  • 1. Data: 2012-06-21 13:25:37
    Temat: Sprzedaż mieszkania a podatek
    Od: grzech <z...@g...com>

    Mieszkanie zakupione w 2005, sprzedane w 2007.
    Pytanie: czy wymagalność zwrotu podatku ze sprzedaży mija po 5 latach?

    (Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
    (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.; w brzmieniu
    obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.).

    grzech

  • 2. Data: 2012-06-21 15:02:17
    Temat: Re: Sprzedaż mieszkania a podatek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Jun 2012, grzech wrote:

    > Mieszkanie zakupione w 2005, sprzedane w 2007.
    > Pytanie: czy wymagalność zwrotu podatku ze sprzedaży mija po 5 latach?

    Z przezornosci - to jest grupa *dyskusyjna* ;)

    No to poddaję pod dyskusję.
    Niewątpliwie mija po 5 latach, pytanie od którego momentu.

    Wersja optymistyczna, czyli założenie, że udajemy iż w ustawie nie
    ma wzmianki o obowiązku złożenia korekty lub (że) jest to nieistotne.
    2007 sprzedaż
    2008 rozliczenie podatku
    2013 (grudzień) - przedawnienie

    Wersja IMO "własciwsza" ze względu na brzmienie art.68.2.1 Ordynacji
    plus obowiązek złożenia korekty (która jest deklaracją) jawnie zapisany
    w PDoOF.30.e.7:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,23,63,767,,,
    ustawa-z-dnia-29081997-r-ordynacja-podatkowa.html
    +++
    § 2. Jeżeli podatnik:
    1) nie złożył deklaracji w terminie przewidzianym w przepisach prawa
    podatkowego,
    ---
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,2
    0090101,ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowy
    m-od-osob.html
    +++
    7. W przypadku niewypełnienia warunków okreœlonych w art. 21 ust. 1 pkt 131
    podatnik jest obowišzany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa
    w art. 45 ust. 1a pkt 3
    ---

    ...lub brzmienie art.69 Ordynacji podatkowej i uznanie, że prawo do
    odliczenia wydatków jest "ulgą" (art.69. określa moment "startu"
    na dzień utraty prawa do ulgi), mamy o dwa lata gorzej.
    Czyli 2015 (grudzień)

    > (Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
    > (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.; w brzmieniu
    > obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.).

    Nie mam pod ręką, wyżej jest ustawa na 2009.01.01, mam nadzieję
    że się nie różni od stanu na 2007 w omawianym zakresie, Ordynacja
    jest "bieżąca", ale jak poprzednio.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-06-22 11:36:30
    Od: grzech <z...@g...com>

    >   2007 sprzedaż
    >   2008 rozliczenie podatku
    >   2013 (grudzień) - przedawnienie

    Zaraz. Jeżeli nieruchomość zbyta w połowie 2007r + 14 dni na zwrot
    podatku to czy to rozliczenie nie zalicza się jeszcze do 2007r?
    I jeszcze znalazłem taki artykuł: http://www.rp.pl/artykul/785563.html
    Pan autor jednak nie przytoczył paragrafu który by to potwierdzał -
    czy zatem tak jest w istocie?

    ____
    grzech

  • 4. Data: 2012-06-22 18:54:02
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    grzech wrote:

> [...]
    > I jeszcze znalazłem taki artykuł: http://www.rp.pl/artykul/785563.html
    > Pan autor jednak nie przytoczył paragrafu który by to potwierdzał -

    Ale rozliczenie podatku jest roczne, dlatego
    termin rozliczenia to koniec kwietnia roku następnego.
    A zapis o pięciu latach znajdziesz w ordynacji (art70)

  • 5. Data: 2012-06-22 19:52:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Jun 2012, grzech wrote:

    > Zaraz. Jeżeli nieruchomość zbyta w połowie 2007r + 14 dni na zwrot
    > podatku to czy to rozliczenie nie zalicza się jeszcze do 2007r?

    CEF wyjaśnił.
    Linki podałem AFAIR, zajrzyj do *przepisów* (nie interpretacji).
    Tam znajdziesz wyraźny zapis, że liczy się termin rozliczenia
    deklaracji, a kiedy upływał termin składania deklaracji *za*
    rok 2007 wiesz doskonale.

    > I jeszcze znalazłem taki artykuł: http://www.rp.pl/artykul/785563.html
    > Pan autor jednak nie przytoczył paragrafu który by to potwierdzał -
    > czy zatem tak jest w istocie?

    "paragrafu" akurat może nie być, interpretacja bazuje właśnie na
    braku takiego zapisu.
    Dość trudno pokazać przepis którego nie ma :D

    Skoro twierdzą że "po wielu przegranych sprawach", to widać jakaś
    metoda "nieuznania" zapisu o obowiązku dokonania korekty w roli
    obowiązkowej deklaracji została przyjęta w orzecznictwie :)
    Przyznam, że ostatecznie przekonany się nie czuję (z powodu
    wyżej - IMO zapis o obowiązkowej korekcie ustanawia nowy termin
    złożenia deklaracji, bo korekta przecież *jest* deklaracją*),
    ale już parę razy się zdarzyło, że pojawiały się interpretacje
    MF zajmujące stanowisko, które mi się nie widziało - z braku
    jasnego wyjasnienia "dlaczego". Później jednak okazywało się,
    że przepis jest, tylko nikomu się go nie chciało (lub wręcz
    nie chciał :>) wskazać palcem.

    pzdr, Gotfryd