polowie ojca i w polowie matki (jak to w
malzenstwie), ale spadek przeprowadzamy dopiero teraz (moze to ma jakies
znaczenie, bo nie wiem czy nabycie wlasnosci jest wtedy kiedy zmarla dana
osoba czy z dniem nabycia w sadzie).

Jesli ktos sie orientuje i moze mi napisac jak bedzie wygladac sprawa
podatku dochodowego, czy kazdy z rodzenstwa po sprzedazy domu bedzie musial
odprowadzic po 19% od swojej czesci ? Czy da sie to jakos ominac (wiem ze w
2008r byla ulga meldunkowa, ale w tym roku juz jej nie ma) ? A moze jesli
sprzedamy ten dom i kazdy z nas kupi mieszkanie/lub ziemie jakas i bedzie je
mial przez 5 lat to wtedy podatek nie obejmuje? Tak gdzies czytalem...

Jak wstepnie to ugryzc aby nie zaplacic albo zaplacic jak najmniej ? Kwota
domu jest spora, wiec i ten podatek nie maly w razie czego :-/

Serdeczne dzieki za pomoc i ogolne naswietlenie sprawy, chcialbym wiedziec
czego moge sie spodziewac, pozdrawiam !

2. Data: 2009-05-24 09:39:45
Temat:Re: Spadek - dom po rodzicach a sprzedaz i podatek
Od:witek <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Romek wrote:
> [...]
>

> Serdeczne dzieki za pomoc i ogolne naswietlenie sprawy, chcialbym
> wiedziec czego moge sie spodziewac, pozdrawiam !

Nalezy te diwe sprawy traktowac oddzielnie.
Najpierw rozpatrujecie spadek z 2005 roku, czyli do podzialu jest pol
domu, pomiedzy ojca, i dzieci. Wyliczacie do tego podatek wg prawa z
2005 roku.
Potem dzielicie to co posiadal ojciec wg prawa z 2009 roku.
Kazdy z was bedzie posiadal kawalek wg prawa z 2005 roku i kawalek wg
prawa z 2009 roku.
Jesli ojciec podatku w 2005 roku nie zaplacil (a na przyklad musial) to
teraz nalezy to do obowiazku spadkobiercow.
W 2005 roku prawo zwalnailo z podatku dochodowego spadek, czyli od tej
czastki, ktora dostaliscie po matce, zaplacicie tylko podatek od spadkow
i darowizn (o ile nie lapiecie sie na jakies zwolnienie wg prawa z 2005
roku).
Od czesci, ktora odziedziczyliscie po ojcu zaplacicie podatek wg prawa z
2009 roku, czyli 19% po uwzglednieniu kosztow, czyli notariusza no i
nie wiem co jescze. Chyba, ze zalapiecie sie na jakies zwolnienie wg
prawa z 2009 roku, czyli np. sprzedacie 5 lat po nabyciu.

Zawsze troche tam urwiecie z tej 1/4 z 2005 roku.

3. Data: 2009-05-24 10:28:44
Od:"Romek" <u...@u...com> szukaj wiadomości tego autora

Chyba, ze zalapiecie sie na jakies zwolnienie wg
> prawa z 2009 roku, czyli np. sprzedacie 5 lat po nabyciu.
>
> Zawsze troche tam urwiecie z tej 1/4 z 2005 roku.

dzieki za wypowiedz :-) W necie znalazlem wyraznie ze w 2009r jak i w
poprzednich latach jest mozliwosc ze jesli za czastke po ojcu kupie
mieszkanie/splace kredyt/kupie ziemie to wtedy nie zaplace podatku
dochodowego (o ile np. nowe mieszkanie bede uzytkowal przynajmniej 5 lat) ,
czy to jest prawda ? Moze ktos to tez potwierdzic ? Bo jest to dla mnie
pewne wyjscie dosc sensowne.

Dziekuje i pozdrawiam

4. Data: 2009-05-25 10:22:04
Od:VoyteG <V...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

On 24 Maj, 11:39, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

> Nalezy te dwie sprawy traktowac oddzielnie.

Załóżmy takie jedno postępowanie wielostopniowe, że zmarł dziadek w
1990, potem zmarł jego syn (czyli ojciec dla córki) w 1995, potem
zmarła jego żona (czyli matka dla córki) w 2000 i po nich
przeprowadziła teraz postępowanie córka. Wszystko co odziedziczyła to
dom, czy teraz należy zapłacić podatek od:

- spadku po dziadku według prawa w 1990 roku i wycenić dom według cen
z tego roku
- spadku po ojcu według prawa w 1995 roku i wycenic dom według cen z
tego roku
- spadku po matce według prawa w 2000 roku i wycenic dom według cen z
tego roku

Czy mógłbyś podać normę prawna, która normuje taki tryb postępowania?

5. Data: 2009-05-25 15:37:26
Od:witek <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

VoyteG wrote:

> [...]
> tego roku
> - spadku po matce według prawa w 2000 roku i wycenic dom według cen z

tak

> Czy mógłbyś podać normę prawna, która normuje taki tryb postępowania?

norma czego?
ze od spadku płaci sie podatek?

6. Data: 2009-05-26 06:44:11
Od:VoyteG <V...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

On 25 Maj, 17:37, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

> norma czego?
> ze od spadku płaci sie podatek?

Unormowanie, że podatek od spadku płaci się według
a)wartości i
b) stanu prawnego obowiązujących w roku śmierci zmarłego, po którym
spadek się dziedziczy.

7. Data: 2009-05-26 07:09:12
Od:spp <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

VoyteG pisze:

> Unormowanie, że podatek od spadku płaci się według
> a)wartości i
> b) stanu prawnego obowiązujących w roku śmierci zmarłego, po którym
> spadek się dziedziczy.

Rozdział 3

Podstawa opodatkowania

Art. 7. 1. Podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw
majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona
według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z
dnia powstania obowiązku podatkowego. Jeżeli przed dokonaniem wymiaru
podatku nastąpi ubytek rzeczy spowodowany siłą wyższą, do ustalenia
wartości przyjmuje się stan rzeczy w dniu dokonania wymiaru, a
odszkodowanie za ubytek należne z tytułu ubezpieczenia wlicza się do
podstawy wymiaru.

USTAWA z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

--
spp

8. Data: 2009-05-26 07:36:06
Od:VoyteG <V...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

On 26 Maj, 09:09, spp <s...@o...pl> wrote:
> VoyteG pisze:

Dzięki i jeszcze dwie wątpliwości

> Rozdział 3

> według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia

Dzień nabycia, to dzień śmierci? Który przepis to normuje?

>i cen rynkowych z
> dnia powstania obowiązku podatkowego.

Data uprawomocnienia się postanowienia o nabyciu spadku?
Który przepis to normuje?

I jeszcze uzupełnienie, na jakiej postawie prawnej przyjmuje się
stosowanie obecnie norm prawnych już nie obowiązujących dla naliczania
wysokości podatku od spadków po osobach zmarłych dawno temu tj. gdy
ktoś zmarł w 1986 to normy prawne z tego roku?

9. Data: 2009-05-26 08:49:30
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 26 May 2009, VoyteG wrote:

> Dzień nabycia, to dzień śmierci? Który przepis to normuje?

_117.html

Art.925 w powiązaniu z art.924.

> Data uprawomocnienia się postanowienia o nabyciu spadku?
> Który przepis to normuje?

http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
Art.6.4

> [...]
> wysokości podatku od spadków po osobach zmarłych dawno temu tj. gdy
> ktoś zmarł w 1986 to normy prawne z tego roku?

Na tej podstawie, że WTEDY obowiązywał TAKI podatek.
Należało go wtedy obliczyć (i ew wpłacić), fakt późniejszej zmiany
prawa nie zmienia przeszłych zobowiązań.

pzdr, Gotfryd

10. Data: 2009-05-26 19:21:07
Od:'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0905261046590.3836@quad>:

> Na tej podstawie, że WTEDY obowiązywał TAKI podatek.
> Należało go wtedy obliczyć (i ew wpłacić), fakt późniejszej zmiany
> prawa nie zmienia przeszłych zobowiązań.

Eee, a "jeżeli" z
<http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-
od-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html>
art, 7 nie ma na celu usankcjonowania zmian w przepisach?

[...]

Miał teść "potyczkę" z US bo w 1980 to stała stodoła i inne budynki
gospodarcze, w 2006, gdy spadek został przez sąd zasądzony z tego "majątku"
ostało się ino wspomnienie...Po odpowiedzi, z załączonymi zdjęciami tych
ruin US szybko się wycofał z propozycji powołania rzeczoznawcy i przyjął
deklarację podatnika jako rzetelną ;-)

--
Tomasz Nycz
[priv-->>X-Email]