  • 1. Data: 2012-06-15 10:19:32
    Temat: Sprzedawca odmawia wystawienia faktury na podstawie paragonu
    Od: "Marek" <n...@e...spammer_stop>

    Witam,

    spotkał mnie przypadek, gdzie prosząc sprzedawcę po wydrukowaniu paragonu o
    fakturę, stwierdził, ze już za późno i oni tak księgują, że albo faktura
    albo paragon. Niedawno rozmawiałem jednak z kuzynem, który pracuje w US i
    własnie poruszalismy ten temat, z tytułu, że ja równiez prowadzę sprzedaż.
    Jezeli dobrze pamiętam to mówił, że w ciągu 3 miesięcy mam obowiązek
    wystawić fakturę VAT firmir na podstawie paragonu. Może ktoś z Was głębiej
    liznął tematu i to potwiedzi ? Szukając po internecie wygląda na to, że
    kuzynma rację.

    Pozdrawiam
    Jacek Krysiak

  • 2. Data: 2012-06-15 10:52:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Jun 2012, Marek wrote:

> [...]
    > Jezeli dobrze pamiętam to mówił, że w ciągu 3 miesięcy mam obowiązek wystawić
    > fakturę VAT firmir na podstawie paragonu.

    Wyjasnij nam, co Ci wyszło *z przepisów* i z których.
    W szczególnosci, intryguje mnie, skad wziałes tezę że "firmie"
    :)

    > Szukając po internecie wygląda na to, że kuzyn ma rację.

    Wyglada.
    Tylko pamiętaj, że nas obowiazuja *ustawy*, a nie "teksty z internetu".
    Obojętnie czy to "kuzyn gada" czy "czytasz w internecie" sprawdzaj tzw.
    "podstawę prawna".

    Skoro "również prowadzisz sprzedaż", to rzecz jasna przepisy znasz ;)
    Mam na mysli np. te:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,23,63,767,,,
    ustawa-z-dnia-29081997-r-ordynacja-podatkowa.html
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,670,,,
    ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towarow-i-uslu
    g.html

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-06-15 14:44:49
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Skoro "również prowadzisz sprzedaż", to rzecz jasna przepisy znasz ;)

    robisz duze bledne zalozenie, ze ktos kto cos robi zna sie na tym co robi.
    Szlag mnie za kazdym razem trafia, ze nie moge zostawic fachowca i
    przyjsc jak zadzwoni, ze gotowe tylku musze mu na rece patrzec, bo jak
    go spuszcze na minute z oka to cos spieprzy.

  • 4. Data: 2012-06-15 15:00:25
    Od: "Marek" <n...@e...spammer_stop>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > Tylko pamiętaj, że nas obowiazuja *ustawy*, a nie "teksty z internetu".
    > Obojętnie czy to "kuzyn gada" czy "czytasz w internecie" sprawdzaj tzw.
    > "podstawę prawna".

    Oczywista sprawa.

> [...]
    > http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,670,,,
    ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towarow-i-uslu

    To co mi potrzebne na co dzień znam, jednak niestety nie mam czasu
    nieustannie śledzić ustaw i ich zmian oraz zastanawiać się nad ich
    interpretacją ( która de facto bywa różna pomiedzy różnymi US). Dlatego
    zapytałem na grupie, gdyż siedzą tu ludzie, którzy zajmują się tym zawodowo
    i to jest ich główna dziedzina. Chętnie przeczytam konkretną odpowiedź,
    która oszczędziłaby mi czasu na wertowanie wielostronicowych treści i
    odwołań do kolejnych.

    Pozdrawiam
    Marek

  • 5. Data: 2012-06-15 15:07:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Jun 2012, Marek wrote:

    > To co mi potrzebne na co dzień znam, jednak niestety nie mam czasu
    > nieustannie śledzić ustaw i ich zmian

    Ale akurat tu dosc dawno zmian nie było.
    Szczególnie w sprawie "3 miesięcy".

    > gdyż siedzą tu ludzie, którzy zajmują się tym zawodowo

    Acha.
    To ja się do nich nie zaliczam, tak dla jasnosci.
    Szarym podatnikiem jestem.

    > Chętnie przeczytam konkretną odpowiedź

    "Konkretnosc" odpowiedzi mierzona jest kwota zadeklarowanego
    odszkodowania ;)

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 6. Data: 2012-06-15 15:39:14
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > "Konkretnosc" odpowiedzi mierzona jest kwota zadeklarowanego
    > odszkodowania ;)

    Ja myślę, że on nie zna przepisów aż tak dokladnie :-)

  • 7. Data: 2012-06-15 15:41:47
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Marek wrote:

> [...]
    > podstawie paragonu. Może ktoś z Was głębiej liznął tematu i to
    > potwiedzi ? Szukając po internecie wygląda na to, że kuzynma rację.

    Możesz podlinkować to co znalezłeś i co coś tam potwierdza.

  • 8. Data: 2012-06-15 15:52:10
    Od: "Marek" <n...@e...spammer_stop>

    Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał

    > Możesz podlinkować to co znalezłeś i co coś tam potwierdza.

    http://www.podatki.biz/artykuly/4_12925.htm - tym się sugerowałem miedzy
    innymi

    Pozdrawiam
    Marek

  • 9. Data: 2012-06-16 00:12:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Jun 2012, Marek wrote:

    > http://www.podatki.biz/artykuly/4_12925.htm - tym się sugerowałem miedzy
    > innymi

    Z widocznej bez zalogowania częsci wynika, że obstawiaja tezę
    ogólna, "dla każdego klienta".
    W zupełnosci z tym się zgadzam.
    Ba, znane mi "oporne interpretacje" usiłuja isc w druga stronę
    - twierdzić mianowicie, że "firmie" nie musza wystawiać po
    7 dniach (IMO zupełnie bez uzasadnienia, w mysl logiki "czyjs
    obowiazek nie skierowany do mnie nie tworzy prawa dla mnie").
    W pierwszym poscie zas napisałes z naciskiem na to, że własnie
    *dla firmy* (a nie klienta, jakiegokolwiek) maja obowiazek
    wystawiania przez 3 miesiace.
    Skad ten poglad miałby wynikać?

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2012-06-16 09:27:49
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > W pierwszym poscie zas napisałes z naciskiem na to, że własnie
    > *dla firmy* (a nie klienta, jakiegokolwiek) maja obowiazek

    Często widujemy w sklepach wywieszki i komunikaty, mówiące, w jakim terminie
    od momentu wydania paragonu możemy oczekiwać wystawienia faktury. I często
    sprzedawcy informują konsumentów, że termin ten nie powinien przekraczać np.
    tygodnia lub dwóch. Czy sprzedawca ma prawo ustalić ten termin według
    swojego uznania? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest negatywna -
    sprzedawca jest bowiem związany przepisami ustawy o podatku od towarów i
    usług oraz przepisami ordynacji podatkowej.

    Jeśli sprzedawcy ustalą termin do wydania faktury na podstawie paragonu na
    okres krótszy niż 3 miesiące od dnia wydania towaru (wykonania usługi),
    naruszają prawo podatkowe - co może mieć poważne konsekwencje związane z
    penalizacją takiego postępowania w Kodeksie Karnym Skarbowy

    § 1. Kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku za wykonanie
    świadczenia, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania, podlega
    karze grzywny do 180 stawek dziennych.
    § 2. Kto fakturę lub rachunek, określone w § 1, wystawia w sposób
    nierzetelny albo takim dokumentem posługuje się, podlega karze grzywny do
    240 stawek dziennych.
    § 3. Karze określonej w § 1 podlega także ten, kto wbrew obowiązkowi nie
    przechowuje wystawionej lub otrzymanej faktury lub rachunku, bądź dowodu
    zakupu towarów.
    § 4. Karze określonej w § 1 podlega także ten, kto wbrew przepisom ustawy
    dokona sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej albo nie wyda dokumentu z
    kasy rejestrującej, stwierdzającego dokonanie sprzedaży.
    § 5. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego określonego w §
    1-4 podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

    Zgodnie z art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej (dalej: Ordynacji), jeżeli
    odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność
    gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić
    rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

    Podatnicy, od których zażądano rachunku przed wykonaniem usługi lub wydaniem
    towaru, mają obowiązek wystawić rachunek nie później niż w terminie 7 dni od
    dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie wystawienia
    rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru,
    wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania.

    Jest jedno zastrzeżenie, wymienione w § 4 art. 87 Ordynacji. Mianowicie:
    podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku (a faktura jest jego
    szczególną formą), jeśli żądanie zostało zgłoszone po upływie 3 miesięcy od
    dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

    Obowiązek wystawiania faktur VAT na czynnych podatników podatku od towarów i
    usług nakłada art. 106 ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem podatnicy, o
    których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani do wystawienia faktury
    stwierdzającej w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania
    sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i
    kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Nie
    ma jednak takiego obowiązku w przypadku wystawiania faktur dla osób
    fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Jednak na żądanie
    tych osób sprzedawca jest obowiązany taką fakturę wystawić (art. 106 ust. 4
    ustawy VAT).

    Jak wynika z powyższego, sprzedawca może odmówić wystawienia faktury na
    podstawie paragonu fiskalnego dopiero po upływie 3 miesięcy od dnia wydania
    towaru lub wykonania usługi. Nie oznacza to jednak, że faktury wystawić nie
    może (konsument często spotyka się z tym wyjaśnieniem). Wystawienie faktury
    po upływie 3 miesięcy zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Inną
    sprawą jest, że oznacza to dodatkowe kłopoty (trzeba te faktury odrębnie
    ewidencjonować, aby nie dublować wartości w ewidencji sprzedaży, trzeba je
    odpowiednio opisywać, aby nie było z nimi problemów w księgowości itp.).
    Konsumenci powinni wobec tego rozumieć postawę sprzedawców, którzy nie
    wystawiają faktur po upływie 3 miesięcy. A sprzedawcy powinni pamiętać, że
    często spotykany termin 7 dni dla wystawienia faktury nie znajduje
    uzasadnienia w obowiązujących przepisach i naraża ich na odpowiedzielność
    karną skarbową.

    Romuald Gabrysz

    Podstawa prawna:

    Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 5 kwietnia
    2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.)
    Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz. U. z 14
    stycznia 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)