  • 1. Data: 2006-02-04 09:07:11
    Temat: Spis z natury początkowy
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Które z wymienionych może zawierać początkowy spis z natury w celu ujęcia w
    kosztach?

    - materiały,
    - towary handlowe,
    - drobiazgi kosztujące 100-1400 zł będące wyposażeniem
    - wyposażenie powyżej 1500/szt
    - oprogramowanie,
    - wartości prawne i niematerialne,
    - samochody

    Które z powyższych umieszczam w spisie początkowym, wchodzą w koszty i nie
    umieszczam ich w spisie po roku?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 2. Data: 2006-02-04 15:34:06
    Temat: Re: Spis z natury początkowy
    Od: "złodziej podatków" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > umieszczam ich w spisie po roku?
    >
    > --
    > Jan Werbiński       O0oo....._[:]) bul, bul, bul

    Czym większa wartość będzie w spisie początkowym tym mniej podatków będzie do
    zapłacenia w przyszłości. Ponieważ jak z Twojego pytania wynika nie bardzo
    rozumiesz ideę rozliczeń, proponuję udać się do biura rachunkowego po
    wyjaśnienia. Ale generalnie czym większy stan na początku ( nikt tego nie
    kontroluje, ja przynajmniej nie znam takiego przypadku ) tym dłużej można "
    jechać " na stracie i działać.

  • 3. Data: 2006-02-04 20:28:07
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    złodziej podatków wrote:

> [...]
    > na początku ( nikt tego nie kontroluje, ja przynajmniej nie znam
    > takiego przypadku ) tym dłużej można " jechać " na stracie i działać.

    Nie mów mi rzeczy oczywistych. DG prowadzę juz kilkanascie lat.

    Chodzi o to, że nie opłaca się księgować KUP, które US mógłby podważyć. Tak
    samo nie opłaca się księgować tego, co wkróte zamierzasz sprzedać
    "prywatnie". I wiele innych "ale"...

  • 4. Data: 2006-02-04 20:35:06
    Od: "złodziej podatków" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Chodzi o to, że nie opłaca się księgować KUP, które US mógłby podważyć. Tak
    > samo nie opłaca się księgować tego, co wkróte zamierzasz sprzedać

    Jeżeli jak piszesz DG prowadzisz kilkanaście lat to skąd tego typu
    wątpliwości ? Przecież spis początkowy musiałeś zrobić kilkanaście lat temu.
    Nie wiem dlaczego coś mi tu nie pasi. Ale nie mój burdel, nie moje dziwki.

  • 5. Data: 2006-02-04 21:56:54
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    złodziej podatków wrote:

> [...]
    > wątpliwości ? Przecież spis początkowy musiałeś zrobić kilkanaście
    > lat temu. Nie wiem dlaczego coś mi tu nie pasi. Ale nie mój burdel,

    Po prostu zadałem pytania. I tyle. I moja sytuacja nijak się do nich nie
    odnosi.

  • 6. Data: 2006-02-06 09:12:43
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Jest coś takiego jak "Rozporządzenie MF w sprawie prowadzenia pkpir" i tam w
    par.27 ust 1. przeczytasz sobie, że oto:
    "Podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury
    towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych,
    półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów (...)."
    Dla uzyskania większej jasności w temacie polecam przeczytanie całości
    powyższego Rozporządzenia, a w szczególności artykuły następne dotyczące
    wyceny tegoż spisu itp.
    Co do znaczenia tego zabiegu jakim jest uzyskiwanie realnej wartości dochodu
    rocznego poprzez korygowanie go spisem z natury na początek i na koniec roku
    podatkowego to istnieje coś takiego jak "Objasnienia do pkpir", gdzie mozna
    obejrzeć takie przykładowe wyliczenie.

    Dokładnie.

    Co ma do rzeczy z powyższym spis z natury, o który pytasz?

    Prowadzenie działalności nawet przez kilkanaście lat nie jest dowodem na
    posiadanie wiedzy "w temacie". Można i sto lat robić coś źle.

    Pozdr. Graszka.

  • 7. Data: 2006-02-07 09:29:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Feb 2006, Jan Werbiński wrote:

    > Które z wymienionych może zawierać początkowy spis z natury
    > w celu ujęcia w kosztach?
    >
    > - materiały,
    > - towary handlowe,

    ...ano...

    > - drobiazgi kosztujące 100-1400 zł będące wyposażeniem
    > - wyposażenie powyżej 1500/szt

    A jak mają być zaklasyfikowane?
    IMVHO wieczne (jak sama nazwa wskazuje) pióro może być zaliczone
    do ST. Wyposażenie najczęściej *jest* ST - tylko moze być inaczej
    księgowane ("wprost w koszty").
    Dla księgowania "wprost w koszty" IMHO brak podstawy prawnej.
    Od czasu wskazania tego argumentu bodaj przez Orkę (2000r ?)
    nikt takiej nie podał.

    > - oprogramowanie,
    > - wartości prawne i niematerialne,

    No oprogramowanie to WNiP... nie ?
    Jak wyżej.
    Po poście kogoś z księgowych aż kolejny raz ustawę przeczytałem :)
    i WNiP pod wyjątkowe zasady ST nie podlega.

    > - samochody

    No to chyba ST, nie ?? ;)

    > Które z powyższych umieszczam w spisie początkowym, wchodzą w koszty i nie
    > umieszczam ich w spisie po roku?

    Nie widzę takiej możliwości.
    Chyba że "wchodzą w koszty" rozumiane jest pośrednio - jako np.
    jednorazowa amortyzacja... wtedy "rzeczy które mogłyby być uznane
    za wyposażenie dla których nie wybrano tej drogi lecz jednak
    uznano za ST" spełniają wymóg z pytania, AFAIK.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)